overgang til fastføde...

*lully*

Forelsket i forumet
kossen er det med deres småtroll? er det noen som fremdeles bare fullammer eller har de fleste begynt med måltider? her får eg ikkje i snuppa noen verdens ting! holder på å bli sprø (og spist opp for den del....). grøt tåler hun ikkje så det kan eg ikkje gi hun. ellers brekker hun seg så hun kaster opp på alt fra flytende fruktpurè til skive... hadde aldri så mye problemer med eldstejenten. føler meg helt grønn, skulle tro eg ikkje hadde gjort det før, men eg har prøvd alle tenkelige måter. hun nærmer seg 9 kilo så hun krever endel melk kan man si...ammer hver 2 time hele dagen, og med to fine tenner i gapet så begynner eg å bli rimelig sår...nesten som amming den første tiden etter fødselen. så har noen noen gode tips til blir eg glad =)  

Har dessverre ikke tips. Sliter litt her også. Han spiser grøt og fruktmos, men jeg har ikke tjangs til å få i han middagsmat. Han liker det ikke..Har ikke prøvd med brødskive enda, tørr ikke, er redd han skal sette i halsen.. =P
Jeg fikk i han liiiitt gulrotmos da jeg hadde litt aprikos oppi, men det var ikke mye..Ser heller ikke poenget med å lage for eksempel brokkoli når jeg ikke får i han gulrot. Gulrot er tross alt mye søtere, ergo burde han like det bedre enn brokkoli..

Har du prøvd sinlac graut uten mjølk og gluten? Jenta mi fekk graut frå 4 mnd, ein gong til dagen, etterkvart graut to gonger til dagen. Nå får ho graut kl.9, fruktbeger kl.12, et halvt middagsglas kl.15, graut til kvelds 17.30-18, ho får morsmjølk ved kvart måltid. Brødskiver skal ho ikkje få før 8 mnd, pga. at babyer ikkje tygger maten før den tid, hørte med helsesøstera til veslesnupp. Jenta mi har fem tenner så det er ikkje det som er problemet, men ho suger og svelger maten endå. Middag har ho vært mest kresen på, men har kokt bare gulrøtter og most først, deretter tilsette eg potet. Nå et ho middagsglas med mykje forskjellig i. Me prøvar mange forskjellige grauter, fruktmos og middager for å venne ho til mange forskjellige smaker og det fungerer bra. Eg begynte med graut ved 4 mnd fordi eg ville ho skulle smake litt forskjellig før ho begynte å bli kresen (som kan skje viss ein venter til 6 mnd) og i forhold til allergi, siden det er mykje allergi på farssida. Det går jo an å mose litt moden banan og sjå om ho liker det.

Vanlig grøt kan huk ikkje få fordi hun mest sannsynlig har melkeallergi, då utelukkes jo og alle produkter med melk f eks smør osv. Sinlac grøten får hun oppkast og diare av, så den får eg heller ikkje gi. Det er legen som sier stopp altså... I slekten vår er det melkeallergi, egg, soya, nøtte og glutenallergi. Derfor fikk eg ikkje gi hun mat før 6 mnd siden hun reagerte på grøt. Hs og lege sa eg skulle prøve skive bløtet i vann, det kommer i retur, både ørsmå og litt større biter. Eg begynner å bli stresset, skal i jobb 13 august og då er det jo best at hun har faste måltid... Blir så frustrert, hadde aldri problem med storesøster. Hun fikk grøt fra 5 mnd og spiste skive og middag da hun var 6 mnd... Føler meg som en grønn førstegangsmamma :P jaja... I dag prøvde eg Holle grøt, det smakte papir, tror snuppa var enig i det, hjalp med litt fruktmos i...vi får prøve igjen i morgen. Det må jo løsne en gang?!

Har ikke hatt noe problem med innføring av mat, så har dessverre ingen tips. Forresten prøvd å duppe tutt i fruktpure? Aner ikke om det har noe for seg, da...

Hun har fått tenner så det er jo ikkje så bra å dyppe smokken då... Men hun spiste utrolig nok litt grøt til frokost i dag!! Bør vel ikkje juble for tidlig då snur det jo alltid ;)

Eg brukte maisgrauten til Nestle fram til 6 - 7 mnd til ho eldste, den er uten gluten og mjølk, skal tilsettes mm. Frå ho var 7 mnd, fekk ho Holle sin, men eg blanda inn litt maisgraut for å få smak. Det synes ho var heilt topp, så eg bruka det fram til 1 år, trur eg. Eg kunne ikkje amme lenger enn 3,5 mnd og då ho skulle få mme blei ho kjempedårlig, diare og oppkast i ett kjør, så ho blei innlagt på sjukehus med dehydrering. Så fekk ho Nutramigen som ho drakk og fekk i grauten. Skjønner det er slitsomt og vanskelig, med det går seg heilt sikkert til:) Det er fram til 1 år det erveldig krevande, med introduksjon av mat. Med mi andre nå går det mykje lettare enn med ho første. Lykke til:)

Fullammer fremdeles, men skal begynne med mat nå når han bikker seks måneder. Han er over ni kilo, så det blir endel pupp her og ja Har vært heldig å sluppet såre pupper osv, så ammingen har gått smertefritt. Dermed føler jeg ikke noe hastverk med maten her i allefall, han er veldig fornøyd og det er jeg og (han har heldigvis ingen tenner da!).

Har desverre ingen tips til deg, men ønsker deg lykke til og håper noen andre har erfaringer og tips å dele med deg.

eg har begynt å bli skikkelig sår, stas å bite tydeligvis ;) ellers syns eg amming er topp!! så enkelt og greit, og ikkje minst koselig =)  vi ble sendt på kveldspoliklinikken på barneklinikken i dag. etter hun fikk grøt i dag kastet hun opp i magen timer og ble kjempe dårlig. siden hun har så kraftige reaksjoner på mat så ville de at eg skulle få en sjekk...med på B.klinikken kunne de selvfølgelig ikkje gjøre noenting på kveldstid når det var noe som krevde utredning...heldigvis var legen kjempe flink og grei så han skreiv en henvisning så vi kan endelig få hjelp =) så kan vi iallefall evt få utelukket eller bekreftet refluks og allergier.. så håper eg at det er ingeting ;)

Jonas fikk fryktelig vond i magen av grøt, så da driter vi en lang marssj i det... Her går det i brødskiver med leverpostei og hjemmelgat fruktmos..
Har gitt han ekstra mat i ca en uke :)

Back
Topp