Ostesmørbrød med salami?

Mayami

Forelsket i forumet
Julibarna2014
Jeg har sååå lyst på det, men er usikker på om jeg tørr:p jeg lager bestandig i vaffelhjernet, tror dere det er godt nok, eller er det best å la være?:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Det har eg laga og. Steker dei litt ekstra godt da, men salamien vil jo da bli varmebehandla vel?

Steker du ostesmørbrød så er det varmebehandlet at det er ok. Jeg har akkurat spist det selv, da jeg har konstant salamisug :-)

Har spist ostesmørbrød med spekeskine som er tilberedt i vaffeljernet, så tror ikke det bude være noe problem med salami ;)

Takk for svar damer:) da er ostesmørbrødet i magen og jeg er fornøyd!:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Salami JATAKK!
full.jpg

salami
Ett ofte stilt spørsmål på nettpraten vår er om man kan spise salami, det er mange gravide som lengter etter salamien sin. Med myndighetenes veldig forsiktige linje har svaret ofte vært nei, men nå damer er muligheten atter tilbake.
Av Jordmor Siri von Krogh

Etter å ha vært i kontakt med Nortura, en sammenslåing mellom flere produstene av blant annet kjøtt i Norge, viser det seg at det er to gode grunner til at man faktisk kan spise salami og en mange andre kjøtt produkter:

Her kan du lese hva Beate Folgerø, kvalitetssjef i Nortura sier om spekemat og salami:

"Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av får gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten."

normal.jpg

Dette betyr at alt kjøtt som har vært frosset før det selges i butikken ikke kan ha toxoplasma gondii i seg og er derfor trygt å spise.

Dersom du kjøper kjøtt fra mindre produsenter kan det være greit å sjekke om det har vært frosset først før du spiser det, hvis det ikke blir gjennomstekt eller gjennomkokt i tilbredelsesprosessen. De fleste har egne nettsider der du finner svaret, alternativet kontakt opplysniger så du kan spørre dem.

Myndighetene sier også at det meste kan spises bare det ikke blir liggende forlenge og uforsvarlig innpakket i kjøleskapet. Det er viktig at forskjellige matvarer som kjøtt og fisk ikke kommer i direkte kontakt med hverandre. Det holder lenge og pakke det inn i hver sin boks, plastpose eller det du har tilgjengelig.

God håndhygiene, dvs at du alltid vasker hendene før du lager mat, er en av de beste forholdsreglene mot smitte.

-redigert av moderator Marthe

Last edited by a moderator:
Kan jeg spise det??:eek::D *løper til kjøkkenet*

Skummelt å anbefale folk å spise salami ubehandlet syns jeg..
Veldig trist om det skulle gå utover noen andres mageboer...!
Hver og en får stå for sine valg, men når det kommer til mat syns jeg matportalen bør være de eneste som får anbefale og fraråde.. :)

Og ja, varmebehandlet salami er visst ok :)

Jeg fikk beskjed av jordmor at jeg skulle følge matportalen for det var så mange sider som motsier hverandre og de var en av de få sidene en kunne stole på kildene. Har også lest en artikkel at 40% av lammekjøtt, geitekjøtt og hjortekjøtt er farlig for gravide... Og en må varmebehandle ved minimum 70 grader for å bli kvitt listeria i følge Mattilsynet.
Men hver en må jo ta sitt eget valg ;) av og til kan det bli for mye hysteri rundt gravide ;)
Men jeg vil ikke ta risken, klarer å holde meg i de ni mnd for å vær på den sikre siden, så får jeg frotse rett etterpå :P

Salami kan en trygt spise folkens ;)

♥~har ei lita prinsesse som ble født 24juni 2009 og venter en liten til 09juli 2014 :) ~♥

Spenstig påstand!?

Salami kan en trygt spise folkens ;)

♥~har ei lita prinsesse som ble født 24juni 2009 og venter en liten til 09juli 2014 :) ~♥
Hvor har du fått vite det? På matportalen og helsedirektoratets anbefalinger står det listet under NEI-mat...

Av min forrige jordmor ;)

Jeg tør ikke stole på et utsagn fra en jordmor/lege som mener noe.. Jeg vil ha fakta, og helsedirektoratet bygger sine anbefalinger fra forskningsresultater. Mulig jeg er veldig forsiktig, men jeg vil bare ikke risikere å bli utsatt for Listeria/toxoplasmoseinfeksjon... Det er jo ikke mer enn 6 mnd til vi får spise hva vi vil igjen, så jeg tror jeg skal holde ut :) Hva andre gjør får være opp til hver enkelt, men jeg synes ikke det er så bra å opplyse folk om at de kan spise noe når det ikke er 100 % dokumentert.

Fikk beskjed om at det var for høgt saltnivå i salamien og for lav ph verdi til at listeria bakterien kan overleve der :) men som dere sier så må det være opp til hver enkelt av oss :)

Som sagt tidligere, hver får stå for sitt, men å anbefale ting som er frarådet av de som kan det syns jeg blir for dumt.
Salami er ikke anbefalt, sammen med mykostermog spekemat!

Jeg visste ikke engang det var fy mat før jeg googlet det tidligere så dere får ha meg unnskyldt da jeg har stolt blindt på min tidligere jordmor ;)

Back
Topp