Over symfyse-fundus målet?

LilleGull90

Flørter med forumet
Heihei! :)
Noen flere av dere som ligger over symfyse-fundus målet, og har dere isåfall fått noe svar på hvorfor?

Jeg var på kontroll hos JM i uke 22, og da lå jeg på 25 cm. Hun lurte på om de var sikre på termin :P
Om jeg vokste like fort og mye til neste kontroll, skulle hun ta ett langtids blodsukker av meg, for å utelukke svangerskapsdiabetes.

Noen flere? :) Eller som har opplevd det i tidligere svangerskap?

På første kontroll hos jordmor så målte ho meg og eg var godt over det grønne feltet.. Siden eg hadde vore på tidleg UL og viste at det berre var ein inni der, så utelukka ho muligheita for at det kunne vera tvillingar.. Det viste seg at eg hadde full urinblære og at det påvirka størrelsen på magen.. Men det var kanskje ikkje slik i ditt tilfelle?

Smooshkin skrev:
På første kontroll hos jordmor så målte ho meg og eg var godt over det grønne feltet.. Siden eg hadde vore på tidleg UL og viste at det berre var ein inni der, så utelukka ho muligheita for at det kunne vera tvillingar.. Det viste seg at eg hadde full urinblære og at det påvirka størrelsen på magen.. Men det var kanskje ikkje slik i ditt tilfelle?

Hadde ikke full blære ved måling nei :)

Jeg lå over hele veien sist gang, men fulgte min egen kurve, så det gjorde ingenting. Og gutten var ikke spesielt stor heller, 3450 gram og 49 cm fem dager over termin. Denne gangen ligger jeg på andre siden av skalaen, under og så vidt inne på det grønne. Jaja. :) Får håpe du slipper unna svangerskapsdiabetesen!

Jeg var 22 cm på kontroll i uke 22, men lå jevnt over forrige gang også. Jenta var rett under 3 kg og 48 cm. Håper du slipper unna svangerskapsdiabetes!

Jeg og ligger litt over, men det er fordi jeg har litt ekstra på magen fra tror jeg. Jeg følger min egen kurve helt fint, det var det viktigste i følge jordmor, og ikke at man nødvendigvis må ligge i det grønne feltet.

Jeg ble målt til 25 cm i uke 24+0. Jordmoren sa at dette var helt normalt både fordi dette er svangerskap nr 4 og fordi vekstkurven som brukes faktisk er fra 50-tallet, så den stemmer ikke overens med hvordan gravide vokser nå. Så hun sa at di aller fleste ligger helt øverst i eller over det grønne felte.
Men nå skal det sies at jeg har hatt 2 relativt store barn tidligere og da vært mye lengre ned på kurven under di svangerskapene, så kjenner at jeg har lyst å kreve en vekstvurdering om det fortsetter i dette tempoet...

Jeg fikk målt sf for første gang dette svangerskapet idag. Er nå 23 uker, og sf-målet var 24 cm. Det er over det grønne området. Men er ikke bekymret for det! Magen min er ikke særlig stor å se til. Tror det har alt å si, hvordan babyen ligger ved måling. Tror han stod på urinblæra og strekte seg opp mot ribbebena ;)

Ja, dette er vel også veldig individuelt, å JM sa det samme til meg ang grafen, at den er gammel og ikke stemmer overens med dagens gravide :-)
Fikk også målt blodsukkeret her om dagen, og det var ikke høyt over hodet, så noen svangerskapsdiabetes er det iallefall ikke ;-)
Gleder meg til neste måling den 10.april, for å se hvordan det ligger ann !

Tusen takk for alle svar :-D

Back
Topp