Overbeskyttete barn

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Vi alle har vel deltatt i en diskusjon om at barn som vokser opp nå, blir så innmari polstret og overbeskyttet?? Er det noen av dere som har fundert på hvorfor denne utviklingen har skjedd?
Jeg selv hadde en fin og normal oppvekst, og har gjort mye galskap som har vært lærerikt for meg. Jeg tenker at d er en del av d å vokse opp, og lillegutt skal få oppleve mye galskap selv i lek :-D
MEN så opplevde jeg noe i dag. Jeg bærer min gutt i sjal, noe jeg elsker fordi det gir oss en enorm frihet i hverdagen. Vi er mye ute i skogen, og det funker jo så fint å bevege seg utenfor vei med sjal. Min mor fikk bilder av oss på tur, og sa at det så superkos ut, og at det virket så praktisk!
Min pappa kom på besøk i dag. Hvor han får sett hvor genialt det er med bæring i sjal, for ho mor! Jeg får jo da to hender frie til p gjøre alt jeg vil :) VEL, han forteller at min mor er helt hysterisk på at jeg bærer lillegutt i sjalet på magen, for hva om jeg tryner?! Siste jeg sjekka, så hadde ikke jeg for vane å tryne i skogen, så for meg blir dette overhysterisk!
Så hvem er d som egentlig har skyld i at barn blir overbeskyttet? Noe i meg skriker - DET ER BESTEFORELDREGENERASJONEN SIN FEIL!!!!!! [emoji23][emoji23][emoji23]
Noen andre med opplevelser hvor besteforeldre får panikk? [emoji28]
 
Her er søsteren min overbeskyttende! Helt utrolig hvor redd for alt mulig ungene hennes er! Den eldste liker f.eks ikke hunder, og da jeg spurte hvorfor, var svaret «de bærsjer over alt». Joda, man skal ikke gå bort til fremmede hunder uten å sjekke med eieren først om det er greit, men å fortelle ungen din at hunder er ekle og bærsjer ekstremt mye, det blir for dumt! Joda, unger på den alderen liker ikke bærsj, så det funka jo! Men jeg skal ikke fortelle mine barn sånn svada!
 
Eller bare besteforeldre generelt, uansett om det er denne besteforeldregenerasjonen, den forrige eller den neste. [emoji23] Mine foreldre lot oss klatre i trær og sendte med oss verktøy for å bygge trehytter, men de ville trolig ikke gjort det samme med barnebarna i dag. Barna klarer seg, men barnebarna er hellige! Sikkert noe som skjer med alderen [emoji23] Tanta mi er helt hysterisk. Hun holdt på å halshugge meg da jeg sa at jeg skulle ut og stå på skøyter i desember/januar!
 
Haha..! Her er mamma godt avslappet gitt. "isj, bakterier er bare sunt. Ungen tåler slå seg litt" [emoji14]
 
Pappa har lite erfaring med barn (godt gjort når han har to selv) og tenker ikke på at noe kan være fsrlig. Han presterte å si at basen til bilstolen var ødelagt for han fikk ikke festa stolen.. han prøvde å montere den forovervendt:hungover::hilarious: mamma jobber i barnehage og er sjokkert over hvor beskytta mange barn blir i dag, hun mener heldigvis det er sunt med litt skit og lort, sunt å falle fra små høyder så man lærer, hun er for klatring i trærne og løping i skogen, og fri lek så de får utløp for fantasien. Men jeg ble ganske overraska da jeg kom bærende foebi henne med lillesnupp på skuldra og hun satte i et kjempegisp, superstressa fordi jeg bare holdt under rompa hennes og ikke bak hodet i tillegg. Mamma var livredd hun skulle kaste seg bakover så jeg kom til å miste henne. Ser jo faren ved det, men jeg holder veldig godt og lener meg bakover, slik at det krever voldsom kraft dersom hun skal klare å få til noe sånt, og pr i dag så har hun ikke god nok styrke i rygg og nskke. Må nok revurdere å bære sånn når hun blir litt større. Og det med skøytene som Isenbel skriver kjenner jeg meg veldig igjen i, folk trodde vi var gale:hilarious:
 
Moren min syns toåringen leker feil, han burde ikke løpe i det hele tatt fordi han kan falle...
 
