Ost og kjeks...?

snusken

Forumet er livet
Heisann!
Vi skal reise til sørlandet i morgen til mine svigerforeldre og svigermor ville lage i stand ost, kjeks og vin når vi kommer på kvelden. Det var jo koselig men jeg har hørt at det er noen oster du bør holde deg unna når du er gravid... Men er det noen som kan hjelpe meg med hvilke oster jeg ikke burde spise??
Samboer hadde lyst til å ringe og si at moren måtte lage noe annet men jeg sa nei jeg går heller inn på babyverden og spør [;)] Så nå håper jeg noen kan hjelpe meg med dette [8|]

Tror bare det er blåskimmelost... og sikkert gammelost... Sånne råtne liksom.. hehe

Det går også på om melka de er laget av er pasteurisert eller ikke. Typiske muggoster gror visst ikke i pasteurisert melk, så de er skumle. Endel utenlandske oster kan også være tvilsomme. Men typiske norske oster som jarlsberg, norvegia og norsk greddost er grei skuring, - det samme med kremoster av de gode gamle merkene (Tine, Synnøve). Snøfrisk av geitemelk er jeg ikke sikker på, eller brie-oster, men du har allerede fått litt å gnaske på nå, eller hva.

Hvis de skal i en delikatesseforretning, kan de jo spørre hvilke som garantert er laget av pasteurisert melk.
(Pasteurisering: bakterierensing av melk ved oppvarming til mer enn 72 grader celsius.)

Gammelost er en "ferskost" - stay away!
Mens ferske oster rett fra ostedisken er OK.

Her var det en link om listeria, som er det gravide må unngå i oster og melkeprodukter og "ubehandlet" kjøtt (spekekjøtt).
http://www.melk.no/Article.aspx?artid=9260&mnu1id=6003&mnu2id=6025&mnu3id=&mnu4id=

Ja nå har jeg fått litt å gnaske på [:D] Tusen takk til alle som har komt med gode svar!! Nå kan jeg føle meg mye tryggere på hva jeg kan spise! Jeg er veldig glad i Brie ost.. Noen som vet hva type ost det er? Kan jeg spise den? Det var en av dere som svarte at de ikke visste om den er bra eller ikke... Uansett så kan jeg nå kose meg med god samvittighet [:)]

Det var jo du Kari som skrev om Brie osten [:)] Jeg har gullfiskhukommelse [;)]

Back
Topp