Overgangen til tobarnsforeldre

Dyvna81

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Vi blir tobarnsforeldre denne gangen og er veldig spent på hvordan vi skal takle overgangen fra 1 til 2 barn, ikke minst for storesøster sin del. Vi prøver å forberede henne så godt som mulig og håper på minst mulig søskensjalusi men må vel regne med litt uansett. Skal prøve å gi henne mye oppmerksomhet når lillebror kommer men blir sikkert ikke helt som planlagt. Har dere noen gode råd?

Vi blir også det :) spent! vi prøver å forberede storebror med bøker, spesielt Emma og lillebror er fin, samt at han har fått ei dukke og vi prøver å snakke mye om det og hilse på andre babyer :)

Ja, bøker har vi også kjøpt og snakker mye om hvordan hun skal hjelpe til og sånt, vi må kanskje ta det som der kommer, kan ikke være helt forberedt tenker jeg.

Sånn helt i starten, så vet jeg om noen som ikke lot besteforeldre få bli med inn å hilse på babyen sammen med storebror på sykehuset, men han fikk komme inn og være sammen med foreldrene og lillesøster litt alene først. Det hadde vært veldig fint. Har også hørt om at far blir med hjem når storesøsken har kommet på besøk på sykehuset, og ikke dratt tilbake flr etter legging.

Da eldste ble storesøster la vi vekt på at hennes rutiner skulle fortsette å være så like som mulig det de var før lillebror kom.

Vi bodde laaaaangt fra familie, så for oss ble det helt naturlig at mannen dro hjem fra sykehuset for å hente henne i barnehagen. De spiste middag sammen hjemme før de kom på besøk på sykehuset fram til leggetid og de begge dro hjem. Så kom mannen tilbake på sykehuset neste morgen etter å ha levert henne i barnehagen.

Da vi kom hjem fra sykehuset gjorde vi det slik at mannen var hjemme med baby mens jeg hentet henne i barnehagen, da fikk vi en liten halvtime alene sammen.

Hjemme lot vi henne selv få styre hvor mye hun ville være involvert i lillebror.

Hele prosessen gikk overraskende bra :) Var ikke så mye vi fikk forberedt henne, det er 23 mnd mellom de.

Vi har samme "dilemma" her :) er veldig nervøs for jalusi, men håper det går greit. Lurt det at far blir med hjem fra sykehuset, den hadde jeg ikke tenkt på ;)

Vi går fra en til tre :p

Storebror er 4 år og 4 mnd om de fødes på termin, så vi snakker mye med han om babyene som skal komme.

Back
Topp