Oslo universitetssykehus stenger 2-4 fødestuer

Piana

Gift med forumet
Assistert-jentene
Marshmallows2021
Maiskolbene 2023 :-)
Står på vg.no nå. Kvinneklinikken skal kutte det som tilsvarer 30 årsverk, og i tillegg skal det kuttes to til fire fødestuer.

Hva f:mad::mad::mad:! Jeg blir så provosert og lei meg, og ikke minst bekymret for hvordan det blir å skulle føde der. Må jeg føde alene på gangen?

Last edited:
Står på vg.no nå. Kvinneklinikken skal kutte det som tilsvarer 30 årsverk, og i tillegg skal det kuttes to til fire fødestuer.

Hva f:mad::mad::mad:! Jeg blir så provosert og lei meg, og ikke minst bekymret for hvordan det blir å skulle føde der. Må jeg føde alene på gangen?
Blir provosert på dine (og andre i Oslo) sine vegne! Syns overfylte fødeavdelinger er et problem innimellom i hele landet så løsningen er absolutt ikke å kutte enda mer i tilbudet :mumum

Helseomsorgen generelt har fått så sjukt mye kutt, og helseministeren selv har sagt at "nå får sykehusene mindre, så dere bør kutte ut noe tilbud" - og at Helse Nord får det verst.
Føde"omsorgen" får veldig harde smell, og det virker som om det kuttes mest der over hele landet. I tempoet det har gått det siste halvåret+, så sitter vi vel til neste år med "fødetilbud" kun i Trondheim, og resten får føde i ambulansehelikopter på vei dit. :bag:

Jeg tilhører selv Helgelandssykehuset. Endelig avgjørelse skal taes på torsdag, men ser ut som om fødeavdelingene skal holde vekselvis stengt i 16 uker. Fordi fødsler er for lite "lønnsomt".... Jeg vurderer faktisk helt seriøst å føde hjemme, for jeg vet ikke helt om jeg orker ankomme fødeavd, med risiko for at begge føderommene er opptatt, bli stuet på felles rom med noen, for å så bli nærmest jaget ut av sykehuset. (Termin i juli - det er forøvrig mitt worst case scenario, men med kun halv kapasitet på avdelingen pga dobbelt++ med pasienter, så er det ikke urealistisk.)

Og når nyhetene om "mer kutt i fødeomsorgen" kommer opp, så blir jeg bare veldig oppgitt. For det er ikke uventet i det hele tatt.. Her kuttes det til beinet i helsetilbudet.

Det er så trist!! Det går i helt feil retning enn hva det burde gjort! I et av verdens rikeste land, så kuttes det ned i fødetilbud og fødselsomsorgen! Det er så tragisk som det kan få blitt! :crybaby2

Egoistisk sett er jeg bare glad jeg har født mine barn og er ferdig, for jeg har trengt mange helsearbeidere både før, under og etter mine fødsler. Men jeg er trist på kvinners vegne generelt, og for min datter om hun en dag skal ha barn.

Nå stenges ABC-klinikken på Ullevål :( Jeg skal ikke føde der, men det er utrolig tragisk at den legges ned…

Forstår ikke hva de tenker med. Det er ikke gjort en skikkelig analyse av de økonomiske konsekvensene en gang:

«Nedleggelsen forklares med økonomiske hensyn.

– Dette til tross for at det ikke er gjort noen økonomisk analyse som viser gevinsten eller konsekvensen av nedleggelsen, sier ABC-tillitsvalgt og jordmor Kristin Bøhn.»

Det er så typisk for økonomi i offentlig sektor. De bare kutter og forstår ikke at totalen kan bli mye dyrere, fordi konsekvensene av dårligere fødselsomsorg går av et annet budsjett.

Forstår ikke hva de tenker med. Det er ikke gjort en skikkelig analyse av de økonomiske konsekvensene en gang:

«Nedleggelsen forklares med økonomiske hensyn.

– Dette til tross for at det ikke er gjort noen økonomisk analyse som viser gevinsten eller konsekvensen av nedleggelsen, sier ABC-tillitsvalgt og jordmor Kristin Bøhn.»

Det er så typisk for økonomi i offentlig sektor. De bare kutter og forstår ikke at totalen kan bli mye dyrere, fordi konsekvensene av dårligere fødselsomsorg går av et annet budsjett.

Det er vel mye billigere å ha null fødeavdelinger. Kvinner kan vel bare føde hjemme med familien, og heller komme inn på akutten hvis det blir krise. :rolleyes:

Kuttes så mye i helse for tiden at det er helt grusomt.

• Liker
Reactions: HCS
Det er vel mye billigere å ha null fødeavdelinger. Kvinner kan vel bare føde hjemme med familien, og heller komme inn på akutten hvis det blir krise. :rolleyes:

Kuttes så mye i helse for tiden at det er helt grusomt.
Ja, og spesielt sånne ostehøvelkutt hvor alle avdelinger må kutte en viss prosent. Er utrolig trist…

Ja, og spesielt sånne ostehøvelkutt hvor alle avdelinger må kutte en viss prosent. Er utrolig trist…

Leste en overskrift for litt siden at "Sykehus overalt får mindre, sykehus i nord blir å få det verst; anbefaler å fase ut tilbud".
...
Det er bare trist. Fødetilbud legges ned i en voldsom fart, fordi det ikke er "lønnsomt".
Men samfunnsmessig, så er det mye mer lønnsomt med friske barn og MØDRE, enn depresjoner, traumer (etter unødvendig dårlig fødsel) og annet drit... (Kanskje spesielt siden psykiatrien også bygges ganske ned..)
Og sånn som de holder på, så blir det vel snart større konsekvenser også.. Varige skader. Sånne skader som faktisk er målbare i statistikken.. :rolleyes:

Kjenner jeg er glad jeg er ferdig med å føde, men trist på andres vegne…

Back
Topp