Overgangen til tobarnsforeldre

Dyvna81

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Vi blir tobarnsforeldre denne gangen og er veldig spent på hvordan vi skal takle overgangen fra 1 til 2 barn, ikke minst for storesøster sin del. Vi prøver å forberede henne så godt som mulig og håper på minst mulig søskensjalusi men må vel regne med litt uansett. Skal prøve å gi henne mye oppmerksomhet når lillebror kommer men blir sikkert ikke helt som planlagt. Har dere noen gode råd?

Vi går også fra 1 til 2 nå, og er spente på hvordan det går. Vet ikke hvor gammel jenta deres er, men vår gutt er jo 5,5 år så vi tror det skal gå greit! Vi har fokusert på alt han kan og er flink på, og som han kan lære lillebror etter hvert, så han gleder seg til å lære bort masse triks. I tillegg har vi sagt at nye storebrødre trenger nye kule klær og ny caps. Så han gleder seg til vi skal ut å shoppe til han litt før termin! :)

Men det er klart det er jo forskjell på å snakke med en på over 5 år, og en som kanskje er 2! Håper uansett på det beste her;)

Min erfaring fra da mine barn ble søsken var å inkludere de tidlig i alt med babyen. De fikk være med på stell, bading, bleieskift og selvsagt holde babyen da jeg var på barsel. Far bodde hjemme med søsken og hadde de med på besøk. Hele flokken var med på å hente oss hjem. Barns har alltid fått tilgang til babyen. Under amming hadde jeg alltid plass til de rundt meg.Min eldste var 2 år da lillebror kom, og da nr 3 kom var de 4 og 6. Aldri vært sjalusi mellom de 3. Kun gode venner og med omsorg for hverandre. Nå ventes 4mann og de gleder seg enormt. Er ikke sikkert det blir noe sjalusi. Lykke til-en spennende tid i møte for oss om ikke mange uker:-)

Back
Topp