Otrivin comp..

Lillesnille

Forumet er livet
Noen her som bruker Otrivin COMP???
Er det liksom lov eller er det fyyyy?

Er vel pittelitt fyy? Nå er det mer det at det ikke er tilstrekkelig m data ift å si ja/nei, men de anbefaler vel ikke det..
Ift hva jeg kan lese i Felleskatalogen er ZYMELIN og RHINOX "godkjente" i terapautiske doser.
De fungerer supert! Måtte ty til Zymelin selv.

kan forresten lese det ved å søke på preparatet på www.felleskatalogen.no, bla deg ned til graviditet/amming[:D]  ift alle mulige preparater.. er oxo denne som legene forholder seg til.

Jeg bruker otrivin for barn. Gynekologen min sa jeg kunne bruke otrivin, men være forsiktig med å bruke den for lenge. Det gjelder jo om man er gravid eller ikke. Han sa også at det ikke var skadelig for babyen. Men burde prøve å ha to uker pause etter 10 dagers bruk for ikke å bli avhengig. Men jeg har ikke sjans å få sove uten. Skal prøve akupunktur for tettheten over helgen.

Ser at det står fy fy om otrivin generelt...

Brukte den før jeg visste jeg var gravid og en gang idag.. Men imorgen er det full fart til apoteket for å skaffe enten zymelin eller rhinox [:D]

Har du prøvd begge eller ? Hvilken var evt best??

Jeg har hørt av lege at en kan bruke otrivin, men ikke comp. 

Det står nesten det samme om begge å at de ikke skal brukes... på grunn av det og det og det..

Sniker fra november: Dette fant jeg om "vanlig" otrivin, må ikke brukes mer enn 10 dager i strekk da[:D]

GraviditetBrukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet.

Noen leger mener jo litt forskjellig, men slenger med et par linker om leger som har uttalt seg om bruk av nesespray i svangerskapet.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/26/qa3759844.html

http://www.lommelegen.no/327451/svangerskap-og-forkjolelse

Zymelin og Otrivin er synonympreparater, altså de virker på samme måte og har samme innholdstoff, men forskjellige produsenter.

ORIGINAL: Missy_

Noen leger mener jo litt forskjellig, men slenger med et par linker om leger som har uttalt seg om bruk av nesespray i svangerskapet.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/26/qa3759844.html

http://www.lommelegen.no/327451/svangerskap-og-forkjolelse

Zymelin og Otrivin er synonympreparater, altså de virker på samme måte og har samme innholdstoff, men forskjellige produsenter.

Se på felleskatalogen, der står det at zymelin er helt ufarlig....så da kan de ikke være synonymprep da.. ser det står det, men hvorfor har de så ulik medikamentbeskrivelse i felleskatalogen da?

ORIGINAL: Joffen

Sniker fra november: Dette fant jeg om "vanlig" otrivin, må ikke brukes mer enn 10 dager i strekk da[:D]

GraviditetBrukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet.

Det står det ikke i felleskatalogen.står at det ikke skal brukes--.. Jeg er ikke hysterisk eller noe, men hvis det er noe annet enn saltvann jeg kan bruke, så gjør jeg jo det...[;)]

Jo de er synonympreparater. Hvis du vet hvordan du slår opp synonympreparater i felleskatalogen så ser du fort det. Produsentene skriver forskjellig og noen sikrer seg mer enn andre. Det finnes ingen dokumentasjon på at det er skadelig. Jeg har snakket med gynekologen min som sier det ikke er farlig og jeg vet andre som har vært i kontakt med jordmødre og fødselsleger som også sier at det ikke er farlig i terapeutiske doser. Men selvsagt er det ikke anbefalt å bruke noe særlig medisiner i svangerskapet generelt. 

Jo de er synonympreparater. Hvis du vet hvordan du slår opp synonympreparater i felleskatalogen så ser du fort det. Produsentene skriver forskjellig og noen sikrer seg mer enn andre. Det finnes ingen dokumentasjon på at det er skadelig. Jeg har snakket med gynekologen min som sier det ikke er farlig og jeg vet andre som har vært i kontakt med jordmødre og fødselsleger som også sier at det ikke er farlig i terapeutiske doser. Men selvsagt er det ikke anbefalt å bruke noe særlig medisiner i svangerskapet generelt. 

Jeg tror deg[;)] Men syns det er rart likevel... Men jeg MÅ ha nesespray..og miwana kvalifiserer IKKE som avsvellende spray... Jeg har vært tett i over 6 mnd.. Må ha meg til legen.. det begynner med at det kjennes ut som noen stikker med med en synål i neseveggen på begge sidene....... så hovner det opp.. så begynner det å renne etterhvert...[:@]

Slik jeg forsto det på legen står det slik pga at det er en samlet beskrivelse for både otrivin og otrivin med menthol. Otrivin med menthol skal ikke brukes under svangerskapet. Hvis du ser på felleskatalogen- pasientutgaven om otrivin så står det noe annet igjen. Der er otrivin og otrivin med menthol beskrevet hver for seg.

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/

På vanlig otrivin står dette :

På otrivin med menthol står dette:
Graviditet og amming.
Av forsiktighetshensyn,skal ikke Otrivin med mentol brukes av gravide og ammende kvinner.
Otrivin med mentol kan kun brukes etter anbefaling av lege ved amming

Jeg har prøvd det meste annet, og har ingen effekt av saltvann, men blir derimot verre. Jeg bruker otrivin for barn og har mer enn god nok effekt av det. Tåler fint å være tett på dagen. Men må ha en spray om natten for å få sove.

det sies så forskjellig..

ja det er det, men det er bare å se på mange forskjellige synonympreparater. Det står noe forskjellig på de fleste. Produsentene skriver litt forskjellig og sikrer seg forskjellig. Jeg er helt enig, Miwana fungerer ikke til noe[8D] Jeg blir verre av den.

jeg begynner å blø av miwana.. iallefall den røde..

Ja man blør jo mye lettere i nesen når man er gravid. Har ikke prøvd den røde jeg. Men blå og lilla har heller ikke effekt. Den lilla svir bare.

Ja man blør jo mye lettere i nesen når man er gravid. Har ikke prøvd den røde jeg. Men blå og lilla har heller ikke effekt. Den lilla svir bare.

lilla er samme som rød.. bare at det er med menthol..tror jeg,, hææslige greier.

Virker ikke den røde avsvellende da? Den lille er med menthol ja og svir som bare det. Får liksom inntrykk av at den lilla ikke er slimhinneavsvellende da det står på at den kan redusere behovet for slimhinneavsvellende legemidler.
Nei får håpe tettheten ikke skal vare hele svangerskapet [&:] 

Back
Topp