overgangsstønad- beregningsgrunnlag?

tuddelidu

Betatt av forumet
VIP
Jeg er fulltidsstudent og mor til en gutt på tre år. Jeg har vært alene med han og har dermed mottatt overgangsstønad, denne er skattepliktig. Som samboer fra 1. august i år vil jeg motta overgangsstønad fram til permisjon. Noen som vet om dette vil bli regnet som lønn og derved gå som beregningsgrunnlag for foreldrepenger??

Hmmm.... I wonder, wonder... Setter stor pris på svar om noen har peiling på dette! Har mailet Nav, men det...... er en anne historie:) Med eksamenstid for døra har jeg ikke tid til å gå ned til de akkurat i disse dager heller...Håpte det kanskje var noen opplyste her inne:)

Fant dette fra et annet forum, men fra 2009 da!

"Hvem kan få foreldrepenger:
Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.
Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). 

Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger
foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
svangerskapspenger
omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom
pleie- og opplæringspenger
dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

lønn fra arbeidsgiver under utdanning
ventelønn
omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom
pleie- og opplæringspenger
avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste 
Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med."

Ser ikke ut som om OS er grunnlag for å få fødselspenger. Men som sagt.. Fra 2009 dette. Kan jo være nye regler for det nå. Du må vel få svaret svart på hvitt fra NAV. Tvitvi. Veldig kjipt å havne midt i mellom.