Orkidèer

Leno

Gift med forumet
Hvordan behandler dere orkidèene dere?
Sliter litt med mangel på grønne fingrer her - men vil så gjerne ha blomst på mine orkidèer igjen.

Hvor ofte vanner dere de og hvor mye?? Bruker dere eggeglass, vannkanne, dusjen eller springen? Har hørt på mange gode råd skjønner dere!! [;)][:)]

Her står de i vinduet året rundt.
Steikende sol på sommeren, og kjøligt på vinteren, alltid lyst.
Er vel litt stikk i strid til de rådene man får men.

Vanner de skikkelig, altså nærmest drukner de 1 gang i uken og lar de renne av før de settes på plass.

Ellers gjør vi ingeting med de...
Jo "klipper" stilken 2 ledd ned når den har blomstret av/blitt myk/råtten.

Dette har vi gjort i 4 år med våre orkideeer som blomsrter igjen og igjen.

Fant litt tips på denne siden: http://www.orkideer.com/dyrking.htm

Vanner med lunkent vann en gang i uka. Har de under springen, lar de renne av og setter de tilbake i potta.
Fjerner dødt, planter om når de vokser i riktig orkidee bark. Har de i godt lys men ikke stekende sol. Da de stod i sommersol blomstret de ikke på over 2år[&:]
Men nå blomstrer de som bare det.

står alltid i vinduet her...uansett hvor mye sol det er...vanner de 1 gang i uken, ikke for mye vann:) venter nå blomster på den ene orkideen min på 6-7 stilker:D kjekt når en får de til:)

skal bare vannes ved rennende vann igjennom i vasken.

Vil du ha blomst igjen, så setter du de kaldt i noen dager, så setter de frem.

Burde også ha gjennomsiktig potte, røttene trenger lys[:)]

Her står de i et vindu året rundt. En dag i uka setter jeg de under springen og lar det renne en stund så lar jeg de renne av seg.
Blomstrer igjen[:D] kjempegøy[8D] klipper ned stilken 2 hakk når de er avblomstra.

Det er ingen faste regle på hvordan du skal stelle en Orcidee` da den er en snylter [;)]
Er blomsterdekoratør, og det jeg pleier å fortelle kundene mine er at alle hus og hjem er forskjellige og derfor blir stellet litt forkjellig og.

Noen vanner 1 gang i uken andre hver 2 uker. Men den "beste" måten å vanne orcideene på er å gjennomvanne de. Som nevnt tidligere her, under springen.  Det er og sagt at planten ikke skal stå i vann. Generelt sett stemmer det, men av erfaring så stortrives faktisk noen planter med det. men som oftest i rom der det er veldig varmt og lite luftfuktighet. Eks. mine besteforelders orcideer er nesten alltid gjennomvåte og blomster konstant. Nye skudd uansett uansett orcidee type.

Lysforhold. Se planten ann. blir den fort gul, har den enten for lite lys eller for mye lys. Her i huset trivers de best i vinduer uten sol. kanskje fordi det er sol HELE dagen i de andre vinduene. Så lenge den står i et vindu vil orcideen aldri få for lite lys.

Ang gjennomsiktig potte så gjelder den hovedsaklig potten planten er plantet i. Det er IKKE et must å plante de i glasspotter. Føler planten at den får for lite lys på røttene sine, kryper bare røttene ut av potten [;)] her kommer snylter "faktene" veldig godt fram. Den tar det den får og gjør det beste ut av det. Samme hvis det er høy luftfuktighet rundt den, da og har orcideen en tendens til å trekke røttene ut av potten.

Ble veeeldig lang denne her, så håper du gidd å lese den [8D]
lykke til med orcideende dine. det er en kjempe planet. Elsker de

Jeg vanner de under springen ca èn gang pr uke. De står slik at de får lys. Har masse blomster på mine orkidèer, så og si hele tiden. Og jeg har ikke grønne fingre...tidligere var det kun kaktuser jeg klarte å holde liv i (klarte å ta livet av noen av de også), men noe har tydeligvis skjedd[:D]

Bruk orkide næring [;)] ga min ene orkide det for 2 mnd siden, den har kun mistet ett par blomster.
men ellers så dynker jeg mine under springen, lar de tørke mellom hver gang. og de står lyst.

Husk og nå at det er høst/vinter, og da er det veldig vanlig at de feller blomster :) så de kan vannes mindre i avblomstringstiden :)

ORIGINAL: Bella_Blid

Det er ingen faste regle på hvordan du skal stelle en Orcidee` da den er en snylter [;)]
Er blomsterdekoratør, og det jeg pleier å fortelle kundene mine er at alle hus og hjem er forskjellige og derfor blir stellet litt forkjellig og.

Noen vanner 1 gang i uken andre hver 2 uker. Men den "beste" måten å vanne orcideene på er å gjennomvanne de. Som nevnt tidligere her, under springen.  Det er og sagt at planten ikke skal stå i vann. Generelt sett stemmer det, men av erfaring så stortrives faktisk noen planter med det. men som oftest i rom der det er veldig varmt og lite luftfuktighet. Eks. mine besteforelders orcideer er nesten alltid gjennomvåte og blomster konstant. Nye skudd uansett uansett orcidee type.

Lysforhold. Se planten ann. blir den fort gul, har den enten for lite lys eller for mye lys. Her i huset trivers de best i vinduer uten sol. kanskje fordi det er sol HELE dagen i de andre vinduene. Så lenge den står i et vindu vil orcideen aldri få for lite lys.

Ang gjennomsiktig potte så gjelder den hovedsaklig potten planten er plantet i. Det er IKKE et must å plante de i glasspotter. Føler planten at den får for lite lys på røttene sine, kryper bare røttene ut av potten [;)] her kommer snylter "faktene" veldig godt fram. Den tar det den får og gjør det beste ut av det. Samme hvis det er høy luftfuktighet rundt den, da og har orcideen en tendens til å trekke røttene ut av potten.

Hehe, intressant!
Da vet jeg hvorfor den ene stikke røttene utav potten!![:-][:-] men det er bare den ene som gjør det da. de andre er i mørke keramikkpotter eller hva det heter[8D]

ORIGINAL: TwinBaBe

ORIGINAL: Bella_Blid

Hehe, intressant!
Da vet jeg hvorfor den ene stikke røttene utav potten!![:-][:-] men det er bare den ene som gjør det da. de andre er i mørke keramikkpotter eller hva det heter[8D]

Det er nok luftrøtter og MÅ ikke fjærnes ;)

Tuuusen takk for mange svar! [:)]
Da skal jeg følge hvert tips heretter og så får vi se om det kommer blomstrer tilbake her også. Hadde vært veldig gør - er jo en nydelig blomst denne orkideen!!!! [:)][:)][:)]

Back
Topp