Overgang til 1 lur

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Jeg prøver å gå over til 1 lur, og det er bare kaos.
Holdt han våken fra 06 til 11.40 og han sov bare 1 time og 10 min. Som gjør at det blir alt for lenge til kvelden, og for lite søvn på dag,
Har dere noen råd? Skal jeg bare holde ut 1 lur-prosjektet også vil han justere seg til å kanskje sove 2 timers lur etterhvert?

Problemet er at han et klar for 1.lur for seint, først 9.30, og kan da sove 1-1,5 time. Da holder han ikke til kvelden, men er klar for å sove nærmere 14.30 og vil gjerne sove 1-2 timer da. Men alt etter 15 er egentlig for seint.
Han sovner rundt 19 på kvelden og er klar for morgen mellom 5 og 6, oftere mot 5:banghead: våkner 0-3 ganger mellom 19 og 05,som regel 1.

For meg, så funka det å samsove på dagen når vi gikk over til en dupp. Drøya han så lenge jeg kunne, også samsov vi duppen, han hadde en tedens til å sove lenger da:)

Jeg vekker mine ved dupp nr to hvis den blir for sen, kan det fungere hos deg?

Ja, jeg har gjort det en stund nå og det kan funke litt til om 1 lur er alt for tidlig, men han blir ofte så grinete av å blir vekka at det er bedre de dagene lurene passer så han kan sove så lenge han vil. Utfordringen er at han trenger lenger våkentid så den siste duppen blir sein.
Prøver nå noen dager med 1 lur og ser om det går seg til, hvis ikke får vi bare gå tilbake til 2 lurer. Har et sånn lite håp om at 1 lur kan gjøre at han vil sove mer på natt, men vi får nå se om det har noen effekt. Nå nekter han stort sett å sove etter 5 selv om han får pupp i vår seng da. I dag sov han til 5.50 og det er eksepsjonelt lenge :p

I perioder med overgang fra 2 til 1 dupp har jeg sett det an fra dag til dag. Har de våknet tidlig eller virket sliten har vi gått for to dupper. Pluss at leggingen ofte har blitt flyttet frem til 6-halv 7 for at det ikke skal bli for lang våkentid før leggetid. Overgangen her var mye lettere med lillesøster da hun sov litt lengre dupper. Var veldig vanskelig med storesøster som max sov 45min.. Om han sover godt i vogna kan du jo evt prøve å legge inn lange trilleturerer og se om det gjør at han sover bedre?

Hva med å prøve annenhver dag med en og to lurer?
Vi har en liten som sliter med å sove to lurer, men enda er en for lite.
Så vi ser ann dagen, og ofte blir det en lur på mandag og så to på tirsdagen.
Vi har også go erfaring med at samsoving hjelper på å få den første lure unna tidligere på dagen. Ofte så hun våkner igjen til 9 :)

Takk for erfaringer og tips :)

Vi har nå forsøkt noen dager med én lur fra rundt 11.30/12. Den ene dagen gikk det fint, fordi jeg klarte å bysse han i søvn etter pupp klokka 5, og han sov videre til 6.30.
Men, det er egentlig bare problemer med dette 1lurprosjektetet nå. Han våkner 5 og vil ha pupp. Det er da han drikker mest melk ila døgnet, så jeg vil ikke stoppe å amme på dette tidspunktet. Skal jeg få han til å sovne igjen, må jeg sitte i senga og vugge han i nærmere 45 min hvorav han ligger i spent bue og skriker av sine lunger fulle røst halve tida fordi han ikke vil sove. Ikke hyggelig for hverken han eller meg.
Så går det helt fint å holde han våken lenge, kan avlede med leking, gå en tur ut osv., problemet er at han sover for kort. Den ene dagen ble de 2 timer, som er ekstremt bra for han, mens den andre sov han bare 1 time og 25 minutter. Og det ble da all søvnen på dag. Han bruker like lang tid på å sovne på kvelden, sover ikke noe mer på natt og med 1 lur blir det fort 1-2 timer søvn mindre per døgn.

Så konklusjon er at vi ikke kan fortsette med 1 lur før han kan drøye til hvertfall 6 med å stå opp. Bare håper det blir snart, for det er hardt å være våken fra 5 hver dag.
Å samsove gjør ikke lurene noe lenger, har prøvd mange ganger, men har han bestemt seg for å våkne så skal han våkne.
Hadde jeg trilla i 2,5-3 timer hadde han kanskje sovet hele den tida, men jeg trenger det pusterommet når han sover for å være en god mamma når han er våken igjen. Også bruker jeg ofte luren til å forberede middagen.

