OUL i morgen - noen spørsmål på tampen!

Iselin❤️

Glad i forumet
MayDay2021
Hei!

Førstegangs!
- litt sent ute å spørre kanskje men lurer på litt helt i siste liten som jeg ikke blir helt klok på selv;

Er det lurt på forhånd å spørre om å få vite kjønn om de kan se det? (Om man ønsker fet så klart)

Får man bilder, eller må man be de ta de?
Koster evt bildene noe eller får man de kostnadsfritt?

Forteller de alt de sjekker og gjør eller ligger man egentlig i stummende stillhet og bare venter på et svar på slutten av undersøkelsen?

Veies man her og eller kun på kontroller?
Må jeg ha med urinprøve? (Stod ikke i brevet så tror vel ikke det men)

på forhånd takk for kjappe svar! ;):)

Hei!

Førstegangs!
- litt sent ute å spørre kanskje men lurer på litt helt i siste liten som jeg ikke blir helt klok på selv;

Er det lurt på forhånd å spørre om å få vite kjønn om de kan se det? (Om man ønsker fet så klart)

Forteller de alt de sjekker og gjør eller ligger man egentlig i stummende stillhet og bare venter på et svar på slutten av undersøkelsen?

De pleier å se gjennom alle organer også spør de deg til slutt eller i løpet av ultralyden om du vil se kjønn.

De aller fleste steder får du med bilder og de fleste steder må du betale en liten sum for bildene.

De pleier å fortelle hva de ser og gjør underveis, hvis ikke så stiller du spørsmål. Noen ganger må de lete litt for å få riktig vinkel av noe, dette er ofte noe de sier ifra om.

Ikke vanlig mer urinprøve, veiing eller blodtrykk på oul.

Det er vanlig at de mot slutten spør om det er noe mer du lurer på. Da kan du eventuelt spørre om kjønn eller bilder dersom dette ikke har blitt gjort i løpet av undersøkelsen.

Lykke til :)

Hei!

Førstegangs!

Hei :) kan kun snakke ut fra egen erfaring der jeg var på OUL.
Det kan være store variasjoner etter hvor du er og hvem du møter.

De har spurt meg mot slutten om vi ønsker å vite kjønn.
Vi fik bilder uten noe ekstra. (ba ikke om dem heller) fikk 8-9 stk.
Vår snakket masse underveis og viste pekte hva hun så og slikt.
Jeg har aldri blitt veid eller tatt urinprøve på noen UL på sykehuset. (husk helsekortet ditt)

Men sjekk nettsiden til sykehuset ditt, info om bilder og om dem koster noe kan man muligens finne der da :)

Jeg har også oul i morgen og forventer kun ul med gjennomgang av vitale organer og at alt skal være som det skal med utvikling og at det er bra med fostervann Tror jeg betalte 50 kr for bilder av storebror i 2015, men det sto ingen ting om det i innkallingen nå. Jeg er så fryktelig spent på oul i morgen

Hei!

Førstegangs!

Tror en ultralyd er veldig avhengig av hvilken jordmor du får, selv har jeg vært på 6 ultralyder (fordelt på to barn) og alle har vært forskjellige.

Kan bare snakke ut fra mine egne erfaringer. Jeg var på ordinær denne uken og hadde en veldig flott opplevelse. Hun spurte først hvordan svangerskapet hadde gått før hun forklarte meg at hun kunne bli litt stille under undersøkelsen av hjertet, fordi det er så lite og ikke nødvendigvis så enkelt å undersøke. Dersom hun tilkalte en annen så måtte jeg ikke bli bekymret, det kunne være nok at babyen lå litt vanskelig til.

Hun spurte veldig tidlig om jeg ville vite kjønn og hva jeg selv trodde det ble. Hun gikk fort over babyen for å få en oversikt/førsteinntrykk. Så sjekket hun nærmere hjerne, leppe, ryggrad, hjerte, armer, ben, nyrer, magesekk, navlesnor før hun sjekket kjønn til slutt. Hun tok mål av hodet, magen og lårbenet for å finne termin.

Jeg har aldri betalt noe for bilder, men jeg skjønner det kommer an på hvilket sykehus du er på. Selv fikk jeg 7 bilder i profil og ett bilde av kjønnet for å vise til far :hilarious:

Første gang så spurte vi helt på slutten om hun kunne sjekke kjønn, da sa hun at hun allerede hadde sett det, virket ikke som hun hadde planer om å si noe, eller spørre om vi ønsket å vite. Andre gang sa jeg på starten av timen at jeg vet det ikke er fokus for timen, men om hun så det så ville vi gjerne vite :)

Min erfaring er at de sier hva de sjekker og om alt ser fint ut. Men her er det sikkert litt avhengig av hvem man møter.

De spurte om vi ønsket bilder, tror det kostet 50kr i 2015, og sto i brevet vi fikk på forhånd at de ønsket kontanter. Tviler på at de ønsker kontanter i år da, tror faktisk ikke det sto noe om betaling for UL bilder i innkallingen vi fikk nå...

Førstegangs her også, og var på ultralyd forrige uke. En fin opplevelse der jordmor tok seg ganske god tid. Fikk med en gang se det bankende hjertet, og da forsvinner liksom nervøsiten litt. Så var det grundig sjekk med forklaring hele veien hva hun så på. Må tilbake denne uken, for mini gjemte seg litt og jordmor fikk ikke sjekket alt så grundig som hun skulle. Bare glad for en titt til :happy: På KK Bergen kostet bildene 200 kr.

