Overgrep - ha det med på papirene?!

Allegodetingerfire

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Augustmagi 2025
Hei :) Ikke den mest lystige overskriften akkurat, men jeg lurer da på dette. For 10 år siden da jeg var gravid med nr 2, så ble ikke dette tatt opp som spørsmål hos jordmor. Denne gangen merker jeg at de graver mer i barndom og psykisk helse, noe som jo er kjempe bra! Første time hos jordmor ble da brått om til en lang samtale om overgrep jeg har opplevd som barn, noe jeg er ganske så trygg på å snakke om den dag i dag heldigvis. Det som er nytt for meg er at dette ble skrevet ned på svangerskapspapirene mine for at dette skal hensynstas under f eks fødsel.
Det jeg lurer på da er om det er noen her som vet hva det vil si i praksis? Jeg har personlig ikke noe problem med gynekologiske undersøkelser pga dette, men forstår jo godt at mange kan ha det som en følge av overgrep.

Noen som vet? <3

Jeg fikk beskjed om at det var lurt å nevne i fødebrevet. Dette for at de kunne være mer obs på skjerming (legge håndkle over livet når de undersøker etc), at jeg kanskje ikke var komfortabel med en mannlig jordmor, at jeg ikke ville ha flere undersøkelser enn høyst nødvendig, ikke ville bli avkledd, amming kunne oppleves problematisk etc.
Man er så forskjellig preget, men jeg tenker det er flott at de er obs på det og at du selv er obs på hvordan du reagerer på ting :)

Jeg fikk beskjed om at det var lurt å nevne i fødebrevet. Dette for at de kunne være mer obs på skjerming (legge håndkle over livet når de undersøker etc), at jeg kanskje ikke var komfortabel med en mannlig jordmor, at jeg ikke ville ha flere undersøkelser enn høyst nødvendig, ikke ville bli avkledd, amming kunne oppleves problematisk etc.
Man er så forskjellig preget, men jeg tenker det er flott at de er obs på det og at du selv er obs på hvordan du reagerer på ting :)
Takk for svar! Heldigvis så har jeg ikke noen problem med nakenhet osv, så jeg er nok unntaket der. Har full forståelse for andre som opplever dette problematisk og til og med traumatiserende <3

Sniker meg til å svare her:
Siden du har gått igjennom fødsler før, tenker jeg du vet hva du går til?
Jeg har sldri hatt problemer i voksen alder med gynokologiske undersøkelser mm. Men merket det nå ved min første fødsel at når jordmor vilte hånden sin nedentil at jeg ble ekstremt stresset. Dette var ved siste innspurt, og hun måtte ha hendene der grunnet hode. Da hadde det gått fint med alle undersøkelser ila fødsel, men plutselig er man i en setting der kroppen plutselig kobler tidligere hendelser. Og da er det lurt at jordmlr er obs, selv om man ikke til vanlig reagerer :)

Svangerskap og fødsel kan fremkalle en del vonde traumer og det henger sammen med bla fødselsangst har jeg lest/hørt.

Det er som du sier, noen som har mer problemer med undersøkelser og området generelt enn andre, og, som du sikkert vet selv, har ikke alle like lett for å dele dette med hvermannsen, spesielt ikke første gang man møter de - som jordmoren som evt er på jobb når man skal føde :shy: Da er det greit om de alt er klar over det og forsiktig kan undersøke hvordan intimsone vedkommende har på forhånd. Jeg har jo lest fødselsopplevelser hvor den fødende har blitt undersøkt opp og ned i mente tilnærmet uten forvarsel og uten spørsmål, og man hører støtt og stadig om kvinner som opplever det ene og det andre uten å bli spurt først. Det er ikke slik at det er fritt frem på den fødende under fødsel, før det evt står om liv, og det ser ut til at noen jordmødre glemmer av og tenker at de selv vet best, uansett. Men den fødende skal alltid bli spurt, forelagt alternativer etc...

Hei :) Ikke den mest lystige overskriften akkurat, men jeg lurer da på dette. For 10 år siden da jeg var gravid med nr 2, så ble ikke dette tatt opp som spørsmål hos jordmor. Denne gangen merker jeg at de graver mer i barndom og psykisk helse, noe som jo er kjempe bra! Første time hos jordmor ble da brått om til en lang samtale om overgrep jeg har opplevd som barn, noe jeg er ganske så trygg på å snakke om den dag i dag heldigvis. Det som er nytt for meg er at dette ble skrevet ned på svangerskapspapirene mine for at dette skal hensynstas under f eks fødsel.
Det jeg lurer på da er om det er noen her som vet hva det vil si i praksis? Jeg har personlig ikke noe problem med gynekologiske undersøkelser pga dette, men forstår jo godt at mange kan ha det som en følge av overgrep.

Noen som vet? <3

Jeg har voldserfaring fra mitt tidligere ekteskap. Står ikke i papirene, men er gitt beskjed om til sykehus og henvist til samtale med sykehus. Ber om tilrettelegging og det at de vet om det :) jordmødre blir mer sensitive under fødsel, og det blir prøvd å holde fast personal på meg. Jeg har lite ettervirkninger, men plutselig kan kanskje ting bli trigget, og da er det greit sykehus vet. De har egne protokoller på slike ting

Sniker litt her.

Er mykje som trigger når ein er gravid, som kan også være forskjellig fra graviditet til graviditet. Smerte generelt har den egenskapen, og i kombo med hormonkropp kan det nokon gonger gå gale. Eg er nok litt slik som deg, alt går over og takler fortid godt med lite assosiasjoner. Men denne graviditeten har overraska meg, og når eg nevnte det for fysioterapeuten min så sa hu at eg måtte gi beskjed om smertene hu påførte meg trigga noko, for då ville hu stoppa. Hu forklarte at hu opplevde det ofte og ofte blei pasienten også overraska over reaksjonen.

Så eg tenker at desto meir info ein får på papirene som KAN påvirke noko under fødsel, desto bedre :) men, det er enkelte ting eg ikkje nevner for jordmor denne gang, fordi eg vil absolutt ikkje at det skal være eit tema då det hører til laaaaangt tilbake i fortida og ville kun blitt eit enormt irritasjonsmoment skulle eg merka at sjukepleiere/jordmødre begynte å "ta hensyn". Så blir jo også litt opp til deg om du du føler det kan være til hjelp eller til bry.

Back
Topp