Nei det får heller bli 2 lurer og litt gretten baby fordi jeg må vekke han fra siste lur. Kan alltids bære han rundt på ryggen om ettermiddagen, det pleier å hjelpe.

Vurderer også å utsette 1. Lur med 15 min hver dag for å se om det gjør det lettere for kroppen å snu sovevanene, men jeg veit sannelig ikke om det kan funke. :rolleyes:

Hjelpes, skulle tro du skrev om mitt barn! Når jeg skjønner at min trenger to lurer en dag, så forsøker jeg å legge han før kl. 8, for da sover han en times tid. Da passer det fint å legge han igjen i 13-13-30 tiden her:) Syns ikke din sover så kort, når min får kun én lur sover han som regel 1 1/2 -2 timer, men såklart- hva som funker for oss, funker nødvendigvis ikke for andre:woot:

Hjelpes, skulle tro du skrev om mitt barn! Når jeg skjønner at min trenger to lurer en dag, så forsøker jeg å legge han før kl. 8, for da sover han en times tid. Da passer det fint å legge han igjen i 13-13-30 tiden her:) Syns ikke din sover så kort, når min får kun én lur sover han som regel 1 1/2 -2 timer, men såklart- hva som funker for oss, funker nødvendigvis ikke for andre:woot:

Godt vi er flere! Ja, ved én lur kan han sove 1 1/2- 2 timer, men ved 2 lurer blir det ofte 2,5-3,5 timer søvn totalt på dagen, så han får mindre søvn i døgnet ved én lur. Funker bra med 2 lurer så lenge han er oppe mellom 5-5.30 som han oftest er :hilarious:
Hvis han begynner å stå opp 6.30/7 får jeg revurdere oppstart av 1 lur-prosjektet, men da har han jo sovet mer på natta også og trenger sikker ikke så mye på dagen.
Din er også oppe tidlig antar jeg, siden du kan legge han til lur i 8tida?

Last edited:
Jeg prøver å gå over til 1 lur, og det er bare kaos.
Holdt han våken fra 06 til 11.40 og han sov bare 1 time og 10 min. Som gjør at det blir alt for lenge til kvelden, og for lite søvn på dag,
Har dere noen råd? Skal jeg bare holde ut 1 lur-prosjektet også vil han justere seg til å kanskje sove 2 timers lur etterhvert?

Problemet er at han et klar for 1.lur for seint, først 9.30, og kan da sove 1-1,5 time. Da holder han ikke til kvelden, men er klar for å sove nærmere 14.30 og vil gjerne sove 1-2 timer da. Men alt etter 15 er egentlig for seint.
Han sovner rundt 19 på kvelden og er klar for morgen mellom 5 og 6, oftere mot 5:banghead: våkner 0-3 ganger mellom 19 og 05,som regel 1.
Våkentid fra 06-1140 er lenge å være våken. Ville ventet med å gå over til 1dupp. Kort heller ned på den siste duppen. Og når den siste duppen bare blir en powernap (10min) for å unngå overtretthet, og da ville jeg ha ventet til det ble vanskelig å få han til å sove før jeg kutta ut den og gikk over til 1 dupp

Våkentid fra 06-1140 er lenge å være våken. Ville ventet med å gå over til 1dupp. Kort heller ned på den siste duppen. Og når den siste duppen bare blir en powernap (10min) for å unngå overtretthet, og da ville jeg ha ventet til det ble vanskelig å få han til å sove før jeg kutta ut den og gikk over til 1 dupp

Hva om han hadde gått i bhg da, da hadde han jo faktisk ikke hatt noe valg, da det ofte er lur rundt 11.30/12? Må vel være litt individuelt hvor lenge som er lang våkentid også. Han holder seg nemlig helt fint våken fra 6 til 11.30. Problemet er at han sjelden eller aldri sover over 2 timer, plutselig kan det bli bare 1 time og 15 min. Da er det samtidig så seint på dag at jeg ikke får han til å sovne til en evt. Powernap før tidligst 15.30/16 som blir for seint med kvelden.
Uansett, han står oftere opp nærmere 5, og da går alt helt fint for da sovner han greit rundt 9. Men jeg har gått tilbake til 2 lurer også når han er våken rundt 6. Prøver å få første lur tidligst mulig, sånn at han kan sove så mye han vil til lur nummer 2 og at den ikke begynner for seint. Med 2 lurer får han oftest 2,5-3,5 t søvn totalt, ved 1 lur får han sjelden mer enn 2 t og der er akkurat nå for lite for han. :)
Så jeg kjører 2 lurer noen måneder til tenker jeg.

