Otrivin nesespray (barn)

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Hei!

Jeg lurer på hvor skadelig Otrivin nesespray er for babyen i magen? Jeg er 32 uker på vei og brukt otrivin barn (og Otrivin voksen ett par ganger) gjennom deler av svangerskapet og langt utover de 10 dagene som står i pakningsvedlegget. Når jeg skal legge meg er jeg avhengig av å få puste, hvis ikke sover jeg nesten ingenting gjennom natta og tar da ett spray i hvert nesebor. Jeg har prøvd ALLE andre nesesprayer som gravide kan bruke, og ingenting av dette fungerer.

Er dette noe jeg burde bekymre meg for eller er det bedre at jeg får sove og puste ordentlig?
 
I felleskattalogen står det at det ikke skal brukes under graviditet. Skal kun brukes i samråd med lege. Jeg hadde gjerne ringt legevakten, de må da kunne hjelpe!
 
I felleskatalogen står det: Overgang i placenta: Vasokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditeten. Xylometazolin absorberes i liten grad etter intranasal administrering og det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan ha fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser.

At man ikke skal kunne bruke det i det hele tatt under graviditeten er feil, og det står heller ikke noe om at det må tas i samråd med lege.

Jeg har prøvd å snakke med legevakten, men de visste ikke...
 
Hvis ikke utdannede kan svare her kan jeg fortelle at jeg var totalt avhengig av nesespray 3 ganger daglig de siste 10 ukene av svangerskapet(vanlig otrivin). Jeg spurte flere jordmødre, leger og sykepleiere om det var skadelig for barnet. Alle sa at det var det ikke, den eneste det kunne skade var visst meg med tanke på skade på slimhinner. Lillegutt ble født frisk og rask og nesen min tok ikke skade, dagen etter fødselen var behovet for spray borte.
 
Hvis ikke utdannede kan svare her kan jeg fortelle at jeg var totalt avhengig av nesespray 3 ganger daglig de siste 10 ukene av svangerskapet(vanlig otrivin). Jeg spurte flere jordmødre, leger og sykepleiere om det var skadelig for barnet. Alle sa at det var det ikke, den eneste det kunne skade var visst meg med tanke på skade på slimhinner. Lillegutt ble født frisk og rask og nesen min tok ikke skade, dagen etter fødselen var behovet for spray borte.


Ser det er mange som sier dette :) Jeg tror ikke det har all verdens å si, men klart man tenker litt over det...! Har en veldig sprellende baby i magen som viser mye tegn på liv og røre, så jeg vil jo tro den ikke hadde gjort det hvis den ikke fikk nok næring gjennom innsnevret navelstreng pga. nesesprayen...!
 
Ser det er mange som sier dette :) Jeg tror ikke det har all verdens å si, men klart man tenker litt over det...! Har en veldig sprellende baby i magen som viser mye tegn på liv og røre, så jeg vil jo tro den ikke hadde gjort det hvis den ikke fikk nok næring gjennom innsnevret navelstreng pga. nesesprayen...!

Den ene legen jeg spurte var fødselslege, og hun burde da vite det... Skjønner at du bekymrer deg, men det går sikkert bra, og du trenger jo faktisk å puste:p
 
Takk for svaret :) Regner med at det går helt finfint :) Er ikke lenge til den kommer uansett :D
 
Den ene legen jeg spurte var fødselslege, og hun burde da vite det... Skjønner at du bekymrer deg, men det går sikkert bra, og du trenger jo faktisk å puste:p


Takk for svaret :) Regner med at det går helt finfint :) Er ikke lenge til den kommer uansett :D
 
Back
Topp