Ost og Vin

Nannenoon

Prime Сasual Dating - Actual Women
Jeg har invitert en liten gjeng nybakte mødre og venninner på ost og vin, men ingen av oss har noe særlig peiling på hverken ost, vin eller kjeks. Vi bare bestemte oss for at nå hadde gutta fått sin dose med gutte-kvelder så nå var det jaggu vår tur! Og siden vi er blitt så "voksne" så vil vi prøve ost og vin, det hørtes så flott ut. Det jeg lurte på da, var om dere har noen tips til nybegynnerne? Altså på mat og drikke.[:)]

( Gud så fjollete dette hørtes ut inni hodet mitt da jeg leste det om igjen[8D])

Jeg er like blank som deg, om det er noen trøst[;)]

men forskjellige typer salte kjeks, taffelost og diverse mykoster har andre servert meg ihvertfall[:)]

Jeg liker jo ikke vin engang [8D] Men jeg gleder meg max! Får vel høre på polet, og ta shoppingturen sammen med jentene så ikke alt blir helt galt [:)] 

Her kommer noen forslag til hva du kan ha på en ost-og vinkveld. Fikk jo kjempelyst på det selv da, er jo så koselig med sånne kvelder[:D]

Oster:
kremost
Brie(brie de meux er kjempegod, litt smak i den)
Chevre
Ramsløksost
Blåmuggost, f.eks gorgonzola
Morbier
Jarlsberg(f.eks røkt),ridderost

Tilbehør:
fint brød
valnøttbrød
kjeks av ulike slag(men er egentlig best med brød,synes jeg da)

jordbær, druer, fiken, appelsin
paprika,stangselleri

mangochutney
finnes også egne ostechutney'er og marmelader...du finner de i matbutikker med godt utvalg
nøtter i honning

Vin:
Er ofte veldig vanskelig å finne en vin som passer til mange oster...Noen oster krever sødme, andre oster krever syre...
Men ville hørt med de på vinmonopolet, de er jo kjempeflinke og har masse kunnskap. Si at du skal ha ost og vinkveld, så kan det jo være de finner en "allroundvin" til deg...

Jobber med det,så kan gi noen tips kanskje[:)]Selv om hodet ikke alltid fungerer like bra i permisjonstiden...
Visst du skal ha lette ostetyper,slik som smøroster hadde jeg valgt italiensk valpolicellaviner.
Skal du ha Brie er det godt med en tørr frisk tysk riesling...[;)]

Tyngre oster krever litt mer av vinen så da hadde jeg valgt portvin,vil du ha vanlig vin kan du ta italiensk ripasso eller amarone.Iallefall vin med mye fruktighet og smak[:)]

Ble litt rotete svaret også, men håper du forstår litt av det[:)]
Det er bare å spørre ivei på polet også[:D]

el copero.

Rødvin som passer til mye
[;)]

Nå er ost og vin veldig individuelt,men kan prøve noen tips.

Salt kjeks som Riz er alltid en hit.Jeg foretrekker også Start-kjeks,smaker veldig lite, men det får frem ostesmaken.

På ostefronten er Brie eller Camenbert et must (de smaker veldig likt) For sånne som liker litt sterkere oster er Castello godt.

Ellers er kremostene fra Tine (pepper,krydder,mandarin og hvitløk) milde, og noe de fleste liker.

Hvis man tåler en mild "prompeost"er ridderost ofte på bordet. De finnes i skarpere smaker og, men det kan lukte veldig sært[&:]

Blå druer og paprika passer godt til.

Når det gjelder vin er jeg ikke veldig godt kjent med navn, men Gato negro har endel lett drikkbare viner, som passer til ost. Tror den jeg liker best har bilde av en rød katt eller noe. Dette er et rimelig vinvalg. Noe dyrere,men fortsatt grei pris og veldig god vin er en flaske som har hengende en druekvist fra korken...det står helt stille hva den heter[8|]

Merker det er lenge siden jeg har drukket vin, men det går an å spørre om vintips på polet,de fleste er flinke der!

Håper dette var greit forståelig, og at du kan bruke noe av det.

PS!Hvis noen i gjengen ikke kan drikke, passer det også med Twinings Earl grey te, gjerne med en tynn sitronskive i.

Zaccagnini Montepulciano d'abruzzo hetter den vinen med pinnen på, den er veldig god og anvennelig ja[:D] tror den koster rundt 150 om jeg ikke husker helt feil...

Tusen takk for mange gode tips jenter [:D] Nå gleder jeg meg ennå mer! Får se hvor mange timer jeg klarer meg uten junior da, heldigvis skal han være med pappaen sin rett oppi gata, så mor kan rope om savnet blir for stort [8D]

Back
Topp