OS hvor lenge

joris

Flørter med forumet
Jeg søkte overgangsstønad i januar 2009. Fikk innvilget og utbetalt pengene i april 2009. Nå er det snart gått to år siden jeg søkte og barnet mitt blir 3 år i juli. Jeg studerte i fjor og frem til nå. Men tar en pause pga sykdom/dødsfall i familien, men har planer om å starte igjen til høsten. Da er ungen allerede fylt 3 år. Hvordan blir det med OS da? Det året barnet fyller 3 år, får jeg ikke OS lengre om jeg ikke melder meg som reell arbeidssøker, eller hvordan er det?

Men han fyller 3 i sommer og jeg starter ikke på skolen igjen før til høsten. Fram til da er jeg bare ringe vikar  2-3 dager i mnd om jeg er heldig...
Må jeg søke før han fyller 3 år, eller er det 3 år jeg har rett på å motta os?

Når man får innvilget OS.. da er det for 3 år? Man trenger ikke å søke hvert år liksom?

Ikke meningen å kuppe tråden[:)]

Helt greit det, Fridasinmamma. Det lurer jeg også på. Man trenger vel ikke å søke på nytt hvert år, det har ikke jeg gjort i allefall. Men stopper det opp sammme mnd som barnet fyller 3 år, eller får jeg automatisk i 3 år i strekk, for deretter å måtte søke om forlenget OS?

Fant dette på Nav.no:

Hovedregelen er at du kan få overgangsstønad i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år. Du kan få overgangsstønad fra inntil to måneder før ventet fødsel hvis du er alene på fødselstidspunktet.

Hvis jeg har skjønt det rett,så får du OS i 3 år fra du søkte siden ungen er under 8.. At du da vil få OS til jan 2012..siden du begynte å få fra januar 2009..

Det skal stå i papierene dine hvor lenge du får OS. Dersom den går ut i sommer har jeg etter det jeg har lest her inne, få den utvidet med to år dersom du er i nødvendig utdanning. 

Back
Topp