Det er ingen faste regle på hvordan du skal stelle en Orcidee` da den er en snylter [;)]
Er blomsterdekoratør, og det jeg pleier å fortelle kundene mine er at alle hus og hjem er forskjellige og derfor blir stellet litt forkjellig og.
Noen vanner 1 gang i uken andre hver 2 uker. Men den "beste" måten å vanne orcideene på er å gjennomvanne de. Som nevnt tidligere her, under springen. Det er og sagt at planten ikke skal stå i vann. Generelt sett stemmer det, men av erfaring så stortrives faktisk noen planter med det. men som oftest i rom der det er veldig varmt og lite luftfuktighet. Eks. mine besteforelders orcideer er nesten alltid gjennomvåte og blomster konstant. Nye skudd uansett uansett orcidee type.
Lysforhold. Se planten ann. blir den fort gul, har den enten for lite lys eller for mye lys. Her i huset trivers de best i vinduer uten sol. kanskje fordi det er sol HELE dagen i de andre vinduene. Så lenge den står i et vindu vil orcideen aldri få for lite lys.
Ang gjennomsiktig potte så gjelder den hovedsaklig potten planten er plantet i. Det er IKKE et must å plante de i glasspotter. Føler planten at den får for lite lys på røttene sine, kryper bare røttene ut av potten [;)] her kommer snylter "faktene" veldig godt fram. Den tar det den får og gjør det beste ut av det. Samme hvis det er høy luftfuktighet rundt den, da og har orcideen en tendens til å trekke røttene ut av potten.
Ble veeeldig lang denne her, så håper du gidd å lese den [8D]
lykke til med orcideende dine. det er en kjempe planet. Elsker de