Outsourcing av Belle, Askepott og den gjengen

caracara

Forumet er livet
Siden prinsessene tydeligvis ikke har noen sunn innvirkning om hva som er ekte skjønnhet for min unge datter, har jeg bestemt meg for at det ikke skal kjøpes flere ting med prinsesser på. Det kan lett gå greit, men jeg kommer også til å ikke legge på plass prinsessetruser o.l. etter vask lengre. De må få bli i kjelleren :P hva skal jeg si til eieren om dette, slik at hun kan forstå at det finnes andre ting enn å se flott ut hele dagen, og ha plettfri hud? Ser for meg at hun kommer til å klore seg i ansiktet når hun får fregner. Er Frozen-prinsessene like ille som de andre? PS: pappaen er ikke enig med meg.

Sent from my iPad using BV Forum

Siden prinsessene tydeligvis ikke har noen sunn innvirkning om hva som er ekte skjønnhet for min unge datter, har jeg bestemt meg for at det ikke skal kjøpes flere ting med prinsesser på. Det kan lett gå greit, men jeg kommer også til å ikke legge på plass prinsessetruser o.l. etter vask lengre. De må få bli i kjelleren :p hva skal jeg si til eieren om dette, slik at hun kan forstå at det finnes andre ting enn å se flott ut hele dagen, og ha plettfri hud? Ser for meg at hun kommer til å klore seg i ansiktet når hun får fregner. Er Frozen-prinsessene like ille som de andre? PS: pappaen er ikke enig med meg.

Hva mener du her? Hvor gammel er denne eieren?

Jeg tror det er voksne som lager disse til dårlige forbilder. Tror ikke en 4-åring tenker at dette er dårlige forbilder, men at det er gøy å pynte seg og ta på seg neglelakk og kjoler nå og da. Da jeg var liten var det jo Barbie som var forbilder, som voksen er det kanskje ikke de sunneste forbildene, men det slo meg aldri da jeg var liten at jeg skulle ha sånne pupper og være så tynn. Det er fokuset fra de voksne som gjør de til dårlige forbilder med det fokuset de legger på det. Tror ikke de fleste barn tenker så mye på det.

Hun er nettopp fylt 4, og kunne her en dag ikke bli disneyprinsesse, siden hun hadde fått et kutt på kinnet. For de er så nydelige, og har nydelige kropper...

Sent from my iPhone using BV Forum

Hun er nettopp fylt 4, og kunne her en dag ikke bli disneyprinsesse, siden hun hadde fått et kutt på kinnet. For de er så nydelige, og har nydelige kropper...

Sent from my iPhone using BV Forum

Er det da ironisk at jeg nesten ikke klarer å fokusere på hva du skriver på grunn av profilbildet ditt? :D

Hvis det faktisk er slik at hun sliter med det så tror jeg du gjør rett i å tone ned fokuset på prinsessene, eller i det minste velge prinsesser av en viss substans. Her mener jeg at Frozen, Brave, Tangled og flere av de nyere filmene gjør en god jobb. Det finnes jo også mange fine filmer uten prinsesser også da. Men det jeg tror er mye viktigere er å jobbe med miljøet i barnehagen. Snakk med de andre mødrene og de som jobber i barnehagen, se om det kanskje har utviklet seg et uheldig miljø i forhold til dette?

Fokuser på både at det er så mye annet som er viktig enn hvordan man ser ut, og bygg opp selvtilliten og mestringsfølelsen hennes heller. Snakk om moralen i historiene dere ser og se på hva det er som gjør at karakterene liker hverandre. Vis henne de ekte prinsessene. Diskuter forskjellen på film og virkelighet, og så viiidere. :p

Lett å gi generelle råd, men jeg kjenner jeg er glad for at vesla foreløbig ser ut til å føle seg veldig bra, hun gir og tar komplementer og virker trygg på seg selv, komfortabel i sin egen hud. Jeg husker selv at jeg var kjempeusikker på meg selv allerede fra barnehagen, følte meg stor (vesla har samme kroppsbygning som meg, nemlig høy for alderen og på den kraftigere siden uten å være overvektig), og det var veldig ubehagelig. Hun elsker prinsesser, Hello Kitty, Tingeling osv, men det virker som om hun gjør det uten å føle at hun selv kommer til kort i forhold.

Jeg finner meg selv så lett, slafs! Jax <3 :D

Hun virker trygg på seg selv osv., men den kommentaren satte meg helt ut! Finner ting ved seg selv som ikke er godt nok, hva blir det neste? Håper at prinsessealderen ikke varer særlig mye lengre...

