Over 35 - takke nei til NIPT-test

Status
Stengt for ytterligere svar.

Småsokker

Flørter med forumet
Når jeg søker på forumet her virker det som om NIPT er veldig populært og at mange tar det selv om man er ganske ung og må betale for det selv.

Finnes det i det hele tatt noen her som er over 35 og som har bestemt seg for å ikke ta testen eller heller mot å ikke ta testen? Send gjerne en direktemelding hvis det gjelder deg, jeg skulle så gjerne kommet i kontakt med andre i samme båt.

NB: Det finnes mange andre forumtråder om NIPT for de som ønsker å ta den/har tatt den og er fornøyde med det, så i denne tråden ønsker jeg meg en annen tematikk, er ikke ute etter å bli overbevist av noen og ber om forståelse for det. Tusen takk :Heartpink
 
Last edited:
Veldig grei informasjon å ha!
Det er at hvis det blir påvist kromosomfeil har du rett på mer oppfølging i svangerskapet og når fødsel nærmer seg har helsepersonell den kunnskapen.
Og bære et barn med kromosomfeil øker sjansen for dysmaturi, prematur fødsel og dødfødsel.

Det er veldig lite opplyst om akkurat dette virker det som.
 
Jeg er ikke over 35, men jeg har aldri tatt sånn test eller kommer til å ta.. fordi jeg ønsker å bære frem barnet mitt uansett hva legene "spår"
Påvist trisomi er jo ikke en "spådom". Velg å teste eller ikke, det er jo et individuelt valg - men du jo et svar og ikke en spådom fra en test på om noen av de tre de tester for er der.
 
Jeg er ikke over 35 (men kommer nok til å være det før jeg er ferdig med barn), men fikk tilbud om offentlig NIPT fordi jeg har en søster med genfeil. Takket pent nei til den, den gir jo bare indikasjoner, og må ta fostervannsprøve ved «positiv» test, og det er fullstendig uaktuelt. Hadde ikke gjort noe uansett, så er helt unødvendig å ta NIPT.
Veldig grei informasjon å ha!
Det er at hvis det blir påvist kromosomfeil har du rett på mer oppfølging i svangerskapet og når fødsel nærmer seg har helsepersonell den kunnskapen.
Og bære et barn med kromosomfeil øker sjansen for dysmaturi, prematur fødsel og dødfødsel.

Det er veldig lite opplyst om akkurat dette virker det som.
Jeg har ei venninne som tok NIPT og masse UL og alle sa babyen hadde downs og nærmest skrev henne opp til abort. Hun ønsket ikke abort, og ut kom en frisk baby..
 
Jeg er ikke over 35 (men kommer nok til å være det før jeg er ferdig med barn), men fikk tilbud om offentlig NIPT fordi jeg har en søster med genfeil. Takket pent nei til den, den gir jo bare indikasjoner, og må ta fostervannsprøve ved «positiv» test, og det er fullstendig uaktuelt. Hadde ikke gjort noe uansett, så er helt unødvendig å ta NIPT.

Jeg har ei venninne som tok NIPT og masse UL og alle sa babyen hadde downs og nærmest skrev henne opp til abort. Hun ønsket ikke abort, og ut kom en frisk baby..

Jeg ville visst om babyen min hadde genfeil, så jeg kunne ta forhåndsregler med mer oppfølging. Vet om noen som nå sitter uten baby da de ikke tok nipt-test og baby døde.

Selvfølgelig vil man finne to sider av dette, men jeg ville da heller blitt positivt overrasket enn og sitte igjen med noe som ikke gikk bra og jeg visste jeg egebtlig kunne hatt rett på mer hjelp og oppfølging under svangerskapet
 
Vi har ikke helt 100% bestemt oss ennå. Jeg er gammel nok til å få det offentlig. Er plusser og minuser med testen slik jeg ser det. Gir indikasjon på økt sjanse for genfeil, men for å være helt sikker på hva det evt er, så må man jo ta en innvasiv prøve (fostervann/morkake). Det at den ikke er helt sikker er det som gjør meg i tvil. Hvis den kommer tilbake med evt økt sjanse for feil, og man går og bekymrer seg unødvendig. Eller hvis det ikke slår ut, og ut kommer baby med genfeil. Så nei, jeg vet ikke. Men vi har aldri hatt problemer med å bli gravid, aldri hatt noen form for abort (som ofte er grunnet genfeil) og har 3 friske barn. Så ja, jeg er på gjerdet...
 
Men, var meningen at man skal ta et informert valg om NIPT-test. Og det at man har krav på mer oppfølging og at det kan øke sjansen for set som allerede er nevnt, føler jeg veldig få vet om.

Og ha alle fakta er det viktigste og det å vite at en test er ikke nødvendigvis for å bestemme seg for abort eller ikke abort :happy:
 
Men, var meningen at man skal ta et informert valg om NIPT-test. Og det at man har krav på mer oppfølging og at det kan øke sjansen for set som allerede er nevnt, føler jeg veldig få vet om.

Og ha alle fakta er det viktigste og det å vite at en test er ikke nødvendigvis for å bestemme seg for abort eller ikke abort :happy:
Akkurat det visste ikke jeg!
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp