otrivin nesespray..

LinnpinnRG

Gift med forumet
Har vært så forkjølet og tett lenge nå, så har brukt denne litt når det har vært verst, spesielt på natta.. Mamma sa jeg kunne bruke den, mens søskenbarnet mitt sa når hun var innom at når hun var gravid fikk hun beskjed om å ikke bruke nesespray..
Ble litt usikker.. Noen her som vet?

Jeg hadde bihulebetendelse mens jeg var gravid og hadde både pencelin og nesespray.
Ikke noe problem sa legen min da. (10leger 10 svar [;)])

Her er hva som står i felleskatalogen om otrivin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Tror gravide blir anbefalt å prøve saltvann først, siden alle legemidler bør unngås. Men hjelper ikke det, kan du ifølge det som står i felleskatalogen bruke otrivin i små doser inntil 10 dager. God bedring!

ORIGINAL: pebbles

Her er hva som står i felleskatalogen om otrivin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Tror gravide blir anbefalt å prøve saltvann først, siden alle legemidler bør unngås. Men hjelper ikke det, kan du ifølge det som står i felleskatalogen bruke otrivin i små doser inntil 10 dager. God bedring!

signerer denne!
Jeg er tett i nesa nå for tida, og bruker otrivin før jeg legger meg. Men klarer meg uten det på dagtid, bruker da mentholatum for å lette opp nesa!! God bedring!

okey, takk! [;)]
har allerede brukt det noen dager nå, men får heller prøve å unngå det!

Du kan jo også bruke den for barn, den er kanskje ikke så sterk, jeg vet ikke....

Du kan jo også bruke den for barn, den er kanskje ikke så sterk, jeg vet ikke....

kan kanskje prøve det! Er så kjedli å ikke kunne puste med nesen! hehe...[8D]

Jeg var veldig tett den siste delen av svangerskapet. Fikk beskjed av jordmora mi at jeg fint kunne bruke nesespray for barn. Jeg brukte da Zymelin barnenesespray rett før jeg la meg.....

Jeg har brukt otrivin i noen dager jeg nå.. hmm.. trodde ikke det gikk over til fosteret.. Må skjerpe meg!!

Back
Topp