OUL og jordmortime er det samme?

Symaskin

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Har hatt første svangerskapskontroll hos fastlegen. for et par uker siden. Hun nevnte man skunne ta annenhver kontroll hos fastlege og jordmor. Nevnte ingenting om henvisning til jordmor eller OUL.
Vennina mi har født nylig og sier man selv skal kontakte helsestasjonen og bestille jordmortime. Dette har jeg nå gjort og fikk time da jeg blir 17-18 uker på vei. Hva sjer i denne timen? Er det der jeg får OUL eller er det noe jeg skal spørre fastlegen om å ordne?

Fastlegen skal vel sende søknad/henvisning om oul til sykehuset, også setter de opp en time.

Fastlege sender henvisning til OUL, timen hos jordmor har ingenting med OUL å gjøre.
Jordmor skal måle magen, og høre etter hjerteslagene til babyen, antar jeg.
Skal på min første time hos jordmor neste uke, er da i uke 13, så vet mer da ;-)

Som nevnt over:
Jordmor ELLER fastlegen skal sende en henvisning til nærmeste sykehus for en ordinær ultralyd. Dette er noe alle gravide i Norge får.

Dersom du er usikker om det er bestilt, ring og spør jordmoren din :)

Dumt spm kanskje, men jeg var ho legen før jeg var 7 uker å fikk helsekort, tok urinprøve og blodprosent. Skulle komme tilbake nå i uke 14 og ta de andre blodprøvene som må taes, men han sa jeg ikke trengte time, kunne bare henvende meg i skranka. Hvordan i all verden skal jeg vite hva jeg gjør etter det? Har ikke fått beskjed om noe ny time eller å ta kontakt med jordmor? Har fått oul da heldigvis. Jeg booket meg bare en time på nettet allikevel så jeg kan få snakket med han ordentlig, men greit å vite hva jeg skal spør om?
:P

Dumt spm kanskje, men jeg var ho legen før jeg var 7 uker å fikk helsekort, tok urinprøve og blodprosent. Skulle komme tilbake nå i uke 14 og ta de andre blodprøvene som må taes, men han sa jeg ikke trengte time, kunne bare henvende meg i skranka. Hvordan i all verden skal jeg vite hva jeg gjør etter det? Har ikke fått beskjed om noe ny time eller å ta kontakt med jordmor? Har fått oul da heldigvis. Jeg booket meg bare en time på nettet allikevel så jeg kan få snakket med han ordentlig, men greit å vite hva jeg skal spør om?
:p

Har du ikke fått et skjema med ukenummer som sier hvilke uke du skal ha de forskjellige kontrollene i? Du kan allerede nå bestille resten av svangerskapskontrollene. Eller så kan du bestille de fortløpende når du nærmer deg den gjeldene uken :)

Fått veldig lite info i grunnen :P

Men tar det opp med han neste uke ;-)

Da må jeg bare få bestilt time hos jordmor i uke 24, så har jeg en plan :P Hehe..

Hvor tidlig bestiller man time hos jordmor? Føler det er litt tidlig å bestille i uke 14 til uke 24 :P

:p
Jeg fikk akuratt den samme beskjeden. Første sv.kontroll i uke 10. Så levere urin og blodprøver noen uker senere ved dropp-inn. Beskjeden videre var å bestille en time hos fastlegen for å få info om prøveresultatene ei uke etter de var levert. Så det kan hende du skal gjøre det samme?
Fant nå ut at time hos jordmor skal man bestille selv på nærmeste helsestasjon. Se nettsiden til kommunen din.
Når det gjelder neste time hos f.eks. fastlegen, så spør om å få sendt henvisning til OUL og søknad om fødeplass på sykehuset. Det tok litt tid før jeg fant ut av hva jeg selv skal gjøre :) Så jeg bare tipser videre.

Jeg fikk akuratt den samme beskjeden. Første sv.kontroll i uke 10. Så levere urin og blodprøver noen uker senere ved dropp-inn. Beskjeden videre var å bestille en time hos fastlegen for å få info om prøveresultatene ei uke etter de var levert. Så det kan hende du skal gjøre det samme?
Fant nå ut at time hos jordmor skal man bestille selv på nærmeste helsestasjon. Se nettsiden til kommunen din.
Når det gjelder neste time hos f.eks. fastlegen, så spør om å få sendt henvisning til OUL og søknad om fødeplass på sykehuset. Det tok litt tid før jeg fant ut av hva jeg selv skal gjøre :) Så jeg bare tipser videre.

Takk for tips :D OUL fikk jeg etter time i uke 6, så det er på plass :) Må man søke om fødeplass allerede? Jeg vil gjerne føde på ett sykehus 1 time unna istedet for det her i byen, ordner legen det?

Takk for tips :D OUL fikk jeg etter time i uke 6, så det er på plass :) Må man søke om fødeplass allerede? Jeg vil gjerne føde på ett sykehus 1 time unna istedet for det her i byen, ordner legen det?
Har ikke bestilt det selv enda, men det er det jeg fikk beskjed om.

Back
Topp