Hei!

Førstegangs!

Er også førstegangs og var på OUL for ei veke sidan.
Då fikk vi spørsmål om vi ville vite kjønn heilt i starten.
Vi spurte etter bilde heilt på slutten når ho skulle avslutte, og fikk då beskjed om at ho hadde tatt eit bilde vi skulle få. Litt småskuffa over å kun få eit bilde, men er bedre enn ingenting. Og det fikk vi med gratis.

Ho snakka om kva ho såg etter og forklarte godt undervegs. Eg er ikkje god på småsnakk, så sambuar tok seg fint av det.

Ingen veging og ingen urinprøve. Kun helsekortet/mappa :joyful:

Du har fått veldig mye god informasjon her allerede som jeg ikke skal gjenta, men kan nevne at på KK i Bergen koster det 200kr for bilder som betales med Vipps (betalte ingenting for bildene i 2018 :bored:)

Kan ikke skjønne de sykehusene som tar betalt for print av UL bilder? Syns det er stygt gjort :bored: Kongsvinger fikk vi alle bildene gratis ❤

Hei!

Førstegangs!

Sniker. Ser du har fått svar på det meste nå, men ville bare si hva jeg erfarte på KK (vet ikke hvor du skal). Når jeg var på oul var jordmor veldig stresset fordi det var forsinkelser i programmet, i tillegg lå min gutt i en stilling som gjorde det veldig vanskelig for henne å måle det hun skulle, så det tok nærmere 1 time å få tatt alle målene. Hun sa ingenting om kjønn (jeg hadde vært på tul og fått beskjed om gutt, så ville egentlig bare ha det bekreftet), så jeg spurte på slutten om hun kunne se, da tok hun en ekstra sjekk for å se etter det. Hadde jeg ikke spurt hadde hun nok ikke sagt noe eller sjekket for hun holdt på å avslutte undersøkelsen når jeg spurte, (hun hadde tydeligvis ikke sett noe mens hun tok mål osv). Så vær obs på at du kanskje må spørre selv, men også viktig å huske at det er ikke dette som er det viktigste, men å få tatt alle mål osv :happy: Lykke til!

Du har fått veldig mye god informasjon her allerede som jeg ikke skal gjenta, men kan nevne at på KK i Bergen koster det 200kr for bilder som betales med Vipps (betalte ingenting for bildene i 2018 :bored:)
Eg måtte betale for bilder der i 2018, samme løpene hang der så som hang nå... samme sum og samme betalingsmåte så då va du enten veldig tidlig i 2018 eller heldig ;-)

Takk for alle svar!

Foruten litt dobbeltbooking og at det ble en halvtime-40 min venting gikk ul kjempe bra!

Ble godt forklart hele tiden hva hun gjorde og så - hun hadde også med seg ei som tydeligvis skulle lære seg dette så litt ekstra info som var myntet på henne samtidig ;) tviler på at de pleier å servere latinske navn til vanlig :p

Babyen lå med ryggen opp, så var ikke så lett å se alt - hun prøvde flere ganger å få snudd men uten at det gikk. så hun spurte om jeg ville prøve å gå på do, noen dråper senere lå babyen riktig vei og hun fikk dobbeltsjekket alt :love7

Vi fikk en remse på 5 bilder med uten kostnad.
3 i profil og 1 av fot og 1 av arm/hånd

partner fikk være med :Heartred

Hei!

Førstegangs!

Angående urinprøve og slikt så kan du tenke slik: OUL er undersøkelse av barnet. Vi er bare der fordi vi bærer dem i magen, men fokus for denne undersøkelsen er barnet. Derfor er jeg så frustrert over at partner ikke får bli med, vi er jo begge likeverdige foreldre og pårørende til barnet, men de slipper ikke unna å ha meg tilstede ettersom barnet fremdeles er inni meg, men det er jo eneste forskjellen i forhold til denne undersøkelsen.

Eg måtte betale for bilder der i 2018, samme løpene hang der så som hang nå... samme sum og samme betalingsmåte så då va du enten veldig tidlig i 2018 eller heldig ;-)
Jeg var veldig heldig ;) lappen hang der når vi var der også, men jordmor sa ingen ting.. venter fortsatt på regningen fra dem for far på overnatting..

Jeg var veldig heldig ;) lappen hang der når vi var der også, men jordmor sa ingen ting.. venter fortsatt på regningen fra dem for far på overnatting..
Jm sa ikkje nåke i 2018, men hu i skranken spurte og eg e såpass ærlig at eg sa jo ja. Sa til og med ja på Stord i 2016 når eg egentlig ikkje fekk bilde som var brukende :-p fekk den gongen med meg ett einaste utydelig bilde :hilarious:

Haha det har jeg ikke tenkt på :p «venter» på samme regning fra 2018 ;)

Jm sa ikkje nåke i 2018, men hu i skranken spurte og eg e såpass ærlig at eg sa jo ja. Sa til og med ja på Stord i 2016 når eg egentlig ikkje fekk bilde som var brukende :p fekk den gongen med meg ett einaste utydelig bilde :hilarious:
Jeg gikk i skranken for å betale for bildene, men hun sa at hvis jordmor ikke hadde sagt jeg skulle betale noe så skulle jeg slippe.. :shy: vi fikk mange fine bilder den gang også, så jeg synes det var litt rart

Back
Topp