Overhysterisk? Bare meg?

Ireneogstine

Flørter med forumet
Barnehagen var på teater tur. Det er ca 10 min kjøring unna. De kjøre buss. Og jeg var såpass vrang at jeg kjørte og hente sønn min selv. Han er 3 år og jeg er veldig opptatt av sikringen i bil til mine barn. Selvsagt var jeg også den eneste som gjorde dette. Er jeg overhysterisk eller hva er det? Eller er det foreldre i vår barnehage veldig lite opptatt av sikring. I bussen var det vel å merke kun 2 punkts sele.

Jeg har alltid sent mine barn på tur med bhg......:) Vi er alle forskjellige, jeg er strengere med enkelte ting enn andre ting, noen kaller tilogmed meg for overhysterisk:)

Men ang det når bhg skal på tur å sånt så har jeg ikke hatt betenkeligheter med at dem skulle dra...har ikke kjørt selv for og si det sånn.

Altså... jeg er også ganske streng på sikring i bil MEN jeg har ikke førekort selv og skal jeg komme meg noe sted med barna så må jeg ta buss. Sier seg også selv at man umulig kan dra med seg vogn, 2 barn + bilstoler til begge to på bussen og rundt om dit man skal. Alternativet er jo å ikke reise noen steder alene med barna men det er jo ikke akkurat særlig realistisk. Noen ganger på prinsipper vike for realiteten, rett og slett. 

Jeg hadde latt mine barn få reise sammen med resten av gruppen på tur, fått med seg hele opplevelsen.

Ville nok tenkt at du var litt hysterisk i mitt stille sinn, men at det har du jo all rett til å være, det er jo du som er mamma'n

Gregersen skrev:
Jeg hadde latt mine barn få reise sammen med resten av gruppen på tur, fått med seg hele opplevelsen.

Ville nok tenkt at du var litt hysterisk i mitt stille sinn, men at det har du jo all rett til å være, det er jo du som er mamma'n

Her har jeg altid latt ungene få være med på turer med barnehagen slik at de får med seg helle opplevelsen av det å ta buss eller tog

selv om det er liten sjanse for at det skjer noe på en busstur så synes jeg barnehagen skal gå foran med ett godt eksempel når det gjelder sikring av små barn på tur og sikre de på best tenkelige måte ikke "bare" holde seg innenfor lovverket. Men så lenge ingen foreldre klager, men er mer redd for å virke hysterisk så skjer det heller ikke noe.
Så, gjør det du mener er riktig, så er det kanskje flere som følger etter neste gang.....

Jeg ser ikke hvordan det å sikre sitt barn på best mulig måte på noen måte kan være hysterisk.

rodstilk skrev:
Jeg ser ikke hvordan det å sikre sitt barn på best mulig måte på noen måte kan være hysterisk.

Enig. Jeg satt med papirene til barnehagen igår og krysset av hva vi tillater/ikke tillater. De etterspurte tillatelse til å frakte ham i buss eller bil med godkjent sikring. Vi ble enige om å krysse av, men kommer til å kjøre ham selv i den grad det er mulig når det er snakk om buss og tar med setet hans når de skal på biltur.

FrkPedersen skrev:

rodstilk skrev:

Enig. Jeg satt med papirene til barnehagen igår og krysset av hva vi tillater/ikke tillater. De etterspurte tillatelse til å frakte ham i buss eller bil med godkjent sikring. Vi ble enige om å krysse av, men kommer til å kjøre ham selv i den grad det er mulig når det er snakk om buss og tar med setet hans når de skal på biltur.

jeg skreiv under at jeg ville ha beskjjed på forhånd så vi skulle ha muligheten til å selv komme og montere setet vårt i buss/bil. Jeg kjørte ikke bil selv da hun begynnte i barnehagen, men gjør det nå så ville nok ha kjørt. Heldigvis så reiser de ikke på tur med de små her, er myyyye å gjøre å se i nærområdet og de er flinke til å gå. Her er barna oppdelt etter alder 5 grupper og det er såvidt jeg har sett kun eldste gruppen som har vært på tur.

men dere som kjører og henter og bruker barneseter: kjører dere aldri buss selv? Er det snakk om bybusser, eller "landeveisbusser"? Tar dere med barnesete når dere skal busse?