Min mamma ble bekymret da hun så at jenta mi hadde fingrene rundt en sånn biteringaktig del av en av lekene hennes. Hun trodde hun kom til å sette fingrene sine fast i den siden hun ikke hadde lært seg å gripe enda! Da seg bare at hele poenget med at hun fikk leke med den var jo for å lære seg å gripe! Haha. Jeg unnskylder mamma med at hun er nybakt bestemor og dermed helt tussete! Da jeg var liten pleide hun faktisk å holde hendene mine nærme levende lys for at jeg skulle lære at de var veldig varme og ikke ta på de!
 
Min mamma ble bekymret da hun så at jenta mi hadde fingrene rundt en sånn biteringaktig del av en av lekene hennes. Hun trodde hun kom til å sette fingrene sine fast i den siden hun ikke hadde lært seg å gripe enda! Da seg bare at hele poenget med at hun fikk leke med den var jo for å lære seg å gripe! Haha. Jeg unnskylder mamma med at hun er nybakt bestemor og dermed helt tussete! Da jeg var liten pleide hun faktisk å holde hendene mine nærme levende lys for at jeg skulle lære at de var veldig varme og ikke ta på de!

Herreguuuuud, tuller du???? D høres jo helt forferdelig ut å gjøre mot et barn! De gjorde så mye rart mot vår generasjon ass [emoji23][emoji23][emoji23] merkelig at vi ikke har arr dypt inne på sjelen!!
 
Herreguuuuud, tuller du???? D høres jo helt forferdelig ut å gjøre mot et barn! De gjorde så mye rart mot vår generasjon ass [emoji23][emoji23][emoji23] merkelig at vi ikke har arr dypt inne på sjelen!!

Tja, når hun forklarte meg hvorfor, så syns jeg ikke det var så dumt egentlig:p Hun holdt jo hånda mi og det var jo aldri for nærme! Har ikke tatt skade av det altså! Det var jo bare sånn at jeg skulle kjenne på det under kontrollerte forhold hehe. Da slapp mamma og pappa å sette gjerde foran vedovnen, for jeg visste jo at den kunne være veldig varm;) Mamma er fra Filippinene da. Så det er nok en form for barneoppdragelse hun har tatt med derfra:p
 
Tja, når hun forklarte meg hvorfor, så syns jeg ikke det var så dumt egentlig:p Hun holdt jo hånda mi og det var jo aldri for nærme! Har ikke tatt skade av det altså! Det var jo bare sånn at jeg skulle kjenne på det under kontrollerte forhold hehe. Da slapp mamma og pappa å sette gjerde foran vedovnen, for jeg visste jo at den kunne være veldig varm;) Mamma er fra Filippinene da. Så det er nok en form for barneoppdragelse hun har tatt med derfra:p

Altså, vi hadde aldri gjerde foran vedovn vi heller, jeg visste jo at den var varm [emoji28] men skjønner jo logikken i hva hun gjorde, men d vil jeg aldri gjøre mot min egen sønn! Her blir d gjerdet rundt, samt å følge godt med når d må fjernes enkelte ganger!
 
Et foreldrepar i bhg til eldstemann ytret sin bekymring på årets foreldremøte om at de ikke synes noe om at barnehagen går tur og leker på lekeplassen «borte i gata» fordi klartrestativet er litt gammelt så ungene kan få flis.. ;-p
 
Et foreldrepar i bhg til eldstemann ytret sin bekymring på årets foreldremøte om at de ikke synes noe om at barnehagen går tur og leker på lekeplassen «borte i gata» fordi klartrestativet er litt gammelt så ungene kan få flis.. ;-p

Ikke rart unger er redde for alt mulig :p sønnen min skal klatre i trær, få skrubbsår og flis [emoji23][emoji16] må være en fæl mamma jeg
 
Et foreldrepar i bhg til eldstemann ytret sin bekymring på årets foreldremøte om at de ikke synes noe om at barnehagen går tur og leker på lekeplassen «borte i gata» fordi klartrestativet er litt gammelt så ungene kan få flis.. ;-p

Ååååååneeeeei, en fliiiiis [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]
 
Ikke rart unger er redde for alt mulig [emoji14] sønnen min skal klatre i trær, få skrubbsår og flis [emoji23][emoji16] må være en fæl mamma jeg
Haha. Eldstejenta mi pleier leke med HAMMER, SAG OG SPIKER [emoji33]
Og får beskjed om å stikke til skogs og leke [emoji23]
Og får hun flis, så sier jeg "jaja. Hent pinsetten du". Nå sist fikset hun det selv. "Det var litt vondt, men jeg visste at jeg bare MÅTTE få den ut. Og tilslutt gikk det!".
 
Back
Topp