Over 38 år?

FørsteForsøket

Flørter med forumet
Marsboerne2017
Hei

Er det flere som er over 38 år her inne? I så fall, hvilke tanker har dere rundt duotest/kub-test? Noen som vurderer NIPT (i Sverige eller Danmark da denne, så vidt meg bekjent, ikke tilbys i Norge enda)?

Er 9+6 i dag og skal til første svangerskapskontroll om en uke, så regner med å få litt mer info om duotest/kub-test da.

Hei:)

Ser det er flere på februarforumet som har vært hos NIPT, kanskje spørre der, eventuelt søke det opp der inne?:)

Hei,

Jeg skal ta duotesten pga hjertefeil på foster i forrige svangerskap.
Ellers ingen planer om det andre, litt usikker på hva det er ?

Hei,

Jeg skal ta duotesten pga hjertefeil på foster i forrige svangerskap.
Ellers ingen planer om det andre, litt usikker på hva det er ?
NIPT er en blodprøve. Den sjekker det samme som en fostervannsprøve, slik jeg har forstått det, men med ingen risiko for spontanabort, så selv om jeg ikke har tatt duotesten enda, så har vi snakket om å uansett ta NIPT. Greit å finne ut om det er kromosomavvik. Kan tas fra uke 10, og tar vanligvis 2-3 uker å få svaret.

Sniker fra april. Jeg er over 38 år og skal ta NIPT testen i Gøteborg. Har allerede vært hos legen og blitt henvist til fosterdiagnostikk ved Riksen/Ullevål, men vi har valgt å ta NIPT testen for å få et mer riktig svar. Så da tar vi nok ikke duotesten.
Dersom du skal inn og ta duotesten blir du nok kalt inn ganske fort etter legetimen din vil jeg tro. Blodprøven må tas og få resultatet før man skal inn på UL. UL skal tas senest uke 13+6 tror jeg. Er en liten periode hvor det er enklest å se nakkefolden. Tror det er 11+6-13+6.

Sniker fra april. Jeg er over 38 år og skal ta NIPT testen i Gøteborg. Har allerede vært hos legen og blitt henvist til fosterdiagnostikk ved Riksen/Ullevål, men vi har valgt å ta NIPT testen for å få et mer riktig svar. Så da tar vi nok ikke duotesten.
Dersom du skal inn og ta duotesten blir du nok kalt inn ganske fort etter legetimen din vil jeg tro. Blodprøven må tas og få resultatet før man skal inn på UL. UL skal tas senest uke 13+6 tror jeg. Er en liten periode hvor det er enklest å se nakkefolden. Tror det er 11+6-13+6.
Så de "godtar" at man bare tar NIPT? Vet at duotesten er frivillig, så sånn sett blir man jo ikke tvunget til å ta den, men vi tenkte kanskje å gjøre begge. Skal faktisk til Gøteborg og ta NIPT i morgen ettermiddag - er da 10+6 - og på første svangerskapskontroll, hos fastlegen, på morgenen.

Så de "godtar" at man bare tar NIPT? Vet at duotesten er frivillig, så sånn sett blir man jo ikke tvunget til å ta den, men vi tenkte kanskje å gjøre begge. Skal faktisk til Gøteborg og ta NIPT i morgen ettermiddag - er da 10+6 - og på første svangerskapskontroll, hos fastlegen, på morgenen.

Vet ikke om de "godtar" kun NIPT test. Jeg tenker jo at det er frivillig om man ønsker samtale og duotest, så det er vel ikke noe de kan tvinge deg til. Tenker heller de er "glade" for å ha en person mindre i køen?

Kan jeg spørre om hvilket sted du har valgt å ta testen? Og hva du betaler? Sliter litt med å velge mellom København og Gøteborg.

Vet ikke om de "godtar" kun NIPT test. Jeg tenker jo at det er frivillig om man ønsker samtale og duotest, så det er vel ikke noe de kan tvinge deg til. Tenker heller de er "glade" for å ha en person mindre i køen?

Kan jeg spørre om hvilket sted du har valgt å ta testen? Og hva du betaler? Sliter litt med å velge mellom København og Gøteborg.
Var på Kvinnokliniken ved Carlanderska i Gøteborg. Kostet 7600 sek for test og ultralyd. Testen sendes til USA, og man får svar senest etter 3 uker, men jordmoren vi møtte i går sa at i det siste har de fått svar ila en uke. Fikk time litt etter en uke etter vi bestilte, men hadde litt ønsker om spesifikk dag, så kan tenkes man kan få før hvis man er fleksibel. De har også åpent på kvelden en dag pr uke.
En venninne av meg tok testen ved barnmorskehuset i Gøteborg, og hun var veldig tilfreds med de. Der er det to priser, mener jeg å huske fra hjemmesiden deres: 7500 uten ultralyd og 7900 med ultralyd.
Uansett: lykke til! Moro å se en aktiv krabat på ultralyden

Takk for svar. Den testen du tok, er det en utvidet test eller kun for de tre trisomi'ene? Vet at noen steder så kan man be om å få testet en del andre ting i tillegg.
Jeg skal aller først på tidlig ultralyd for å se antall foster. Fikk tvillinger sist... Så bestiller jeg time etter det. Da vet jeg mer om hvor langt jeg er på vei osv. Ønsker å ta testen så tett opptil 10 uker som mulig.