Rent praktisk ser jeg ikke hvordan dette kan løses ... i bybussene er det jo ikke mulig å montere barnesete heller, de har verken seler eller isofix.

Her var barnehagen på tur forrige uke, og jeg kjørte og hentet selv. Jeg var den eneste som gjorde dette (Dvs en annen mamma gjorde det, men hun skulle være med på turen, og fylte bilen med 3 seter + en ansatt som ikke har bil). Jeg følte litt at de syns jeg var hysterisk, men det blåste jeg i. Jeg skrev under på papirene ved barnehagestart at det var greit med tur, men jeg skulle godkjenne setet osv. Så lenge jeg har mulighet til å kjøre selv gjør jeg det. Hadde jeg ikke hatt mulighet, hadde jeg tatt med setet.

mamma_møø skrev:
men dere som kjører og henter og bruker barneseter: kjører dere aldri buss selv? Er det snakk om bybusser, eller "landeveisbusser"? Tar dere med barnesete når dere skal busse?

Rent praktisk ser jeg ikke hvordan dette kan løses ... i bybussene er det jo ikke mulig å montere barnesete heller, de har verken seler eller isofix.

Nei, vi har ikke kjørt buss. Bruker bil, evt går (bor sentralt da!). Skal vi litt lenger bruker vi tog (og da går eller kjører i til stasjonen).

Amorosa skrev:

mamma_møø skrev:

Nei, vi har ikke kjørt buss. Bruker bil, evt går (bor sentralt da!). Skal vi litt lenger bruker vi tog (og da går eller kjører i til stasjonen).

Jeg kjører heller ikke buss.

rodstilk skrev:

Sign

Azoria skrev:
Altså... jeg er også ganske streng på sikring i bil MEN jeg har ikke førekort selv og skal jeg komme meg noe sted med barna så må jeg ta buss. Sier seg også selv at man umulig kan dra med seg vogn, 2 barn + bilstoler til begge to på bussen og rundt om dit man skal. Alternativet er jo å ikke reise noen steder alene med barna men det er jo ikke akkurat særlig realistisk. Noen ganger på prinsipper vike for realiteten, rett og slett. 

Du har ikke lappen og kjører ikke bil selv så du må ta buss. Det har jo ingenting med denne saken å gjøre. Personen her har mulighet til å kjøre selv. Og det er mange foreldre som ikke er så nøye på å sikre barna skikkelig i bil. Og det virker som mange tror at når barnehagen er på tur så kan det ikke skje ulykker. Er ikke så lenge siden en buss kræsja og mennesker omkom i Nord-Norge, så bussulykker skjer, om enn ikke ofte heldigvis. Vi kjører også selv, som de eneste, men er egentlig ikke så overrasket når jeg ser hvordan flertallet av foreldrene i barnehagen sikrer ungene sine i bilen (noen sikrer jo ikke i hele tatt, for de skal jo bare til barnehagen med ungen).

Nei, jeg syns ikke det er hysterisk å kjøre selv. Setter pris på å få ungen min hjem igjen som jeg leverte ham, noe som ikke er sikkert om jeg sender avgårde en ettåring i en minibuss, bare sikret med magebelte, og det smeller. 

BlackBeauty skrev:
selv om det er liten sjanse for at det skjer noe på en busstur så synes jeg barnehagen skal gå foran med ett godt eksempel når det gjelder sikring av små barn på tur og sikre de på best tenkelige måte ikke "bare" holde seg innenfor lovverket. Men så lenge ingen foreldre klager, men er mer redd for å virke hysterisk så skjer det heller ikke noe.
Så, gjør det du mener er riktig, så er det kanskje flere som følger etter neste gang.....

Enig!

Dette bildet her tenker jeg på hver gang denne diskusjonen dukker opp:

http://www.inquisitr.com/212539/seatbelts-on-school-buses/

Bare setebelter på toråinger er ikke særlig god sikring, men poenget blir liksom det samme.

Back
Topp