Hvor gammel er han?
Vanen med å våkne tidlig blir godt innarbeidet hos de søte små, og særlig når det er noe godt og hyggelig som skjer med en gang, som feks morsmelk i senga hos mor og far;).
Vi startet med å drøye tidspunktet for å stå opp. Ingen var ute av sengen før 0530. Deretter ble det 06, og så 0630 før vi gikk på 0700. I tillegg var det alltid fullt morgenstell og opp i stua før puppen kom frem. Denne prosessen tok et par måneder i perioden 9-11 mnd hos gutten vår. Han ble da mer klar for å drøye luren på dagtid. La seg 11 og våknet 13. Han fikk ikke lov å sove etter kl 14.
Det medførte at vi måtte være gode entertainere på ettermiddagene en periode, for da ble han litt trøtt og lei. Vi gikk ofte på badet kl 1815 den perioden.( langt kveldsstell med bad og sang/kos). Ble ammet i søvn frem til 8 mnd, etter det tok vi kveldspuppen i lyset på stua, og så kveldsstell.
Vi fikk mye god hjelp i boken til «sove-Karin», den kan jeg absolutt anbefale.
Han er i dag 51/2 år, og har alltid vært veldig trygg og grei å legge. Sover fra 20 til 08 på fridager, vekkes enten 0630 eller 0745 på hverdager, avhengig av hvem som leverer. Har ikke sovet på dagtid siden han var 2 år.
Anbefaler Karin Naphaugs bok på det varmeste. Ingen ting som minner om Ferber i den boken, men hun har veldig greie forklaringer.

Hvor gammel er han?
Vanen med å våkne tidlig blir godt innarbeidet hos de søte små, og særlig når det er noe godt og hyggelig som skjer med en gang, som feks morsmelk i senga hos mor og far;).
Vi startet med å drøye tidspunktet for å stå opp. Ingen var ute av sengen før 0530. Deretter ble det 06, og så 0630 før vi gikk på 0700. I tillegg var det alltid fullt morgenstell og opp i stua før puppen kom frem. Denne prosessen tok et par måneder i perioden 9-11 mnd hos gutten vår. Han ble da mer klar for å drøye luren på dagtid. La seg 11 og våknet 13. Han fikk ikke lov å sove etter kl 14.
Det medførte at vi måtte være gode entertainere på ettermiddagene en periode, for da ble han litt trøtt og lei. Vi gikk ofte på badet kl 1815 den perioden.( langt kveldsstell med bad og sang/kos). Ble ammet i søvn frem til 8 mnd, etter det tok vi kveldspuppen i lyset på stua, og så kveldsstell.
Han er i dag 51/2 år, og har alltid vært veldig trygg og grei å legge. Sover fra 20 til 08 på fridager, vekkes enten 0630 eller 0745 på hverdager, avhengig av hvem som leverer. Har ikke sovet på dagtid siden han var 2 år.
Anbefaler Karin Naphaugs bok på det varmeste. Ingen ting som minner om Ferber i den boken, men hun har veldig greie forklaringer.

Takk for godw tips, skal sjekke ut den boka :)
Han er 13 mnd nå! Akkurat de siste dagene har han sovna igjen etter puppen om morgenen, og sovet til mellom 6 og 7. Da funker det jo ganske greit. Kan hende en løsning er å ta morgenstell også morgenpupp, men jeg må jo si at det er utrolig koselig å ligge i senga å amme, og det er egentlig bare da han har tid til å drikke ordentlig med melk. Han tar gjerne litt i løpet av dagen, men oftest har han bare tid til å amme maksimalt 2 minutter :p

Vi har hvertfall begynt med at pappaen går inn til han når han våkner i 5-tida, da sovner han lettere enn om jeg er der. Så kan han sove til nærmere halv seks, før han kommer inn i vår seng. Må tenke litt på om jeg er villig til å oppgi den ammestunden, tror ikke det helt enda. Men vi skrur aldri på lys eller snakker før 6.30,så han er rolig i senga vår men våken. Får se om han nå kan fortsette å sovne igjen til 6/7 hvis ikke får jeg vurdere å ta puppen etter at vi har stått opp.
Han ammes på ettermiddagen, men grøt og vann er det siste han får for kvelden, så ingen kveldspupp lenger.

