Overivrig mamma - juletradisjoner

aussiebub

Betatt av forumet
Jeg har alltid være glad i jul, og er oppvokst med mange koselige tradisjoner og adventsaktiviteter. Men jeg føler at det er litt tidlig for mye av dette enda, hvordan er det hjemme hos dere?

Jeg ser at jeg nok må smøre meg med tålmodighet før 2-åringen blir stor nok til å skjønne at man bare skal åpne en gave i kalenderen til dagen (min feil som hang opp alle på en gang da!), og at nellikspiker faktisk er ganske vanskelig å stikke inn i en hard appelsin (det var mye morsommere å ta de ut igjen gitt, og vi endte opp med hundrevis av nellik i stueteppet), papirlenken til juletreet var tydeligvis kjedelig og for avansert, og kakebakinga ender like ofte opp med tårer og trøsting da lillegull setter til livs altfor store mengder pepperkakedeig før mor i det hele tatt har fått knyttet forkle...

Må legge til at vi storkoser oss i adventstida likevel altså, selv om alle aktivitetene kanskje ikke er like "julete"[;)]

vi har pyntet til jul og laget kakemenn, det gikk kjempefint. Hun var så gla for hun hadde hjulpet mamma å bake, skal lage sandnøtter over helgen. Kalender er bare en sånn med sjokolade i men hun er storfornøyd med det[:)]

Høres ut som en koselig adventstid hos dere:)

Her har vi hengt opp pakkekalender med alle pakkene på, første dagene sa hun "mer" etter å ha fått den første, men nå har hun skjønt at hun får en hver morgen. Iveren hennes når jeg sier vi skal åpne pakke i kalenderen er bare helt herlig! "Morgen", sa hun i dag tidlig, liksom for å bekrefte at vi kunne åpne.

Ellers har vi ikke pyntet så mye enda, bare adventsstake i vinduet, stake med fire lys på kjøkkenbordet(og hun ber meg faktisk tenne det [:)]) og to adventsstjerner, en i papir og en med lys i. I dag fikk jeg beskjed om at jeg måtte slå på lyset i stjernen, så hun er tydelig oppmerksom på disse tingene! Og i vinduet ser vi juletreet med lys som sameiet her har satt opp, hun kommenterer det også. I bursdaggave fikk hun bl.a. Little People -julekrybben, og hun leker med den hver dag og kommenterer stjerna på toppen av taket til den også. Vi skal prøve å få sett på kalender på tv, men i går hadde hun ikke vært så interessert, fortalte pappaen. Har den kalenderen også..
Ellers har vi ikke gjort så mye, pepperkakebaking tenkte jeg å begynne med neste uke.
Jeg elsker også jula og adventstida og vil gjerne overføre forventningen og gleden til Alma, noe som ikke virker så vanskelig [:)].

ORIGINAL: sm78

vi har pyntet til jul og laget kakemenn, det gikk kjempefint. Hun var så gla for hun hadde hjulpet mamma å bake, skal lage sandnøtter over helgen. Kalender er bare en sånn med sjokolade i men hun er storfornøyd med det[:)]

Sandnøtter er min absolutte julekakefavoritt, så det skal vi også bake [:)]. Jeg mener det er en undervurdert julekake, som faktisk de aller fleste elsker. Jeg har lagd dem på jobben også, da ble de borte på to dager. Og i Spania i fjor bakte jeg et glass til alle i svigerfamilien, som var overbegeistrede!!:)

Her har det faktisk gått bra med pakkekalenderen, utrolig nok (så langt...)... Ellers håper jeg at han får tilfredsstilt "behovet" for baking og julepyntlaging i barnehagen, han er jo en aktiv ung mann som ikke liker så godt å sitte i ro... Tror vi venter til neste år med å gjøre så mye sånt hjemme [:)]

Her har vi ikke begynte på så mange forberedelser ennå... Var med på pepperkakebaking i barnehagen, og utrolig nok klarte hun å både kjevle ut og trykke ut kakene [:)] Pakkekalenderen går også bra med, her åpnes den på morran og er det godteri i den, får hun (og storesøstra) at dette skal ikke spises før til barnetv på kvelden (etter bhg og middag), og protesterer ikke, bare legger det i fra seg og ikke noe mer mas. Vi prøver nok å starte med bakingen i helgen. Så da får vi se hvordan det går... Utrolig koselig tid vi er inne i[:)]

Back
Topp