OUL hos jordmor eller lege?

*sniker*

OUL blir du henvist til av legen, til sykehuset der du skal føde. Der tar ultralyden av en jordmor spesialtrent i ultralyder.

*sniker*

OUL blir du henvist til av legen, til sykehuset der du skal føde. Der tar ultralyden av en jordmor spesialtrent i ultralyder.
Det var det jeg trodde ja. Men når jeg var på OUL, var det en lege som tok deg, og jeg følte at hun ikke hadde så mye erfaring og vi måtte komme tilbake om noen uler da hun ikke fikk til å se fra alle vinkler. Følte meg ikke trygg på at hun gjorde det riktig

Det var det jeg trodde ja. Men når jeg var på OUL, var det en lege som tok deg, og jeg følte at hun ikke hadde så mye erfaring og vi måtte komme tilbake om noen uler da hun ikke fikk til å se fra alle vinkler. Følte meg ikke trygg på at hun gjorde det riktig

Da har du nok bare vært uheldig. Jeg har vært på flere UL på sykehuset der jeg skal føde, og på begge OUL og fosterdiagnostikk var det en jordmor som tok den, men da jeg var inne til vekstkontroll var det en lege. Følte ikke legen var noe mindre flink enn jordmødrene, så det er nok bare den legen du var hos du var uheldig med. Men man kan altså ikke bestemme selv.

Det er også ikke uvanlig at man må inn flere ganger, om babyen ligger litt dumt til. Måtte nesten det på OUL med førstemann, men etter å ha hoppet omkring for å overbevise ungen om å snu seg litt, klarte jordmoren til slutt å få sett på alt hun ville se på.

Du får ikke velge selv, men blir henvist og hvem som henviser har ikke så mye å si :) det er aller mest vanlig at en ultrlydjordmor foretar undersøkelsen. Noen gangen ligger ikke babyen riktig til og du kan også få en person som er under opplæring, enten det er jordmor eller lege :)
Har ingen erfaring med at en lege på poliklinikken på sykehuset er noe dårligere på å foreta ultralyd enn jordmor, heller tvert imot, så du fikk nok bare en nyutdannet person og babyen lå kanskje ikke så lett til for å se alt mulig. Hvor du har morkaken kan også påvirke hvor lett det er å se alt mulig.

Da har du nok bare vært uheldig. Jeg har vært på flere UL på sykehuset der jeg skal føde, og på begge OUL og fosterdiagnostikk var det en jordmor som tok den, men da jeg var inne til vekstkontroll var det en lege. Følte ikke legen var noe mindre flink enn jordmødrene, så det er nok bare den legen du var hos du var uheldig med. Men man kan altså ikke bestemme selv.

Det er også ikke uvanlig at man må inn flere ganger, om babyen ligger litt dumt til. Måtte nesten det på OUL med førstemann, men etter å ha hoppet omkring for å overbevise ungen om å snu seg litt, klarte jordmoren til slutt å få sett på alt hun ville se på.

Ja, jeg forsto det slik at det er mange som må tilbake på ny ultralyd. Men jeg ble skikkelig bekymret og hun var ikke flink til å berolige meg, så nå skal jeg bekymre meg i noen uker før vi skal tilbake. Vi fikk heller ingen bilder med oss. Hele opplevelsen ble mye dårligere enn hva vi hadde forventet oss.

Jeg fikk muligheten til å velge. Har gynekolog her i byen som vi kan velge (henvisning via fastlege), eller så kan jeg dra til sykehuset (henvisning via jm). Valgte gyn her, for er greit med kort reisevei i tillegg til at denne gynekologen har fulgt meg opp gjennom SA og konisering.

Ja det er sant, hvis man har et annet sted å be legen henvise til, kan man jo velge lege/gynekolog :)
Jeg tenkte mest på den vanlig oul-henvisningen til sykehuset - der får man den man får, som regel en ultrlydjordmor.

Ja det er sant, hvis man har et annet sted å be legen henvise til, kan man jo velge lege/gynekolog :)
Jeg tenkte mest på den vanlig oul-henvisningen til sykehuset - der får man den man får, som regel en ultrlydjordmor.
Ja, og det er den OUL jeg mente

Back
Topp