Hvor gammel er han?
Takk for godw tips, skal sjekke ut den boka :)
Han er 13 mnd nå! Akkurat de siste dagene har han sovna igjen etter puppen om morgenen, og sovet til mellom 6 og 7. Da funker det jo ganske greit. Kan hende en løsning er å ta morgenstell også morgenpupp, men jeg må jo si at det er utrolig koselig å ligge i senga å amme, og det er egentlig bare da han har tid til å drikke ordentlig med melk. Han tar gjerne litt i løpet av dagen, men oftest har han bare tid til å amme maksimalt 2 minutter :p

Vi har hvertfall begynt med at pappaen går inn til han når han våkner i 5-tida, da sovner han lettere enn om jeg er der. Så kan han sove til nærmere halv seks, før han kommer inn i vår seng. Må tenke litt på om jeg er villig til å oppgi den ammestunden, tror ikke det helt enda. Men vi skrur aldri på lys eller snakker før 6.30,så han er rolig i senga vår men våken. Får se om han nå kan fortsette å sovne igjen til 6/7 hvis ikke får jeg vurdere å ta puppen etter at vi har stått opp.
Han ammes på ettermiddagen, men grøt og vann er det siste han får for kvelden, så ingen kveldspupp lenger.
Ikke sjekk ut den boka. Hun er barnefiendtlig, lite empatisk og digger gråtekurer. Sjekk heller ut lilleminis på instagram! Skånsomme, trygge soveråd (og nyte annet) som går ut på at barnet hele tiden skal føle seg trygg og at man møter barnet der det er.

Ikke sjekk ut den boka. Hun er barnefiendtlig, lite empatisk og digger gråtekurer. Sjekk heller ut lilleminis på instagram! Skånsomme, trygge soveråd (og nyte annet) som går ut på at barnet hele tiden skal føle seg trygg og at man møter barnet der det er.
Jeg tror ikke du har lest boken. Ingen av påstandene som stemmer.:trolls

Det går vel ann å sjekke boka, og plukke ut tips som man selv er komfortabel med :)

Godt vi er flere! Ja, ved én lur kan han sove 1 1/2- 2 timer, men ved 2 lurer blir det ofte 2,5-3,5 timer søvn totalt på dagen, så han får mindre søvn i døgnet ved én lur. Funker bra med 2 lurer så lenge han er oppe mellom 5-5.30 som han oftest er :hilarious:
Hvis han begynner å stå opp 6.30/7 får jeg revurdere oppstart av 1 lur-prosjektet, men da har han jo sovet mer på natta også og trenger sikker ikke så mye på dagen.
Din er også oppe tidlig antar jeg, siden du kan legge han til lur i 8tida?

Her våkner han som regel mellom 04.30 og 05.15:hungover:
Han er også til tider i dårlig humør fra han våkner, og frem til den første luren, så skjønner ikke hvorfor han heller ikke bare kan sove lenger på morran istedenfooooor:wacky: Da hadde det vært enklere med kun 1 lur, men neida, han har andre planer:rolleyes:

Her våkner han som regel mellom 04.30 og 05.15:hungover:
Han er også til tider i dårlig humør fra han våkner, og frem til den første luren, så skjønner ikke hvorfor han heller ikke bare kan sove lenger på morran istedenfooooor:wacky: Da hadde det vært enklere med kun 1 lur, men neida, han har andre planer:rolleyes:

Haha, det er stort sett det samme her. Stuptrøtt men våken skal han være. Har prøvd alt mulig for å få han til å sove igjen, men ingenting funker :banghead::bored:
Prøver 1 lur igjen når han begynner å stå opp 6.30/7 i stedet :smiley-angelic001 hvis det noen gang skjer før han er ferdig med dagsoving da:hilarious:

Kan oppdatere at vi for ca 3 uker siden gikk vellykket over til 1 lur :smiley-bounce012
Gjorde ikke noe annet enn å vente litt til, og da det ble mer styr å få til siste lur enn tidligere bestemte jeg at vi måtte prøve 1 lur i 5 dager på rad for å gi han tid til å omjustere seg. Og det funka!!
Han som sjelden har sovet lange lurer, sover nå mellom 1t og 45 min og 2,5t. Oftest 2t. Og med litt mindre søvn på dag begynte han å sove 40-90 min lenger på natt, som betyr at han står opp rundt 6, enorm forskjell fra 5.00:sleep002

Back
Topp