Otrivin med mentol. Hjelp!

Mandel24

Blir kjent med forumet
Da har forkjølelsen slått til for fult her i hus å jeg klarer ikke å sove grunnet tett nese. Samboeren har nettopp vært på butikken å kjøpt Otrivin med mentol (da jeg i utgangspunktet ikke takler nesespray) Leser på bruksanvisningen at det frarådes å bruke nesespray med mentol dersom man er gravid... Gjelder dette bare denne med mentol eller? Må jeg gå ennå ei søvnløs natt i vente? ://

Gjelder den uten menthol også desverre. Før jeg ble gravid første gangen så var jeg nesespray avhengig. Snakker da om nesten hver kveld i 3 år. Kutta tvert da jeg leste bruksanvisningen. Prøv saltvannspray.

Gjelder den uten menthol også desverre. Før jeg ble gravid første gangen så var jeg nesespray avhengig. Snakker da om nesten hver kveld i 3 år. Kutta tvert da jeg leste bruksanvisningen. Prøv saltvannspray.
Uff, det var den der saltvannssprayen jeg frykta... De få gangene jeg har brukt den så brekker jeg meg, hjelper ikke akkurat så mye når man er litt uggen i formen fra før av heller :p hehe!
Tusen takk for svar :-) Sitter nå her med en nyinnkjøpt mentolspray som jeg likeså kan kaste igjen da :p

Legen min sa at å spraye i hvert nesebord 2-3 ganger per dag ikke skader fosteret, hvis man bare bruker det til nød og ikke for avhengighetens skyld!! Så da gjorde jeg det for noen uker siden.. Si hva dere vil..

Legen min sa at å spraye i hvert nesebord 2-3 ganger per dag ikke skader fosteret, hvis man bare bruker det til nød og ikke for avhengighetens skyld!! Så da gjorde jeg det for noen uker siden.. Si hva dere vil..
Min lege sa også at dette ikke var et problem, så lenge det ikke var avhengighet. Han hadde ikke hørt om et eneste tilfelle hvor barnet ble skadet av at mor brukte Otrivin. De må sette på slik info på bruksanvisningen, da de ikke vet om det kan skje noe. Da slipper de å bli saksøkt. Fakta.

Rhinox og zymelin kan brukes av gravide.
Zymelin er nøyaktig det samme som Otrivin bare at det er en billigere variant. Og Rhinox er bare et annet virkestoff som heller ikke skal brukes av gravide. Jeg har jobbet på Apotek som apotektekniker i 8 år og har opplevd at leger i aller værste tilfeller ber pasientene sine kjøpe nesespray for barn med halvparten av doseringen til voksne når de er gravide og virkelig virkelig trenger nesespray. Men det er ikke anbefalt å bruke fordi det går over til barnet ! Så jeg kommer ikke til å bruke det selv, uansett.. Har lest flere studier på dette på jobb og det ser ikke bra ut.

Takk for svar! Da blir det å dra på apoteket i morgen! :-)
Min lege sa også at dette ikke var et problem, så lenge det ikke var avhengighet. Han hadde ikke hørt om et eneste tilfelle hvor barnet ble skadet av at mor brukte Otrivin. De må sette på slik info på bruksanvisningen, da de ikke vet om det kan skje noe. Da slipper de å bli saksøkt. Fakta.
Dette er ikke fakta

Det står i felleskatalogen at så lenge man bruker nesesprayene riktig og man ikke bruker dem i over 5-10 dager av gangen så skal de for så vidt kun virke lokalt, men de går litt over i blod. Og den lille konsentrasjonen kan forårsake hallusinasjoner hos barnet, det er derfor man ikke anbefaler nesespray til barn under 2 år (selv om det nå finnes EN nesespray som kan brukes til barn inntil 2 år- nesten ingen kjøper det!). Jeg tenker at man sikker kan bruke det om det er helt potte tett og man sliter med søvn, men jeg ville ikke brukt det i flere dager sjæl. Men det får jo folk vurdere selv

Kan det funke for deg å heller sove godt oppbacket av puter? Har aldri i mitt liv brukt nesespray jeg, var aldri noe mine foreldre brukte og dermed er jeg vokst opp med halvsittende soving når jeg er tett. Og siden jeg ikke har vært vant med det hjemmefra, så har jeg bare aldri begynt heller. Er vanesak da, men sover ikke veldig dårlig heller som forkjølet.

