OUL - SUA

Tvillingsmurf

Forelsket i forumet
*MIA*
Til dere som har vært på OUL, har dere fått sjekket antall blodårer i navlestrengen? Jeg har en baby som mangler en blodåre, fikk vite det i dag. Skrev et langt innlegg om dette i "dagboken min". Har aldri hørt om diagnosen før (SUA - Single Umbilival Artery), dette til tross for at jeg har 3 barn fra før.

Da jeg hadde ultralyd sist (21.oktober), talte jordmor antall blodårer. 3 stk.

Hva vil det ha å si for den ene babyen din? Mindre næring?

Sent from my iPhone using BV Forum

Husker ikke om det ble sjekket første gang. Men med tvillingene og denne gangen ble det sjekket på oul.

Da jeg hadde ultralyd sist (21.oktober), talte jordmor antall blodårer. 3 stk.

Hva vil det ha å si for den ene babyen din? Mindre næring?

De vet ikke hva det har å si, men de blir mindre - ja. Begge to har en blodåre inn, så de får like mye "friskt" blod, så det er blod med avfallsstoffer tilbake til meg det bare er en av. 75% av barna som har dette er jo helt friske, så de er usikker på hva det kommer av. Jeg kan ingenting om dette, annet enn hva jeg fikk vite i dag. Og informasjonsflyten på internett skremmer meg litt, for jeg har ikke medisinsk kompetanse nok til å skille ut enkelttilfeller fra generell info. :)

Aldri hørt at de talte blodårene, men da har jeg et spm å ta med meg videre på ul neste uke!
Håper alt blir normalt for babyen din <3

Det ble ikke sjekket første gangen, men de sjekket forje gang.

Dette har jeg faktisk aldri hørt om. Men siden jeg selv går med tvillinger kommer jeg til å spørre om det på ultralyden 4. Des.

Fikk beskjed at de sjekker det først ved uke 24 ca for de som går med 1 (om de har et svangérskap som krever flere ul en kun oul, hos de som har normale svskap og hark un oul, så er det ikke normal prosedyre, men har de god tid, kan det hende de gjør det allikevell)

Ved tvilling og trilling skal det vell sjekkes rundt uke 18(?) litt usikker der siden jeg ikke ha noen erfaring selv :-P

Jeg vet ikke om det er det samme som hos deg da, men jeg hadde det med den ene, og han vokste normalt (var faktisk litt lengre enn forventet) i lengde, men la på seg litt mindre i vekt enn det alderen var (i svangerskapet).. Og fikk forklart at det var pga at han fikk høyere forbrenning/trengte mere kalorier enn vanlig pga at kroppen hans måtte jobbe mere for å skille ut de resterende giftstnffene i urinen, noe som krevde mer jobbing.. Vet ikke om jeg forsto det helt riktig, for de brukte så mange vanskelige ord, men er det intrykket jeg satt igjen med.. Ikke noe farlig med andre ord, men de vill pase godt på å måle hvordan den vokser og hvor mye den legger på seg fa gang til gang.

Legen jeg var hos sjekket antal årer og vener i navlestrengen, ja. I tillegg til at han så hvor navlestrengen var festet.
Jeg var 19+5 da.

var på oul i går. Hun talte antall årer i navlestrengen. Hun fant 3. Spurte henne ifht det å ha 2, og hun svarte at det var vanlig å ha 2 arterier inn, og 1 vene ut. Men at noen hadde 1 arterie inn, og 1 ut. Spurte om det var skadelig på noe måte, hun svarte at barnet ville bli litt mindre, men ikke noe mer enn det.

Jeg var i følge jordmor 19+0.

var på oul i går. Hun talte antall årer i navlestrengen. Hun fant 3. Spurte henne ifht det å ha 2, og hun svarte at det var vanlig å ha 2 arterier inn, og 1 vene ut. Men at noen hadde 1 arterie inn, og 1 ut. Spurte om det var skadelig på noe måte, hun svarte at barnet ville bli litt mindre, men ikke noe mer enn det.

Jeg var i følge jordmor 19+0.

Så bra at du spurte! Det er greit å høre hva flere fagfolk sier, for det man leser på nettet kan være så ymse. :)

Hos meg ble det sjekket på ul i uke 13, men det var ikke privat ul da:)

Jeg var på UL i dag, alt har sett fint ut helt frem til nå, men i dag fant jordmor at jeg har det samme med min lille jente i magen! Synes det er skummelt at alt ikke er "normalt". Hun fant ikke flere avvik, men skal ha vekstkontroll hver fjerde uke fra uke 28 (er 19+3 nå) og så blir fødselen overvåket, og hvis jeg ikke har født til termin blir jeg satt igang!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg var på UL i dag, alt har sett fint ut helt frem til nå, men i dag fant jordmor at jeg har det samme med min lille jente i magen! Synes det er skummelt at alt ikke er "normalt". Hun fant ikke flere avvik, men skal ha vekstkontroll hver fjerde uke fra uke 28 (er 19+3 nå) og så blir fødselen overvåket, og hvis jeg ikke har født til termin blir jeg satt igang!

Jeg snakket mer med spesialisten på Ahus om dette sist gang, og at jeg hadde lest litt om dette. Han presiserte at han hadde bedt meg om å ikke lese noe, for det var så mange antakelser der ute. Når de finner noen avvik på disse barna, så er det gjerne mange ting som er feil med de - og statistikken blir helt ødelagt. Et sted stod det at 75% var helt friske, men han sier at det er mer mot 95%. Og at ofte så kompenserer den ene blodåren ganske så mye - de kan utvide seg MYE. Han sa at dette derfor ikke var noe han la så stor bekymring i. En vanlig ting var hjertefeil, og han telte 4 kammer som jobbet som bare det hos min lille jente, så det var bra. Til og med det at de barna ofte blir små, viser seg å ikke nødvendigvis være sant heller, da mange av de er gode og runde ved fødsel. Han sa at de rett og slett ikke visste hvorfor dette skjedde og at dette vanligvis var noe de oppdaget etter fødsel og derfor ikke la så mye vekt på i løpet av svangerskapet. Så skikkelig chill fra hans side :) Du og jeg får bare senke skuldrene og være glad for at vi har en medisinsk mulighet til å følge med på utviklingen og det at de er klar over dette ved din termin, slik at du faktisk blir satt i gang. Det er greit å ikke gå over tiden når det er ekstra press på en åre. Det er faktisk 1/500 som har dette, og det vil si ca. 32 barn i året og 2,6 per mnd. Som igjen vil si 2-3 på hver måned i forumet. Jeg syntes heller ikke det er stas med et avvik fra normalen, men legen sa at dette var å anse som en variasjon, ikke et avvik. Fordi det skjer så ofte. klem

Takk søte du det er litt betryggende å høre! Jeg er ikke veldig bekymret for størrelsen, siste var 2919 g, 5 dager over tiden, så hu blir vel nok ikke stor uansett. Da satser vi på friske barn, men høyt elsket blir de uansett❤ takk for at du tok deg tid til å senke skuldrene mine! Klem

Sønnen min som er 2 1/2 år nå, hadde SUA. Vi var på flere ultralyder for å sjekket vekst jevnlig og om det kunne være andre ting. Skal vistnok sjeldent være noe mer enn bare at de KAN få litt mindre næring enn andre barn. Vil ikke anbefale deg å lese på nettet, det er ikke lurt fant jeg ut :p sønnen min er forresten helt frisk og hadde normal fødselsvekt da han kom til verden :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp