overgangsstønad- beregningsgrunnlag?

tuddelidu

Betatt av forumet
VIP
Jeg er fulltidsstudent og mor til en gutt på tre år. Jeg har vært alene med han og har dermed mottatt overgangsstønad, denne er skattepliktig. Som samboer fra 1. august i år vil jeg motta overgangsstønad fram til permisjon. Noen som vet om dette vil bli regnet som lønn og derved gå som beregningsgrunnlag for foreldrepenger??

Hmmm.... I wonder, wonder... Setter stor pris på svar om noen har peiling på dette! Har mailet Nav, men det...... er en anne historie:) Med eksamenstid for døra har jeg ikke tid til å gå ned til de akkurat i disse dager heller...Håpte det kanskje var noen opplyste her inne:)

Fant dette fra et annet forum, men fra 2009 da!

"Hvem kan få foreldrepenger:
Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.
Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). 

Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger
foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
svangerskapspenger
omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom
pleie- og opplæringspenger
dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

lønn fra arbeidsgiver under utdanning
ventelønn
omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom
pleie- og opplæringspenger
avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste 
Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med."

Ser ikke ut som om OS er grunnlag for å få fødselspenger. Men som sagt.. Fra 2009 dette. Kan jo være nye regler for det nå. Du må vel få svaret svart på hvitt fra NAV. Tvitvi. Veldig kjipt å havne midt i mellom. 

takk for svar... Jeg har selv funnet dette på nav sine sider, og vet ikke om overgangsstønad kan gå under noen av disse kategoriene. Jeg pratet med ei fra Nav på telefon for ei god stund siden, før spiren i det hele tatt satt. Hun sa at det var beregningsgrunnlag, og jeg ble veldig overrasket. Hadde ikke forventet meg det! Klarer likevel ikke stole på det som ble sagt da mange i nav kan til tider si mange ting som ikke stemmer....hmmm...

Men igjen, takk for svar!

Jeg er ikke kjent på området, men tviler sterkt på at det beregnes som grunnlag for foreldrepenger selv om det er skattepliktig. Siden det er en stønad. Har ei venninne som var i den situasjonen, men hun fikk ikke det. Send en mail til nav for å avklare det.

Ringte til dem i dag og det var ikke beregningsgrunnlag. Kjente jeg ble veldig irritert fordi ei dame jeg pratet med i august, som tydeligvis sa mer enn hun hadde kontroll på, var skråsikker på at det var beregningsgrunnlag. Jeg ble så overrasket da hun sa det at jeg spurte flere ganger :"er du sikker på dette???", og hun sa "ja". For meg hørtes det ikke logisk ut, men stolte på at hun hadde tilstrekkelig med kompetanse på området...

Har nok en gang lært at en må sende mail og ikke ringe til nav slik at en har det skriftlig med navn og tidspunkt. Jeg synes det er helt naturlig at det ikke er beregningsgrunnlag, men utrolig frustrerende at de iblant prater over evne!

Forrige svangerskap hadde jeg kopi av hvert papir som ble sendt inn, noe som kom godt med for det var ikke bare en gang det ble feil... Kjenner det blir kopier denne gangen også:) Kan aldri bli overdokumentert!  

Back
Topp