Overgangsstønad og stipend?

siljeheleen

Glad i forumet
Jeg har bodd alene med datteren min til nå, og motatt overgangsstønad hele tiden. Nå er jeg gravid på nytt, og skal flytte sammen med kjæresten ganske snart. Regner da med at jeg mister overgangsstønaden når det andre barnet kommer - eller gjelder det forsatt ett år fra vi ble samboere?

Kan jeg søke stipend, selv om jeg har overgangsstønad?
Når jeg mister overgangsstønaden har vi jo bare kjærestens inntekt igjen, og den er ikke så god at vi kan ha det godt på den iallfall. Vi kan kanskje klare oss hvis vi vrir og vender på hver eneste krone, men det er jo ikke ønskelig heller.

Noen som har noen tips om hva jeg har krav på? [:)]
er stundent nå, men er litt i tvil om hvorvidt jeg kan klare å fullføre alle fagene eller ikke - siden jeg har termin i April.

Har søkt jobb også, og kommer til å jobbe et par kvelder i uka og annenhver helg. Har jeg rett på foreldrepenger da?

Du vil miste overgangsstønaden så fort du får et nytt barn, regelen er at man mister den etter 12 mnd som samboere eller når man får barn med ny partner (som man har et forhold til og bor sammen med) Med stipend mener du vel fødselsstipend? Det kan du få så lenge du fortsatt er student og har hatt krav på lån/stipend ihvertfall de siste 6 mnd.. Om du gjør ferdig studiet må du søke deg inn på et annet og søke permisjon for å kunne få fødselsstipend.. Jobber du slik at du har jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og tjent minst 35 000 kr vil du også ha krav på foreldrepenger - husk bare å ikke la det gå mer enn 14 dager mellom vaktene slik at det telles som en periode..
Lykke til!

Back
Topp