Otrivin nesespray

Guttemamma92

Forelsket i forumet
Junibarna 2015
Hei!
Jeg har nå i 6 dager brukt Otrivin nesespray. Fikk influensa og bronkitt (trodde legen) nå denne uken, så går på antibiotika kalt Amoxicillin Mylan.
Har så sinnsykt vondt i halsen, hele tiden- og potte tett i nesen. Våkner på natten å ikke får puste pga jeg er så tett, i tillegg til skikkelig halsvondt..

På Otrivin.no står det at de anbefaler IKKE å ta nesespray. Vanlig dosering for voksne er 1 spray i hvert nesebor 2-3 ganger daglig i maks 10 dager.
Jeg har ikke peiling hvor mange ganger i løpet av dagen og natten jeg bruker nesespray altså.. Derfor jeg ble litt bekymret nå.

Er det farlig? Er det evnt noe annet jeg kan bruke, eller kan jeg bare fortsette??

Jeg har brukt otrivin (0, 5mg/ml for barn) før leggetid i forbindelse med forkjølelse, det skal være ok i alle fall. Trygt i terapeutiske doser står det i felleskatalogen.
Har du den som heter otrivin comp? For den skal ikke brukes av gravide hvis ikke strengt nødvendig.
Ellers kan du jo bruke saltvannsspray men det funker ikke på meg for å si det sånn! :-)

Jeg bruker otrivin 1mg/ml for voksne, også har jeg tatt noen få doser med menthol...
Føler ikke at dette fungerer lengre, blir like tett med en gang liksom.
Må vel innom apotek imorgen å kjøpe noe annet jeg kan bruke, + sterke halstabletter som fungerer.
Skal ikke være normalt å våkne på natten der man skriker for man har så vondt i halsen...

Den med menthol ville jeg ikke ha tatt, om ikke legen hadde oppfordret meg til det da...
Otrivin kan du vel bruke i 10 dager og så bør man ta pause.
Du kan jo prøve neseskylling med saltvann og se om det har noen effekt, spør på apoteket så kanskje de har noen røvertriks på lager...
Jeg ble for øvrig utrolig tørr og ekkel i halsen på natta da jeg var tett i nesa for da lå jeg jo og pusta med åpen munn! Kanskje det hjelper å få opp luftfuktigheten i rommet? Henge opp våte håndduker eller noe...Og så drakk vann hver gang jeg våkna for å fukte halsen, følte det hjalp. Du kan jo prøve å ta paracet (2 stk) før leggetid og se om det lindrer halssmertene, det er trygt å ta paracet i allefall.

Den med menthol ville jeg ikke ha tatt, om ikke legen hadde oppfordret meg til det da...
Otrivin kan du vel bruke i 10 dager og så bør man ta pause.
Du kan jo prøve neseskylling med saltvann og se om det har noen effekt, spør på apoteket så kanskje de har noen røvertriks på lager...
Jeg ble for øvrig utrolig tørr og ekkel i halsen på natta da jeg var tett i nesa for da lå jeg jo og pusta med åpen munn! Kanskje det hjelper å få opp luftfuktigheten i rommet? Henge opp våte håndduker eller noe...Og så drakk vann hver gang jeg våkna for å fukte halsen, følte det hjalp. Du kan jo prøve å ta paracet (2 stk) før leggetid og se om det lindrer halssmertene, det er trygt å ta paracet i allefall.

Skal på apoteket imorgen å spørre om evnt saltvannsspray eller noe annet.. Klarer ikke å gå sånn mer hvertfall.
Vann drikker jeg hver gang jeg våkner, og etter at jeg har svelgt 5-6 ganger så er det ikke vondt noe mer, men med en gang jeg slutter er det like vondt. Kan prøve å ta paracet før jeg legger meg nå da, å se om det kan hjelpe.
Har faktisk sengklær hengende til tørk innpå soverommet nå, så kan jo hende det hjelper :)
Men dette kom ikke over natten.. Har vært slik siden mandag, og har hatt influensa, og bronkitt mente legen- men vet ikke ikke jeg.. Antibiotikan hjelper ikke enda hvertfall!

Jeg har vel brukt otrivin i 3-4 mnd nå :/ veit at en ikke skal gjøre det, men takler ikke å være tett i nesa, noe som jeg blir når jeg er gravid. Brukte det forrige graviditet også, og gikk veldig greit å slutte da!

Back
Topp