Overgangsstønad og studielån....

linda_mari84

Forelsket i forumet
Er det noen som vet om overgangsstønaden faller bort hvis man får lån og stipend fra lånekassen???

(etter permisjonstiden er ferdig)

du kan motta begge deler, du kan også søke om ekstra til tilsyn og studier, men overgangsstønaden kan bli noe redusert. Du må vurdere hva som er lurest å motta bare stipend og lån eller hå ha overganggstønad. OVergangsstønaden er en midlertidig ytelse som ytes for tre år, men kan forlenges dersom en studerer eller har barn med kronisksykdom

ok[;)]

snakk med en saksbehandler på nav der du bor... kan lønne seg, jeg kan bare det grunnleggende om dette. så anbefaler at du bestiller time[;)]

Det skal jg- er egentlig søstern som trenger å finne ut at av dette:)
Men masse takk for hjelpen [:)]

studielån fra lånekassa har INGENTING med stønadene fra NAV å gjøre :) jeg mottar studielån (fødselsstipend etter jeg har født) og foreldrepenger!

Overgangsstønaden blir jo regulert ut ifra inntekt, og jeg regner med at studielån og stipend regnes som inntekt?[8|] Den blir redusert med 40 øre for hver kr tjent over 2500,- iallefall,- men snakk med Nav du, der de har alle opplysningene som egentlig trengs for å svare deg[:)]

det regnes ikke som inntekt! derfor det kan være vanskelig for en student å få feks huslån! alt er jo lån til man har bestått det man skal bestå.. da er det en liten del som gjøres omt il stipend om man ikke har tjent for mye på jobb.. som sagt; nav og lånekassa har absolutt INGENTING med hverandre p gjøre.

"Foreldrepenger fra NAV

Får du engangsstønad fra NAV, vil ikke dette påvirke støtten fra Lånekassen. Egne foreldrepenger fra NAV påvirker ikke retten til fødselsstipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger, har dette betydning for fødselsstipendet.
"

les mer på http://lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx#foreldrepenger

Back
Topp