Overgangen fra ett til to barn?

Disneymamma

Glad i forumet
Tenker en del på dette med at vi skal gå fra en til to småttiser i løpet av året. Grugleder meg egentlig i grunn. Tenker mye på hvordan dette kan påvirke hun vi har fra før. Hun vil være 2,5 år i desember. Hun har veldig godt språk og forstår jo mye, så føler det vil hjelpe på. Men den første tiden med spedbarn i hus er jo hektisk, og sikkert enda mer kanskje når man har noen fra før?

Men har noen erfaringer å dele om denne overgangen? Eller tips/råd/tanker.. [emoji4]

Følte i grunn det gikk bra. Litt omstilling og overgang første ukene spesielt å være alene med de på kvelden og ved legging. Men man blir fort vant til det og man klarer fort å multitaske og hjelpe begge samtidig. Her var storebror 2 år og 9 mnd når lillebror ble født. Syns det gikk bra, men var uvant å ha med seg en baby når jeg skulle levere i bhg. Satte igjen lillebror i gangen i bhg en gang og gikk ut i bilen før jeg oppdaget hva jeg hadde gjort. :inpain::wideyed:

Er 2 år og 8 mnd mellom mine. Gikk kjempe flott:-) Man blir fort vant til det, og til slutt husker man ikke hvordan det var å bare ha en. Hehe :-)

Ingen erfaring her, men vi vil få den samme alders forskjellen som deg :). Når er jenta di født? :) min er født i juni 15 :)

Det er 2,5 år mellom mine to. Storebror deltok i alt, og jeg jobbet hardt for å prioritere han. Han var bleieansvarlig og hadde ansvar for å finne nye bleier og våtservietter ved bleieskift, en jobb han tok grav alvorlig. Han kan fortsatt snakke om det nå, og han er 7.
Vi la gjerne babyen på gulvet og lekte at hun var et monster vi måtte passe oss for. Når hun fektet med armene og bena så måtte vi sprette unna. Dette var en kjempemorsom lek! Han var med inn og tittet til henne på kvelden, vi telte små tær og fingre på lillesøs, og delte våre tanker om hvor vakker hun er. Og da snakket jeg alltid om hvordan jeg gjorde akkurat dette med han når han var baby.
Nå er hun 4,5. Og storebror kan finne på å se på henne når hun sover og si- se på de bittesmå fingrene hennes, hun er så vakker når hun sover [emoji173]️
Mye kjærlighet [emoji173]️[emoji173]️

Det tøffeste jeg opplevde var når storebror fikk omgangssyken og smittet lillesøs, det var spy overalt og helt kaos. Da klarte jeg ikke å se hvordan jeg skulle ta meg av to barn. Heldigvis ble jeg ikke syk selv. Men kaoset var komplett! Husker at jeg angra på at jeg hadde fått to barn..

Hva med fra to til tre? Som jeg skal ha nå :p Plutselig er vi i mindretall som voksne! Hehe! Vi hadde fem år i mellom våre to så det gikk som en drøm. Hadde ikke trodd de skulle få så mye glede av hverandre, men jammen tok jeg feil! Nå blir det 9 år mellom eldstemann og minste da så tror dette forholdet blir veldig anderledes. Men minste storebror på 3 gleder seg allerede veldig! :smug:

Godt å høre at det gikk så bra med flere [emoji4]

Det er 2,5 år mellom mine to. Storebror deltok i alt, og jeg jobbet hardt for å prioritere han. Han var bleieansvarlig og hadde ansvar for å finne nye bleier og våtservietter ved bleieskift, en jobb han tok grav alvorlig. Han kan fortsatt snakke om det nå, og han er 7.
Vi la gjerne babyen på gulvet og lekte at hun var et monster vi måtte passe oss for. Når hun fektet med armene og bena så måtte vi sprette unna. Dette var en kjempemorsom lek! Han var med inn og tittet til henne på kvelden, vi telte små tær og fingre på lillesøs, og delte våre tanker om hvor vakker hun er. Og da snakket jeg alltid om hvordan jeg gjorde akkurat dette med han når han var baby.
Nå er hun 4,5. Og storebror kan finne på å se på henne når hun sover og si- se på de bittesmå fingrene hennes, hun er så vakker når hun sover [emoji173]️
Mye kjærlighet [emoji173]️[emoji173]️

Så mange fine tips! Høres ut som en veldig fin måte å gjøre det på. Er enig i at søsken må involveres og inkluderes [emoji173]️ Høres hardt ut med sånne sykdomsrunder [emoji33]

Hva med fra to til tre? Som jeg skal ha nå :p Plutselig er vi i mindretall som voksne! Hehe! Vi hadde fem år i mellom våre to så det gikk som en drøm. Hadde ikke trodd de skulle få så mye glede av hverandre, men jammen tok jeg feil! Nå blir det 9 år mellom eldstemann og minste da så tror dette forholdet blir veldig anderledes. Men minste storebror på 3 gleder seg allerede veldig! :smug:

Haha, ja, det blir nok noe. Men det er sikkert en ressurs å ha en storebror på 9 år [emoji4] Jeg var selv 10 år når min lillebror ble født og jeg var veldig på å passe på og hjelpe til [emoji4]

Tenker en del på dette med at vi skal gå fra en til to småttiser i løpet av året. Grugleder meg egentlig i grunn. Tenker mye på hvordan dette kan påvirke hun vi har fra før. Hun vil være 2,5 år i desember. Hun har veldig godt språk og forstår jo mye, så føler det vil hjelpe på. Men den første tiden med spedbarn i hus er jo hektisk, og sikkert enda mer kanskje når man har noen fra før?

Men har noen erfaringer å dele om denne overgangen? Eller tips/råd/tanker.. [emoji4]
Er veldig spent på denne overgangen selv, storebror blir 2 år og 10 mnd når babyen kommer. Har tenkt å kjøpe en dukke til storebror når det nærmer seg, så han kan få skifte bleie, stelle osv på sin egen "baby". Tenker det er viktig å inkludere han slik at han ikke føler seg utenfor. Han vil også få storebror gave når babyen kommrr, som skal være fra babyen. jeg er i ganske dårlig form, men er veldig påpasselig med at jeg sier at jeg ikke er i form, mamma er syk eller lignende hvis det er noe jeg ikke klarer å bli med på slik at at babyen ikke blir sett på som noe negativt allerede før den er født :)

Back
Topp