Overgang fra barnehage til skole?

P

Persienna

Guest
Hvordan er egentlig overgangen fra barnehage til skole?
Vi har det jo så fritt nå med å kunne gi barna en fridag her og der. Det kan man jo ikke når dem går på skole. Også blir det jo lekser da. Men det får dem litt av i siste året i barnehagen også for å øve seg. Hva syntes dere var den største utfordringen fra bhg til skole?
 
Hvordan er egentlig overgangen fra barnehage til skole?
Vi har det jo så fritt nå med å kunne gi barna en fridag her og der. Det kan man jo ikke når dem går på skole. Også blir det jo lekser da. Men det får dem litt av i siste året i barnehagen også for å øve seg. Hva syntes dere var den største utfordringen fra bhg til skole?
Så langt har det hvert ganske bra overgang.
Vesla liker leksene sine. må stoppe henne for at hun ikke skal gjøre alt på en gang.
Å med SFO ordningen trenger hun ikke bli hentet ASAP etter skoleklokka ringer.
<den største forskjellen for vår del er at vi må smøre matpakke :p
 
Vi har ikke lekser i bhg, men så er det bare litt lekse på skolen og da. Overgangen for oss dreide seg om oppmøte til fast tid og låst ferie (sfo stengt juli, vår bhg er åpen hele året, ferie når det passe)

Og matpakker ja
 
Den eneste utfordringen var at man ikke hadde daglig dialog med læreren slik som i bhg. Og at det var vanskelig å forberede ungen når man ikke visste hva de gjorde og skulle. Han var selvstendig til å være 5 år, men ikke så lett å prøve å hjelpe til med det han var usikker på når jeg ikke kjente rutiner og regler.

Var aldri noe problem å ikke ta fri, måtte møte opp når det startet, lekser osv :)
 
Litt rart syns jeg. Uvant å ikke få 5 min info om dagen ved henting og levering. Uvant å måtte ha på vekkerklokke og levere selv om jeg har fri noen dager.
 
Lekser var den største utfordringen - det er først nå (5klasse) at han har begynt å gjøre dem uten diskusjon.. Savnet også dialogen med de voksne, han var ikke akkurat pratsom når jeg spurte hva han hadde gjort i løpet av dagen :p Var hjemme i permisjon så vi hadde jo dagene sammen - skoledagen er ikke SÅ lang på småsteget :)
 
Det å ikke kunne ta fridager. Vi har nemlig skulket masse i bhg det siste året.
Men også kommunikasjonen. Snakker jo aldri med læreren, så vet lite om hva han var gjort. De ansatte på sfo forteller heldigvis om sfotiden da :)
 
Back
Topp