Overbeskytter vi barna våre?

M

Moderator Marthe

Guest
I snart 20 år har overbeskyttelsen tatt overhånd. Ønsket om å fjerne alt farlig for barna våre har utviklet seg parallelt med den holdningen vi nå har til livet, døden tap og smerte rynker, aldring og appelsinhud. De burde ikke finnes! Noen må gjøre noe! I samme tidsrom har økonomien gitt oss råd til å følge dette håpløse idealet i store deler av den vestlige verden.

Les mer her

Er du enig? Overbeskytter vi barna våre?
 
Altfor mange gjør nok det. Personlig er jeg for at barn skal få klatre i trær, ake på småfjell, løpe på grusen og få skrubbsår på knærne.

Man må lære seg litt knall og fall for å kunne lære seg kunsten av og reise seg igjen :)

Skal barnet her beskyttes må det bli i form av sykkelhjelm og ett godt sete i bilen :D
 
Jeg er for klatring i trær, utforsking og lek i skog og mark, og fysisk aktivitet utendørs.. Lar barna få utfolde seg, og leke, kan ikke tenke på at alt skal være farlig.. Men jeg ville såklart ikke latt 3åringen balansere på toppen av taket, ikke det jeg mener;)..

Jeg er veldig nøye, hønemor, og i noens øyne overbeskyttende når det kommer til bilsikring, men vi leker ikke med livet til ungene.. Så sykkelhjelm, refleks, redningsvest i/ved vann og denslags ser jeg på som en selvfølge - men polstrer ikke trærne i skogen, og bakken under fordi jeg er redd for at ungene skal få et blåmerke eller lite skrubbsår.. :)
 
Jeg er for klatring i trær, utforsking og lek i skog og mark, og fysisk aktivitet utendørs.. Lar barna få utfolde seg, og leke, kan ikke tenke på at alt skal være farlig.. Men jeg ville såklart ikke latt 3åringen balansere på toppen av taket, ikke det jeg mener;)..

Jeg er veldig nøye, hønemor, og i noens øyne overbeskyttende når det kommer til bilsikring, men vi leker ikke med livet til ungene.. Så sykkelhjelm, refleks, redningsvest i/ved vann og denslags ser jeg på som en selvfølge - men polstrer ikke trærne i skogen, og bakken under fordi jeg er redd for at ungene skal få et blåmerke eller lite skrubbsår.. :)
så ska det låtaaaaaaaaaaa =)
 
Back
Topp