Jeg sa det i den tråden også, og sier det igjen. Da handler det om hva hun får se, for det finnes Disney-prinsesser med kutt på kinnet.

Jeg er helt enig med *hage*, det er de voksne som gjør prinsesser og barbie til noe negativt, og om du begynner å snike prinsesse-tingene vekk, kommer du til å overføre dine negative holdninger til datteren din. Hva skal du gjøre når hun får prinsesse-ting i gave?

For all del, det er din datter og ditt liv, og jeg tror egentlig ikke hun kommer til å merke noe til at noen ting forsvinner med mindre det er ting hun er veldig veldig glad i. Truser og sånt går det jo an å si at "de ble ødelagt i vaskemaskinen, de". Så jeg tror ikke det kommer til å bli noe problem. Det er forsåvidt også helt greit å slutte å støtte prinsesse-kommersialismen ved å ikke kjøpe Disney-tingene.

Men jeg tror hun likevel kommer til å merke at prinsesse er noe negativt dersom du får panikk og snur hver gang dere nærmer dere noe som har med prinsesser å gjøre.

Nå unngår jo jeg i første omgang problemet fordi jeg skal ha gutt, men om jeg får en jente en gang skal hun få høre hvilken fantastisk vakker og flott prinsesse hun er :)

Hvorfor ikke vise henne hvordan de ekte prinsessene ser ut :)? Sunne friske, ressurssterke kvinner ;-) Og så forklare at Disney prinsesser ikke er "ekte" prinsesser? Forstår hva du mener, men syns kanskje det er litt dumt å måtte boikotte Disney prinsesser pga skjønnhetsidealer :/ Det vil alltid være leker, utsagn, reklame osv som får unge jenter, ja til og med voksne kvinner, til å føle at de ikke er fine nok, i følge "standarden"..da tror jeg heller det er viktig at samfunnet, foreldre, bhg, skole etc tar litt tak i dette og viser og forteller unge jenter hva ekte skjønnhet virkelig er :)!

Forstår godt at du ble trist når datteren din sier noe slikt, helt tragisk disse skjønnhetsidealene unge jenter liksom skal leve opp til :(
Men gjør det som er riktig for deg og din datter du, lykke til ihvertfall :)

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Når det gjelder å gi jenter god selvfølelse som ikke er avhengig av perfekt ytre er vel veien å gå å bygge selvfølelse, fremfor å sensurere leker. De lærer av de voksne rundt seg, hvis du fokuserer på indre verdier og ferdigheter fremfor å se pen ut vil hun ta det med seg videre i livet :)

Når det gjelder å gi jenter god selvfølelse som ikke er avhengig av perfekt ytre er vel veien å gå å bygge selvfølelse, fremfor å sensurere leker. De lærer av de voksne rundt seg, hvis du fokuserer på indre verdier og ferdigheter fremfor å se pen ut vil hun ta det med seg videre i livet :)
Enkelt og godt sagt :) Veldig enig.

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Signerer de som sier at man kan fokusere på de mer "driftige" "prinsessene", men også på andre heltinner som Pippi og Ronja Røverdatter (dog er 4 kanskje litt ungt for Ronja, i hvert fall).
Jenter som tør å bli skitne i tøyet og opplever flotte eventyr fordi de tør å gå sin egen vei. :)

Signerer de som sier at man kan fokusere på de mer "driftige" "prinsessene", men også på andre heltinner som Pippi og Ronja Røverdatter (dog er 4 kanskje litt ungt for Ronja, i hvert fall).
Jenter som tør å bli skitne i tøyet og opplever flotte eventyr fordi de tør å gå sin egen vei. :)

sign. denne og de andre :)

Denne signerer jeg!

Litt ot: en morsom observasjon. Har gått og lurt siden i går, hver gang jeg ser denne overskriften, på hva som skurrer... tror du mener utfasing, ikke outsourcing... ja, sånn er hjernen min...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Jeg synes det er viktig å gi barna selvtillit over hvem de er (med mestringsfølelse, oppmerksomhet og respekt) og selvfølgelig lære de at deres kropp og ansikt er nydelig som det er.
Jeg synes jentene skal få lov å pynte seg om de ønsker det selv og føle seg fine som de er.
Og som
De andre her sier også er jeg enig i, vis henne tøffe og sterke kvinner som går sine egne veier. Pippi, Ronja, Lille My, Marikken, Tjorven, Mulan, jane d'arc, Merida... Bla :)

Du kan jo også vise henne bilder av vakre kjendiser med arr. At mange har de og det gjør ikke henne mindre vakker, bare spesiell :)

Back
Topp