Meg&Lillegutt
Andre møte med forumet
Noen som vet om man har rett på overgangsstønad når man er uføretrygdet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
[Endret 2/01, 4/01, 8/01, 1/02, 11/09, 12/11]
Dersom forsørgeren mottar alderspensjon (kapittel 19), uførepensjon (kapittel 12), overgangsstønad (kapittel 17) eller pensjon som gjenlevende ektefelle (kapittel 17), medfører dette reduksjon eller bortfall av overgangsstønad som enslig forsørger
Jeg tror faktisk ikke du har krav på overgangsstønad.. Dette pga overgangsstønaden er nettopp det - stønad i en overgangsperiode.. Når man er ufør er man ikke i en posisjon der man f.eks etter et par år på overgangsstønad vil kunne å begynne å jobbe fullt f.eksen og man kan dermed ikke sies å være i en overgang jobb eller utdanningsmessig .. Og så er det noe med å motta to trygdeytelser samtidig.. Ta kontakt med nav så får du sikkert svar..Pearl skrev:
§ 15-14 Første ledd - Reduksjon i overgangsstønaden fordi forsørgeren mottar annen tilsvarende ytelse/pensjon
Dersom forsørgeren mottar alderspensjon (kapittel 19), uførepensjon (kapittel 12), overgangsstønad (kapittel 17) eller pensjon som gjenlevende ektefelle (kapittel 17), medfører dette reduksjon eller bortfall av overgangsstønad som enslig forsørger
mammatileijente skrev:
Jeg tror faktisk ikke du har krav på overgangsstønad.. Dette pga overgangsstønaden er nettopp det - stønad i en overgangsperiode.. Når man er ufør er man ikke i en posisjon der man f.eks etter et par år på overgangsstønad vil kunne å begynne å jobbe fullt f.eksen og man kan dermed ikke sies å være i en overgang jobb eller utdanningsmessig .. Og så er det noe med å motta to trygdeytelser samtidig.. Ta kontakt med nav så får du sikkert svar..Pearl skrev:
§ 15-14 Første ledd - Reduksjon i overgangsstønaden fordi forsørgeren mottar annen tilsvarende ytelse/pensjon
Jeg vet ikke svaret på dette.. men fint dette kom opp.. for jeg begynner på uføre 1 mars.. og mottar OS.. jeg har den innvilget fremt il juni 2013...
Skal ringe NAV på mandag å høre.. har ikke engang tenkt på dette jeg..
Men er feil at man ikke feks om 1 eller 2 år kan begynne å jobbe 100% igjen da;) Man er ikke bundet til uførehet..
Pearl skrev:
mammatileijente skrev:
Jeg vet ikke svaret på dette.. men fint dette kom opp.. for jeg begynner på uføre 1 mars.. og mottar OS.. jeg har den innvilget fremt il juni 2013...
Skal ringe NAV på mandag å høre.. har ikke engang tenkt på dette jeg..
Men er feil at man ikke feks om 1 eller 2 år kan begynne å jobbe 100% igjen da;) Man er ikke bundet til uførehet..
Den er grei, men samtidig så er det jo veldig strenge krav nå for å få innvilget uføretrygd så om man visste det var mulighet for å kunne gå tilbake i jobb eller studier etter 1 eller 2 år ville man jo ikke få innvilget uføretrygd i utgangspunktet.....
Siden man får OS selv om man er i jobb, og uføretrygd likestilles med lønnsinntekt så er det lite som taler for at OS stoppes når uføretrygd innvilges. Det blir litt som om man mister den fordi man får seg jobb. Og det gjør man ikke, så lenge inntekten er lav nok. Men det sikreste er jo selvsagt å snakke med nav, og ikke gi seg etter første svar, det er min erfaring.LisseUmmaNuddeAteJam skrev:
H0112 skrev:Jeg har også hørt at man ikke kan få begge deler samtidig!
Men synes det er helt på bærtur..uføre kan jo komme opp i f.eks. samlivsbrudd akkurat som alle andre, og trenger da hjelp i en overgangsfase, akkurat som alle andre!
mammatileijente skrev:
Men synes det er helt på bærtur..uføre kan jo komme opp i f.eks. samlivsbrudd akkurat som alle andre, og trenger da hjelp i en overgangsfase, akkurat som alle andre!
Jeg og hørte det.. vedr AAP.. at man ikke kan få begge ytelsene samtidig.. men det får jeg..
Ja, ved aap får man.. Men ikke ved ufør visst. Men derimot får man engangsstønad ved uføre. Og foreldrepenger ved aap. He he..skal være innvikla gitt.H0112 skrev:
mammatileijente skrev:
Jeg og hørte det.. vedr AAP.. at man ikke kan få begge ytelsene samtidig.. men det får jeg..
Jeg fant dette:~September~ skrev:
"Retten til overgangsstønad faller bort i den utstrekning vedkommende får uførepensjon eller foreløpig uførestønad, jf. lovens § 15-14. "
http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Generell+del+-+Kapittel+12.183537.cms
Dette visste jeg faktisk ikke, har søknad om uføre inne nå. Får redusert overgangsstønad pga. særlig tilsynskrevende barn nå + AAP.