Otrivin mentol

SpentDesembermor

Andre møte med forumet
Jeg har blitt så potte tett siste dagene og har brukt Otrivin med mentol en gang om dagen, er dette trygt? Fler som gjør det? :-)

Jeg har brukt otrivin uten mentol, og fikk beskjed av jordmor og lege at det var helt greit :)
Med mentol vet jeg derimot ikke...

Jeg har brukt otrivin uten mentol, og fikk beskjed av jordmor og lege at det var helt greit :)
Med mentol vet jeg derimot ikke...

Jeg gjorde det noen dager når jeg var skikkelig forkjølt, somregel før legging. Kunne ikke klart meg uten..

jeg er ufattelig tett i nesen. har vært det lenge og hadde ikke overlevd uten! rett og slett.. har prøvd alt annet, men ingen ting annet funker! liker ikke den med mentol da:P så jeg bruker den uten :) bruker det ca 1 gang om dagen.. noen ganger 2..

ellers hadde jeg hatt konstant hodepine også..

Jeg har virkelig problemer med bihulene (kronisk bihulebetennelse, falske mandler og store nesemuslinger), og slet skikkelig med tett nese i begynnelsen av svangerskapet. Jeg fikk beskjed om at otrivin ikke er optimalt, men det handler om livskvaliteten.. Jo mer du klarer å holde deg unna det jo bedre er det. Helst bør en ikke ta otrivin, men det er bedre det enn å ta antihistamin som feks nasonex. Det er ikke noen konkrete studier som viser at otrivin skader foster, men de snakker litt om at otrivinen utvider blodårene og kan muligens påvirke fosteret med utvidelse av blodårer (selv om dette aldri er blitt påvist). Altså anbefaler leger o.l å ikke ta otrivin pga, føre var prinsippet og at det er ekstremt avhengighetsskapende.

Etter 4 mnd. med bruk av otrivin har jeg selv klart å venne meg av det, og takk gud for det. Kjenner at jeg helst vil unngå å bruke otrivin så langt det er mulig. Det er faktisk værre å måtte detoxe seg fra otrivin enn faktisk det å være tett! Har et tips som hjelper veldig mot tett nese, og skal være helt ufarlig, og det er å kjøpe peppermynteolje på apoteket - dryppe det i varmt vann i en bolle - ta et håndkle og legg hodet ditt over og innhaler. Funker som fy. Masse lykke til, det er grusomt å være tett... men tro meg otrivinen er ikke verdt det...

Tintin_81 skrev:
Jeg brukte Rhinox, Otrivin skal man vist ikke bruke når man er gravid.

Jo, det kan man om man ikke overstiger dagsanbefalingen :)

http://www.legemiddelhandboka.no/xml/Om otrivin fra felleskatalogen:
"Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser."

Bekreftes av relis:
http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=2&S=4516

Om otrivin mentol fra felleskatalogen:

"Pga. potensiell systemisk vasokonstriktoreffekt skal preparatet ikke brukes under graviditet."

Felleskatalog-teksten er skrevet av produsentene av preparatet så de safer alltid
maksimalt. Relis er uavhengige. Jeg fant ikke noe info om otrivin mentol i relis.

Fra norsk legemiddelhåndbok om
"L11.1.1  Slimhinneavsvellende legemidler, lokal: Oksymetazolin, xylometazolin" (Virkestoffet i Otrivin er Xylometazolin):

"Ingen holdepunkter for at bruk av slimhinneavsvellende nesedråper/nesespray medfører risiko for fosteret." (http://www.legemiddelhandboka.no/xml/)
"

Jeg ville spurt legen, men brukt vanlig otrivin frem til jeg hadde funnet mer informasjon for å ta en avgjørelse om otrivin mentol.

Back
Topp