Ostekake

alexine

Elsker forumet
Noen som har en oppskrift å dele med meg??? [:D] Aldri lagd ostekake før, men har sååå lyst til å prøve. Og siden jeg skal mekke muffins etter oppskrifta til Trone i helgen, så kan jeg likesågodt prøve ei ostekake også;)

Æ har ei KJEMPE god oppskrift, men har ikke tid å skrive den ned nu..
Men kan gjøre det senere i dag. [:)]

Alle elske den her kaka, og alle vil at æ skal lage den til forskjellige selskap. [:)]
* skryte litt ja * [:D][8D]

ORIGINAL: Mialille

Alle elske den her kaka, og alle vil at æ skal lage den til forskjellige selskap. [:)]

Jaaaa!!! Jeg vil også ha oppskrift på kjempegod ostekake! [:D]

ORIGINAL: Mialille

Ja, gjerne[:D][:D]

*Glede seg*

ORIGINAL: Trone

Trodde det lå en oppskrift på det også i matvraktråden? Mente på det altså, hmmm!!
Har du sett? heh!!!

Ja, har sett.. Mulig jeg ble helt blind av å lese sjokolade, sjokolade, sjokolade, sjokolade, sjokolade, sjokolade, sjokolade!
Spør meg om hva jeg har lyst på nå!!?;)

Ostekake opp-ned

1 pk gele

Ostekrem:

1 pk gul gele m/sitronsmak lages med bare 2dl vann

3 dl kremfløte

1 beger lettrømme

1 pk Philadelphia naturell kremost

1 ts vaniljesukke

110 g melis

Kjeksbunn :

100 g smeltet margarin

300 g knust, søt havrekjeks (Digestive, Bixit)

Fremgangsmåte for ostekake:

Lag gele etter anvisning på pakken. Hell den i en form som ikke har løs kant. La den stå kjølig til geleen er stivnet.

Lag gul gele etter anvisning på pakken, men bruk kun 2 dl vann. La den stå på benken til avkjøling, uten at den stivner.

Stivpisk kremfløten. Bland lettrømme med kremost, vaniljesukker og melis, og vend det inn i fløtekremen. Rør inn geleen, og hell ostekremen over den stivnede geleen i kakeformen. La den stå kjølig.

Bland smeltet margarin med finknuste kjeks. Hell den over stivnet ostekrem i formen. Stryk kjeksmassen jevnt utover kremen og inntil kanten av formen. La den stå kjølig til kjeksmassen er stivnet.

Slik hvelver du en ostekake: finn fram et passe stort fat. Fyll oppvaskkummen med varmt vann fra springen og dypp formen i noen sekunder. Skak på formen, så ser du om ostekaken slipper kanten. Dersom ostekaken ikke slipper første gang, kan du gjenta prosessen. Sett formen på benken, legg fatet oppå og vipp det hele rundt. Løft opp den ene siden av formen, så slipper ostekaken lettere. Da kommer det nemlig luft til, slik at vacuumet slipper.  

Den lagde æ no sist.. Bare i motsatt rekkefølge da, kjeksen nederst og geleen øverst siden æ lagde det i vanlig rundform.

Tips; tape ringen på kakeforma fast i kakefate så den holdes...

Også bruke æ jordbærgele istede for gul :P

ORIGINAL: FrkStrikkepinne

Ostekake opp-ned

1 pk gele

Ostekrem:

1 pk gul gele m/sitronsmak lages med bare 2dl vann

3 dl kremfløte

1 beger lettrømme

1 pk Philadelphia naturell kremost

1 ts vaniljesukke

110 g melis

Kjeksbunn :

100 g smeltet margarin

300 g knust, søt havrekjeks (Digestive, Bixit)

Fremgangsmåte for ostekake:

Lag gele etter anvisning på pakken. Hell den i en form som ikke har løs kant. La den stå kjølig til geleen er stivnet.

Lag gul gele etter anvisning på pakken, men bruk kun 2 dl vann. La den stå på benken til avkjøling, uten at den stivner.

