Overgangsstønad og ny samboer

Ja, etter 12mnd :)

Er du helt sikker? Jeg snakket nemlig med NAV i går... Å fikk da beskjed om at han som blir samboer fikk forsørger ansvar overfor oss. Dermed ble pengene stoppet med en gang. Eller jeg hadde kanskje mulighet for å få redusert , en det ble da beregnet ut fra hans inntekt

kristine80 skrev:
Er du helt sikker? Jeg snakket nemlig med NAV i går... Å fikk da beskjed om at han som blir samboer fikk forsørger ansvar overfor oss. Dermed ble pengene stoppet med en gang. Eller jeg hadde kanskje mulighet for å få redusert , en det ble da beregnet ut fra hans inntekt

Samboere har ikke forsøsrgerplikt ovenfor hverandre. Da må man vel enten ha feller barn eller være gift? Det er bullshit at de stopper den, den skal du få ha i 12 mnd eller til dere får felles barn / gifter dere

Men det var noen regler som kom nå fra 1.1.2012 at man bare får os i 1 år, så må man være i jobb/skole for å få den lenger. Før fikk man den i 3år før man måtte jobbe/skole. Kansje det er nye regler ang samboere også :/ men det var hvertfall ikke sånn før

kristine80 skrev:
Syns det hørtes litt rart ut jeg også. Får ringe de på nytt å få svaret skriftlig kanskje

Har du nettopp fått barn med samboeren din? Ser bare tickeren din.. Man beholder os i 12 mnd fra man blir samboere eller til man gifter seg eller får barn sammen om det skjer før de 12 mnd... Os blir aldri beregnet ut fra noen andres inntekt så der har du blitt feilinformert...

Rett til stønad som enslig mor eller far faller bort dersom vedkommende har levd i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning i minst 12 av de siste 18 månedene. Dersom disse tre forholdene er tilstede foreligger det ikke rett til stønad etter folketrygdloven kapittel 15. Bestemmelsen medfører at et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, får samme betydning som et ekteskap uten felles barn.

Varigheten av et samboerforhold skal vurderes i forhold til en og samme partner. Hvis stønadsmottakeren får ny samboer, vurderes varighetskravet på nytt i forhold til den nye samboeren.

Heterofile og homofile samboere er likestilt.

Varighetskravet knytter seg til forholdet mellom samboerne og ikke hvor lenge eventuelt barnet/barna har bodd sammen med dem. En stønadsmottaker som har vært samboende i minst 12 av de siste 18 månedene mister retten til stønad selv om barnet ikke har bodd sammen med stønadsmottakeren hele denne tiden.

Alle som setter fram krav om stønad til enslig mor/far skal gi opplysninger om samboerskap og fra hvilken dato.. Dersom vedkommende ved kravfremsettelse allerede har levd i et ekteskapslignende forhold i minst 12 av de siste 18 månedene, skal stønad avslås.

Enslige forsørgere som mottar stønad og som inngår samboerskap i løpet av stønadsperioden skal gi NAV melding om dette og fra hvilken dato.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+15-5+Enslig+mor+eller+far.147767.cms

Vi har ikke barn sammen.. Bare jeg som ikke har forandret tickeren.. Jeg har fått innvilget os frem til mai 2013.. Så dem kan ikke gjøre om på det pga nye regler? Jeg har lest det som står på NAV sine sider... Men var fler som fortalte meg at os blir borte når man blir samboer... Derfor ringte jeg for å sjekke

kristine80 skrev:
Vi har ikke barn sammen.. Bare jeg som ikke har forandret tickeren.. Jeg har fått innvilget os frem til mai 2013.. Så dem kan ikke gjøre om på det pga nye regler? Jeg har lest det som står på NAV sine sider... Men var fler som fortalte meg at os blir borte når man blir samboer... Derfor ringte jeg for å sjekke

den blir borte etter 12 mnd.  hvis du gifter deg eller får barn før det har gått 12 mnd, mister du den når det skjer...

har ei venninne som nettopp har fått samboer og jeg gikk gjennom samme greia for noen år siden :)

hei:) jeg ble samboer for 3 uker siden og har nettopp fått vedtak i posten fra nav om at jeg nå får os til og med 28.02.2013.man skal ha i 12 månder etterpå.

Hei Folken :-) kan du van så snill hjelper meg litt om OVERGANGSTØDNAD OG NY SAMBOER?
Jeg er elene omsorg til barnet mitt, barnet er 3 år. Jeg bor sammen med barnet i Buskerud og min kjæresten bor i Oslo. Han besøker meg noen ganger i uka og jeg besøker han noen ganger i måneder, vi har ikke fellesadressen, ikke fellesøkonomi, men vi hadde reist sammen for 3 uker i sommer ferie. Er vi da samboer?

Hei Folken :) kan du van så snill hjelper meg litt om OVERGANGSTØDNAD OG NY SAMBOER?
Jeg er elene omsorg til barnet mitt, barnet er 3 år. Jeg bor sammen med barnet i Buskerud og min kjæresten bor i Oslo. Han besøker meg noen ganger i uka og jeg besøker han noen ganger i måneder, vi har ikke fellesadressen, ikke fellesøkonomi, men vi hadde reist sammen for 3 uker i sommer ferie. Er vi da samboer?
Dåka e ikkje sambuara, uten at dåka e registrert på felles registrert adresse i folkeregisteret :)

Back
Topp