Takk for svar. Den testen du tok, er det en utvidet test eller kun for de tre trisomi'ene? Vet at noen steder så kan man be om å få testet en del andre ting i tillegg.
Jeg skal aller først på tidlig ultralyd for å se antall foster. Fikk tvillinger sist... Så bestiller jeg time etter det. Da vet jeg mer om hvor langt jeg er på vei osv. Ønsker å ta testen så tett opptil 10 uker som mulig.
Du kan teste noen andre ting også, som avvik i kjønnskromosom etc, men vi gjorde ikke det. Kan være at testen på barnmorskehuset inneholder flere tester.

Hei.
Hiver meg på med noen spørsmål her..
Jeg lurer på hvordan dere som har tatt denne testen gikk frem?
Ringte bare dere klinikken og bad om NIPT test?
Gikk det greit å gjennomføre, med reisen dit og å finne frem?
Tok dere fly ned?
Og vet dere hvor lang ventetid det er?
Jeg er allerede i uke 14 men klarer ikke å roe meg helt med at alt er bra selv,
om tidlig ultralyd ikke viste noen avvik..
Og vet dere om det er for sent å ta denne testen når man er i uke 14-15?

Jeg tok testen når jeg var 19+2. Fikk svar etter 4 arbeidsdager. Jeg tok testen i London ( The Birth Company ). Jeg ringte tirsdag og bestilte time for onsdag etter book fly og Hotel

Hei.
Hiver meg på med noen spørsmål her..
Jeg lurer på hvordan dere som har tatt denne testen gikk frem?
Ringte bare dere klinikken og bad om NIPT test?
Gikk det greit å gjennomføre, med reisen dit og å finne frem?
Tok dere fly ned?
Og vet dere hvor lang ventetid det er?
Jeg er allerede i uke 14 men klarer ikke å roe meg helt med at alt er bra selv,
om tidlig ultralyd ikke viste noen avvik..
Og vet dere om det er for sent å ta denne testen når man er i uke 14-15?
Jeg har ikke tatt NIPT selv, men har en venninne som tok den nå nylig (hun er 32 og får derfor ikke noe tilbud gjennom det offentlige her i Norge, og valgte derfor å teste seg utenlands for sin egen peace of mind). Hun tok den i Gøteborg og var veldig fornøyd, i forbindelse med blodprøven får man også en time der de snakker en del om genetisk veiledning og hva testen kan og ikke kan avdekke. Det eneste som var litt dumt i hennes tilfelle er at da hun tok blodprøven i uke 10, så var det for lite DNA fra fosteret i blodprøven til at de kunne utføre testen (dette fant hun kun ut en drøy uke senere), så hun måtte tilbake til Gøteborg for å ta ny blodprøve da hun var drøyt 12 uker på vei (slapp selvfølgelig å betale gang nr to da).

Hei. Tusen takk for svar
Da har jeg vært i kontakt med en klinikk i Danmark som heter lilleliv, den ligger i København. Her hette testen NIFTY men forstår det som det er en NIPT test der man sjekker bla de tre trisomiene utifrå blodprøve.
for min del er det lettere å ta den i København mht flytider .
Takker veldig for svar, litt skummelt dette her, men samtidig litt godt å vite at man kan ta denne testen for å bli litt mer beroliget og få noen svar. Spennende å høre om andres erfaringer om dette temaet her..

Hei. Tusen takk for svar
Da har jeg vært i kontakt med en klinikk i Danmark som heter lilleliv, den ligger i København. Her hette testen NIFTY men forstår det som det er en NIPT test der man sjekker bla de tre trisomiene utifrå blodprøve.
for min del er det lettere å ta den i København mht flytider .
Takker veldig for svar, litt skummelt dette her, men samtidig litt godt å vite at man kan ta denne testen for å bli litt mer beroliget og få noen svar. Spennende å høre om andres erfaringer om dette temaet her..

Jeg tok Panorama test på ultralydklinikken.dk. Fikk svar etter 1 uke og 5 dager. Vi tok en utvidet test og fikk vite kjønnet. Veldig fornøyd med både klinikken og svaret på testen. Tok testen i uke 10+3 og hadde 5,5% foster DNA i blodet. Under 4% så kan de ikke utføre testen. Så jeg vil tro at du som er såpass langt ikke vil ha problemer med det. Masse lykke til! :)

Back
Topp