Stivpisk kremfløten. Bland lettrømme med kremost, vaniljesukker og melis, og vend det inn i fløtekremen. Rør inn geleen, og hell ostekremen over den stivnede geleen i kakeformen. La den stå kjølig.

Bland smeltet margarin med finknuste kjeks. Hell den over stivnet ostekrem i formen. Stryk kjeksmassen jevnt utover kremen og inntil kanten av formen. La den stå kjølig til kjeksmassen er stivnet.

Slik hvelver du en ostekake: finn fram et passe stort fat. Fyll oppvaskkummen med varmt vann fra springen og dypp formen i noen sekunder. Skak på formen, så ser du om ostekaken slipper kanten. Dersom ostekaken ikke slipper første gang, kan du gjenta prosessen. Sett formen på benken, legg fatet oppå og vipp det hele rundt. Løft opp den ene siden av formen, så slipper ostekaken lettere. Da kommer det nemlig luft til, slik at vacuumet slipper.  

Takker[:D]

Sjokolade-ostekake? Går det ann????[8D] hehehe...

ORIGINAL: NurseAngelFire

Det går veldig ann!!!![;)][;)][:D][:D] Har laget den mange ganger[:D]

Tøft[:D][:D] Bring it on[;)]

Sjokoladeostekake

Bunn:

175 gram choco-chip cookies

55 gram smør

(denne kan med fordel dobles)

Kle formen med bakepaipr i bunnen, knus cookies i en pose, smelt smøret og bland dette sammen.

Trykk ut kjeksblandingen i formen, og sett kjølig i ca 1 time.

Fyll:

225 g Kokesjokolade

225 g Melkesjokolade

55 g sukker

350 g philadelphia ost

4,2 dl kremfløte

5 ss Baileys e.l

Smelt all sjokoladen i vannbad eller mikro, og avkjøl litt.

Rør sammen ost og sukker godt.

Pisk opp kremfløten, og vend i ostekremen.

Vend så inn sjokoladen, og tilslutt likøren.

Fyllet helles over kjeksbunnen.

La kaken stå kjølig i minst 3 timer.

Pynt med litt revet sjokolade eller kakao.

Denne pleier jeg å lage [:)]

Det søte liv har også oppskrift på maaange andre varianter av ostekake, men de har jeg ikke prøvd enda.

Her er oppskriften til beybin :) :) :) :

Baileys Ostekake

Bunn

1pk Digestive kjeks – knuses (Blandes og trykkes
150gr smør smeltes ned i 24cm form)

Puttes i kjøleskapet…

Fyll

2 Philadelphia naturell ost
1/2l fløte
3dl sukker
1 pakke gelantin
4ss traktet kaffe
13ss Baileys
bland philadelphia ost med kaffe og baileys pisk fløten til krem å bland i osten. gjør som det står på pakken med gelantin, å bland OSTEBLANDINGEN inn i gelantinen ikke omvendt:P

Pisket krem og karamellsaus serveres i tillegg.

Menneh DU!

Hopp glatt over alle andre gode forslag her!
Og lag denne: http://www.klikk.no/hvordantv/mat/kaker/article302757.ece

Eg liker ikkje ostekake, men lagde denne til en barnedåp for eg fikk spørsmål om eg kunne lage ei!
Denne har omvendt mange ostekake-hatere[:D] Inkludert meg sjølv!

No lager eg alltid den /og får bestilling på den! Når eg skal i forskjellige lag eller skal ha fest[:D][:D]

Den er virkelig kjempe god!

Du kan variere smak på geleen!

Jeg kjøpte for ikke så lenge siden en utgave av Norsk Ukeblad, fordi det hang sånn ostekakebilag utenpå! DER var det ostekaker i fleng! Hhihii!

Jeg har en som er kjempegod, litt syrlig, og istedenfor naturellost, brukes den tine osten, kremost mandarin og ananas ;-)(?) Knallgod ;-)

Back
Topp