Zymelin er nøyaktig det samme som Otrivin bare at det er en billigere variant. Og Rhinox er bare et annet virkestoff som heller ikke skal brukes av gravide. Jeg har jobbet på Apotek som apotektekniker i 8 år og har opplevd at leger i aller værste tilfeller ber pasientene sine kjøpe nesespray for barn med halvparten av doseringen til voksne når de er gravide og virkelig virkelig trenger nesespray. Men det er ikke anbefalt å bruke fordi det går over til barnet ! Så jeg kommer ikke til å bruke det selv, uansett.. Har lest flere studier på dette på jobb og det ser ikke bra ut.
Det står at Rhinox trygt kan brukes av gravide i felleskatalogen. Merkelig, så at zymelin hadde samme atc nå...Det er ikke bare bare for alle å la være å bruke nesespray, eller kun saltvann. Selv har jeg skjev nesevegg og elendig drenering av bihuler. Blir potte tett :( i tillegg har jeg pollenallergi som jeg ikke tør å behandle når jeg er gravid. Så synes kanskje det er litt unødvendig å komme med skremselspropaganda ift en nesespray som til og med felleskatalogen går god for.​

Det samme sa legen min, at maks to ganger om dagen skulle ikke være noe problem, så lenge jeg var så tett som jeg var og så lenge jeg ikke gjorde det i mere en 1 uke.

Det står at Rhinox trygt kan brukes av gravide i felleskatalogen. Merkelig, så at zymelin hadde samme atc nå...Det er ikke bare bare for alle å la være å bruke nesespray, eller kun saltvann. Selv har jeg skjev nesevegg og elendig drenering av bihuler. Blir potte tett :( i tillegg har jeg pollenallergi som jeg ikke tør å behandle når jeg er gravid. Så synes kanskje det er litt unødvendig å komme med skremselspropaganda ift en nesespray som til og med felleskatalogen går god for.​

Samme atc betyr ikke at det er det samme. Jeg har knekt nesevegg og er potte tett selv, men gidder ikke bruke noe for det.

Er ikke meningen å komme med skremselspropaganda, jeg bare ville ikke brukt det selv hvis ikke det var helt krise da.

Samme atc betyr jo at det er synonympreparater og at medikamentene kan brukes "om hverandre". Kan ikke finne noe om at fosteret kan få hallusinasjoner ved bruk av nesespray. Eneste ift fosteret jeg har lest er at blodgjennomstrømminga til morkaka kan bli redusert ved bruk av otrivin. Heldig du som ikke har behov for nestespray :)
Samme atc betyr ikke at det er det samme. Jeg har knekt nesevegg og er potte tett selv, men gidder ikke bruke noe for det.

Er ikke meningen å komme med skremselspropaganda, jeg bare ville ikke brukt det selv hvis ikke det var helt krise da.

Hvis du bruker cetrezin mot pollen allergi skal den være trygg å bruke, det har både fastlege, lege på kk og jordmor på kk sagt til meg ihvertfall :-)

Jeg sa ikke at jeg ikke har behov, jeg har kjempetrange bihuler og er fort helt helt tett. Har ingen problemer med at andre bruker nesespray og får god hjelp av nesespray - poenget mitt var bare at selv om man tror man må ha det, så går det an å prøve uten? Det kan jo hende det faktisk går greit? Man puster med munnen i stedet, det skjer automatisk når man sovner.

Hadde jeg vært i andre trimester hadde jeg kanskje trurt. Er så redd for at det skal skje noe galt i dannelsen av alle organene til den lille :(
Hvis du bruker cetrezin mot pollen allergi skal den være trygg å bruke, det har både fastlege, lege på kk og jordmor på kk sagt til meg ihvertfall :)

Har du to profiler? Virka som du svarte på det jeg skrev til Esmeralda :p om du hadde våknet om natta og gispet etter pusten hadde du kanskje sett saken annerledes ;)
Jeg sa ikke at jeg ikke har behov, jeg har kjempetrange bihuler og er fort helt helt tett. Har ingen problemer med at andre bruker nesespray og får god hjelp av nesespray - poenget mitt var bare at selv om man tror man må ha det, så går det an å prøve uten? Det kan jo hende det faktisk går greit? Man puster med munnen i stedet, det skjer automatisk når man sovner.

Har du to profiler? Virka som du svarte på det jeg skrev til Esmeralda :p om du hadde våknet om natta og gispet etter pusten hadde du kanskje sett saken annerledes ;)

To profiler nei? Jeg bare svarte etter min erfaring, fordi jeg oppfattet det du skrev relevant for mitt innlegg. Beklager om det var feil. Jeg våkner også om natten når jeg er forkjølet, men det går seg til. Og som sagt - det var kun ment som et vennlig råd som kan prøves hvis du ikke vil utsette fosteret for noe.

Back
Topp