Otrivinslave, farlig når man er gravid?

Desemberspire20

Ønske om en liten spire ❤️
Jeg har vært avhengig av Otrivin nasespray i snart 3 år. Har lest at flere sier på andre forum fra tidligere at det ikke er farlig siden det er så konsentrert i nesen og sprer seg ikke noe og påvirker ikke, mens andre sier noe annet. Noen som vet eller har kompetanse til å svare? :)
Synes det er utrolig vanskelig grunnet jeg er tett i nesen HELE tiden og får ikke sove om jeg ikke har tatt nesespray og har åpne luftveier i nesen.. Ekstra trøtt også nå som jeg er gravid så uten søvn hadde vært utrolig hardt!

Hjelp, hjelp!

Sniker fra januar :)

Min veninne var også avheng av det, hun fikk beskjed av legen sin om å slutte på dagen. Vet ikke hva grunnen var. Hun var plaget litt i ettertid med tett nese, men så hår det over. Tror du brukte saltvann om hun trengte noe å opne opp med.

Ville spurt legen min, jeg. På pakningsvedlegget til Otrivin står det vel at den kan brukes av gravide, men også at man ikke skal bruke den sammenhengende mer enn 10 dager eller noe :-S

Sniker fra Februar. Har vært avhengig av nesespray selv i dette svangerskapet , bruk Rhinox =) virker like godt som otrivin å skal være helt trygt for gravide å bruke

At nesen er "konsentrert " og at det ikke sprer seg er bullshit.
F.eks de som får ivf lang protokoll bruker nesespray til å nedregulere livmor.

Står det nei, betyr det nei. :)

I følge tryggmammamedisin er otrivin trygt å bruke, om du ikke overskrider anbefalt dagsdose. Nettopp sjekka det for ei venninne, som også er avhengig av å bruke nesespray for i det hele tatt å kunne puste med nesa

Føler sånn med deg.. Samboer sa det til meg senest i dag, at nå har jeg brukt nesespray i flere år :smiley-ashamed008 Men er jo konstant tett... Forrige svangerskap brukte jeg den som ble anbefalet lenger oppe her.

Det er nok trygt å bruke nesespray så lenge man følger pakningsvedlegget. Her er det dog snakk om å bruke hver dag. Otrivin skal ikke brukes mer enn 10 sammenhengende dager. Hadde heller tatt meg en tur til legen. Så finner dere noe som er trygt å bruke og som i det lange løp kan hjelpe å behandle de plagene du har slitt med i 3 år. Ikke ta sjansen på at det er trygt også er det ikke det likevel.

Sniker fra februar. Er selv i samme situasjon og har brukt otrivin i flere år (morgen, midt på dagen og kveld) spurte min lege om dette og fikk beskjed om at dette ikke er farlig. Men hun anbefalte jo selvfølgelig å begrense bruken ettersom den ikke skal brukes mer enn 10 dager. Brukte også otrivin når jeg var gravid med min første.... Fikk samme beskjed da.

Man anbefaler ikke nesespray til gravide om man kan unngå det - ikke bare pga. faren for avhengighet (som eksisterer uavhengig graviditet eller ikke), men pga. usikkerhet om den vasokonstriktive effekten også innvirker på blodårene i morkake/navlestreng (ved høye doser/langvarig bruk). Om man må, så er Rhinox det beste alternativet, selv om alle er noenunde like.

Man anbefaler ikke nesespray til gravide om man kan unngå det - ikke bare pga. faren for avhengighet (som eksisterer uavhengig graviditet eller ikke), men pga. usikkerhet om den vasokonstriktive effekten også innvirker på blodårene i morkake/navlestreng (ved høye doser/langvarig bruk). Om man må, så er Rhinox det beste alternativet, selv om alle er noenunde like.

I følge tryggmammamedisin/RELIS, som består av leger og farmasøyter, så skal det være trygt. Så jeg ville heller hørt på de, enn noen på et forum. https://www.tryggmammamedisin.no/?page_id=433&tID=31
Men selvfølgelig er saltvanns nesespray best, men for mange hjelper ikke det. Og vanlig nesespray er igjen bedre enn kortisonbasert nesespray, som ofte er alternativet til vanlig nesespray.

I følge tryggmammamedisin/RELIS, som består av leger og farmasøyter, så skal det være trygt. Så jeg ville heller hørt på de, enn noen på et forum. https://www.tryggmammamedisin.no/?page_id=433&tID=31
Men selvfølgelig er saltvanns nesespray best, men for mange hjelper ikke det. Og vanlig nesespray er igjen bedre enn kortisonbasert nesespray, som ofte er alternativet til vanlig nesespray.
Dette er da Ikke jeg sitter å finner på selv.
Som sagt tidligere så skader det nok ikke i mindre doser en og annen gang ved forkjølelse, men man skal ikke bruke dette flere ganger daglig gjennom hele svangerskapet.

Fastlegen min mente det var minimale til ingen mulighet for at barnet i magen får i seg nesespray..
Selv fikk jeg en kortisonspray på resept fortige graviditet men den hjalp ikke stort.
Måtte desverre ty tilbake til otrivinen som jeg også må denne gang. Er ikke noe kjekt, men må man så må man bare..

Jeg har vært avhengig i årevis. Det anbefales ikke og man tar det mot legens anbefalinger, men jeg har født en frisk otrivin baby og kommer til å spraye litt nå og for jg får panikk hvis jg ik får puste m nesa, og d blir bare verre i takt m magen som vokser og hormoner. Mange blir faktisk tett i nesa under graviditet og jg er en av de.

Back
Topp