Overgang fra enebarn til søsken

Beros_2020

Blir kjent med forumet
Sniker litt i juli-gruppen selv om jeg har termin i august, da jeg sikkert ikke kommer til å gå til termin.

Er det noen andre som har flere barn eller som får nr 2 nå, som har tanker eller tips for å gjøre overgangen for førstemann lettere? Mini er akkurat fylt 2 år, så han henger ikke helt med når vi snakker om at mamma har baby i magen :pompus: Da vil han bare løfte på genseren min for å se hva jeg prater om o_O

Sniker
Lage en bildebok som tåler små barnehender (fra typ japanphoto) eller laminere bilder som barnet kan leke med av seg selv om baby. Som gjør alt det den nyfødte kommer til å gjøre. Barn ser verden ut fra seg selv og har lettere for å relatere til babyen ved å snakke om - seg selv :p og bilder er fint supplement. Vi lagde en bok hvor med bilder av storebror som var nyfødt, skiftet bleie, ble ammet, fikk flaske, sov i vogn, sov i bæresjal/sele, gråt, smilte osv. så i aktuelle situasjoner kunne vi ta frem bildene og si «ja se, du måtte også få pupp når du var lei deg, sånn som lillesøster» eller når babyen sover så «skal vi se på bilder av deg som baby».
Annet tips er å kjøpe en liten dukke så eldste kan amme, skifte bleie og styre med sin egen baby samtidig som du har din. Min 3-åring var ikke så gira på det, så bildeboka ble viktigere der. Men selv har jeg bilder av meg selv som har dratt opp genseren og ammer dukkene mine i en alder av 7 år :hilarious: så jeg tok den dukkforeldrerollen veldig seriøst hvertfall.
Også litt tid alene hver dag med eldste, hvis det er mulig. Hvor far og baby er i et annet rom.

Vi har en gutt på 6 1/2, og venter nå nr 2. Så blir jo litt annerledes da han forstår mye mer av hva som skal skje. Samtidig er han veldig vant til å være alene som barn i familien, er eneste barnebarn på begge sider. Så vi tenker at det er utrolig viktig å involvere ham. La han bli med på stell om han ønsker det, at de som kommer på barselbesøk gir ham mye oppmerksomhet, og å passe på å gi han alenetid med hver av oss som han er vant med.
Vi har også snakket en del om at det vil bli litt annerledes når babyen kommer, og at vi da ikke har like mye tid til ham som nå. Men det blir jo også veldig vanskelig for en 2-åring å forstå.

Men tenker at det med å gi eldste oppmerksomhet ved barselbesøk og å gi endetid med hver av foreldrene e nok lurt i alle aldre :happy:

Vi har vært gjennom det en del ganger, og føler at det viktigste er å involvere. Men ulike personligheter krever ulik involvering, så man må tilpasse.
Første gang var det 17 mnd mellom, å da var en storesøstergave det passende - Duplo - for å gi henne noe å fokusere på og noe som var hennes. Ikke så veldig lett å forklare:D

Så har det vært 2,5-3 år mellom de andre, å da er gjengangeren å prate om hva vi sammen skal gjøre med baby, å hvordan jeg trenger hjelp til å hente feks bleier og våtservietter eller leker. Kommende storesøster nå er veldig klar for oppgaven, og jeg tror hun allerede føler seg både klar og involvert. Utover det tror jeg bare man må lese den enkelte, og forklare ved behov. Men viktig at søsken også får oppmerksomhet ved besøk :)

Back
Topp