Overgrep mot barn!!!!!

Lady m/ Baby

Elsker forumet
Vi jobber mye med dette på jobb for å fange opp de ungene som blir utsatt for det. Et tøft tema som virkelig setter seg på minnet.

Viste dere at 1 av 10 barn blir utsatt for seksuelle overgrep????
Det er en stor prosent!!!!

Så jeg ber dere alle:
Etterhvert som barna blir så store at de er ute uten deres tilsyn, forklar dem at alle voksne ikke er snille. Å om det kommer en voksen som f.eks trenger hjelp til å finne hundehvalpen sin (for å lure ungen med seg), så er ikke dette en ting en fremmed voksen trenger hjelp til.
Å som oftest skjer overgrepene av andre familiemedlemmer eller kjente, så ungene må spørre mamma eller pappa om lov. til å gå noen plass lamme disse menneskene også!

Man kan jo ikke være helt hysterisk, men det kan faktisk være hvem som helst, så da er det bedre med føre-var-prinsippet!!!!

Hadde bare lyst å dele det med dere, som en liten påminnelse i hverdagen!

En sånn samtale har jeg store planer om å ha med henne ja.

Samt å være veldig klar på, og fortsette å minne henne om, at enkelte ting er aldri greit at noen gjør, og OM det skulle skje så må hun fortelle oss det. Uansett hva overgriperen truer med, må hun være trygg på at han ikke kan skade henne eller oss eller noen andre dersom hun sladrer.

ORIGINAL: Lissyjane

Helt ærlig,så trodde jeg faktisk dette var noe alle gjorde[8|]

Jaha?? Så da er det bare helt teit med en påminnelse om noe så alvorlig? I min lille verden tror jeg også at alle e klar over hvor viktig riktig bilsikring til ungene er, men det ser jeg gjentatte ganger med egne øyne at det tydeligvis ikke er...[8|]

Alltid bra med en påminnelse!

ORIGINAL: svimsen

huff ja, ei venninne av mamma jobber på et slikt senter for incest...

er e dyster statestikk... hender det detter ned en tanke om at i barnehagen er det i følge statestikken ca 6 barn som er utsatt for noe,,, er helt grusomt.

hun har sagt det samme som deg, vi skal ikke være hysteriske, men det er faktisk noe og ha i bakhode, sepseilt det med at det ofte er en person som ikke er " ukjent" for barnet som ofte står for det

Helt grusomt, men er nok derfor det er et tema som jobbes mer med nå for å fange opp alle disse barna og hjelpe dem.. Men de fleste overgrep starter etter skolestartalder... Å det er nok enda vanskeligere for en lærer en de i bhg å fange opp disse barna[:o]

Tror det er vanskelig likevel.. har ei venninne som ble tatt på av sin mormors nye mann.. Når hun i voksen alder fortalte dette splittet hun familien sin og kun halvparten trodde på henne...

Selv turde jeg ikke sitte på nabokjerringa engang syklen min hadde pungtert, kjente henne ikke igjen.. og var redd for at jeg måtte gå til bussen dagen etter[:-].. Læreren min hadde vi i 3-4 år før noen skjønte at han hadde noen skumle hensikter, han fikk sparken på dagen og INGEN foreldre ut over de som satt i skolestyret fikk vite noe... Heldigvis var mora til ene i klassen min i styret og da fikk vi det å vite via venninna i klassen.. Bekreftet bare min teori om at han ikke var helt riktig i hue.
Det er ikke alltid like lett å vite når ting er feil og når ting er riktige, de med skumle hensikter er flinke til å komme med unnskyldninger som virker normale.

Et annet problem er at få barn tør å si en voksen i mot. De fleste er oppdratt til at de skal høre på og respekter de voksne, i tillegg så blir de ofte truet fra å si det til noen.

Jeg syns det også er viktig å lære barna at voksne ikke alltid har rett og de har ihvertfall ikke lov til å gjøre som de vil, bare fordi de er voksne.

[:(]
ORIGINAL: Bdancer

Som regel er det en som står barnet nært - aldri stol 100% på NOEN[;)]

jeg elsket bestefaren min, han betydde alt for meg.

frem ti han plutselig dopet meg og missbrukte meg! jeg var kun 10 år den gnag[:(]

Back
Topp