ostesnitzel

Fordi jeg er hysterisk, å så er det ost inni...

Går nok helt fint. Husk at osten har jo vært varmebehandlet siden du hadde den til middag.

Men du varmebehandler den jo?!

What. Må man varmebehandle gulosten før man spiser den?
Nei. Faste oster er stort sett trygt! :) Unntakene jeg kommer på i farta er parmesan. Den er ikke pasteurisert.
I våre viktigste tråder ligger det link til matportalen sine sider, der kan man lese seg opp om hva som er trygt og ikke.
Vi skal være forsiktig med kjøtt som ikke er varmebehandlet, lite stekt kjøtt og upasteuriserte oster.

Nei. Faste oster er stort sett trygt! :) Unntakene jeg kommer på i farta er parmesan. Den er ikke pasteurisert.
I våre viktigste tråder ligger det link til matportalen sine sider, der kan man lese seg opp om hva som er trygt og ikke.
Vi skal være forsiktig med kjøtt som ikke er varmebehandlet, lite stekt kjøtt og upasteuriserte oster.

Holy moly. Har spist permesan altså. Hva skjer hvis man spiser de når de ikke er varmebehandlet?

Holy moly. Har spist permesan altså. Hva skjer hvis man spiser de når de ikke er varmebehandlet?
De kan inneholde bakterier som er uheldig for fosteret. Jeg bruker også parmesan, men passer på å ha det i hvite sauser som jeg gir et oppkok først. Varmebehandlig dreper bakteriene :)

Bakterier. Mener du toxoplasma?
Ja, og listeria. Men du, jeg tror jeg har feilinformert deg. På matportalen leser jeg nå at de fleste parmesanoster som fås kjøpt i Norge er pasteurisert :) Så da er dem trygge da. Noen få er ikke det, men det skal det stå på osten.

Har ikke tenkt på at permesan kunne være farlig engang. Er en stund siden jeg spiste pasta da. Har vært på oul etter det og alt var bra, så kan ikke annet enn satse på at det har gått fint. Tusen takk for info da :)

Back
Topp