Ost, kjeks og vinkveld

Ost vin og kjeks? :D
Jeg må ha rødvin, ritz&salinas, druer, kiwi, eple, noe syltetøy, og brie, blåmugg, krydderoster og alt etter som. Gjestene har med seg ost som regel, jeg står for kjeks og tilbehør. Pleier også å bake en kake, sjokolade/brownies etc. Elsker ost og vinkveld:p

Ost vin og kjeks? :D
Jeg må ha rødvin, ritz&salinas, druer, kiwi, eple, noe syltetøy, og brie, blåmugg, krydderoster og alt etter som. Gjestene har med seg ost som regel, jeg står for kjeks og tilbehør. Pleier også å bake en kake, sjokolade/brownies etc. Elsker ost og vinkveld:p
Jeg står for alt denne gangen å spiswr lite ost selv så derfor jeg trenger tips :)

Jeg drikker ikke vin selv, så det har gjestene med når vi har gjester, også drikker vi noe annet når vi har det selv hjemme.
Men kjeks: Ritz, Salinas, Kaptein, Kornmo, Sætre speltkjeks og Start kjeks.
Og ost: Camembert, Castello pepper, brie, Norvegia, Selbu blå, Babybel, Garli.. Det kommer an på hvor jeg handler.
Og frukt: Fiken, druer, paprika, eple, avocado og dulcitatomater.
Og ofte marmelade/syltetøy om vi tar'n helt ut. ;)

Jeg pleier å blande brie og syltetøy i en liten ildfast form og ha det i ovnen :) ellers har jeg ofte en sånn pakke med ulike grove kjeks, samt druer, en myk litt søt ost, en hard ost og gjerne en med litt ekstra smak og kanskje en smøreost :) har ofte litt annen frukt også.

Jeg spiser bare babybel av ost (sånn utenom vanlig ost, liksom) og drikker ikke vin. Så jeg er happy med ritz eller andre salte kjeks, mini babybel og druer. Kunne tenkt meg å prøvd noe marmelade en gang, men klarer ikke "myke oster, muggost og skarpe oster" og alt det der

Vi er mest glad i brie og blåmuggost. Også den cherry-osten med hvit og grønn pakke. Tine sine smøreoster i forskjellige smaker er også veldig godt innafor. Kan vruked på brødskiva i etterkant.
Hvis du ikke er glad i blåmuggost, så ha honning oppå [emoji108]
Hvis du har meny i nærheten har de sånne pakker med ost akkurat til sånt, på brett! [emoji4]

Brie, canenber, gorkasola, mugg ost, mild smøreost som du legger på en bolle. Med peppermix strød over.

Tilbehør; stikkelsbær mermolade tomat marmelade , blåe og grønne druer. Selleri, honning med walnøtter. Noen liker også ha havsalt som de kan strø på...

All type tørrkjeks. Søt salta eller nøytral eller en pakke alle alle typene

Vi er mest glad i brie og blåmuggost. Også den cherry-osten med hvit og grønn pakke. Tine sine smøreoster i forskjellige smaker er også veldig godt innafor. Kan vruked på brødskiva i etterkant.
Hvis du ikke er glad i blåmuggost, så ha honning oppå [emoji108]
Hvis du har meny i nærheten har de sånne pakker med ost akkurat til sånt, på brett! [emoji4]
Vet du om andre butikker har det?

Elsker ost :)

Går enten i ostebutikk eller på Meny. Butikkpakket ost. (Ikke Tine kremoster typer)

Cheddar
Blåmuggost
Appenzeller
Manchego
Moden Brie
Camenbert
Old Amsterdam
Hvitløksost
Og mange andre :p

Tilbehør:
Honning
Kirsebærgele
Mangochutney
Aprikossyltetøy
Valnøtter
Druer
Balsamico
Fikenmarmelade

Pleier også å ha moden skinke ved siden av. Nøttebrød er også super godt til.

Slenger med en link til meny (for vann i munnen av den nettsiden :p )

https://meny.no/oppskrifter/Ost/

Enkelt å kjøpe de ferdige kjekspakkene med assortert utvalg, i tillegg til Ritz. Sistnevnte er et must for meg!
Av oster har vi stort sett minst én ost fra hver ostefamilie - blåmuggost, brie, camembert, parmesan, raclette, røkt ost, pepperost, babybel og chérie.
Av frukt har vi druer, oppskåret eple, ferske fiken og honning-/vannmelon.
Ellers har vi honning med valnøtter, chiligelé, mangochutney og jeg MÅ einebærgelé!

Tror nesten vi må ha dette en kveld med litt rødvin. ;)

Back
Topp