Orker ikke brød: Forslag til frokost, lunsj og kveldsmat?

Strikkefrue

Forumet er livet
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
Jeg har alltid elsket brød, og spist 6-7 skiver hver dag. Nå som jeg sliter med kvalme og oppkast er brød det som byr meg mest imot.. (knekkebrød går til nød, men også det kommer i retur).

Har dere forslag til mat/ enkle retter som er enkle å få ned og å lage? Jeg er såpass dårlig form at det å kokkelere lenge på kjøkkenet ikke er et alternativ:)

Kjøleskapsgrøt er perfekt for sånne dager! Blander sammen i en bolle m lokk dagen før og da er den spiseklar på morgenen:) Sunt også :) Høres ikke så snadder ut, men med friske blåbær/bringebær/jordbær osv er det som dessert :D
Vet det er flere varianter, her er den jeg liker best:
1 dl havregryn
2 ss chiafrø
2 ss linfrø
2,5 del melk (mandel er veldig godt)
1/2 ts kardemomme
Kakao etter smak ( jeg bruker ca 1 ss)

Yoghurt med musli og rosiner går tort sett greit her :) Ofte spiser jeg bare frukt til frokost også, det går greit ned om morningen når brød ikke frister :)

Kjøleskapsgrøt er perfekt for sånne dager! Blander sammen i en bolle m lokk dagen før og da er den spiseklar på morgenen:) Sunt også :) Høres ikke så snadder ut, men med friske blåbær/bringebær/jordbær osv er det som dessert :D
Vet det er flere varianter, her er den jeg liker best:
1 dl havregryn
2 ss chiafrø
2 ss linfrø
2,5 del melk (mandel er veldig godt)
1/2 ts kardemomme
Kakao etter smak ( jeg bruker ca 1 ss)

Det hørtes helt klart ut som noe som må prøves. Takk:) !

Yoghurt med musli og rosiner går tort sett greit her :) Ofte spiser jeg bare frukt til frokost også, det går greit ned om morningen når brød ikke frister :)

Takk! Jeg har fått ned litt yoghurt siste dagene; lurt med litt müsli så det metter litt mer:)

Jeg lager mye kjøleskapgrøt til jentungen, den enkleste varianten er omtrent like deler yoghurt (gjerne en med smak), havregryn og melk. Kokos og/eller litt bær eller rosiner er også godt.

Omelett i diverse varianter, lapper (banan- eller søtpotetlapper er det jeg liker best), matmuffins, scones (eller er det for likt brød?), yoghurt med hakkede nøtter (metter godt!). Har også hatt noen dager hvor det eneste jeg fikk ned var nudler ... Det er jo null næring, men det fylte opp magen, i det minste.
I helgene har det blitt en del skikkelige cowboyfrokoster med egg, bacon og bønner (og litt agurk, tomat og paprika for samvittighetens skyld. :P).

Det hørtes helt klart ut som noe som må prøves. Takk:) !
Sunt pleier jo ikke alltid å være så godt, men her får du både chiafrø som holder deg hydrert lenge, linfrø som er bra for deg og lille samt havregryn som metter litt. Er du glad i bringebær anbefaler jeg det til første prøving :p

Jeg lager mye kjøleskapgrøt til jentungen, den enkleste varianten er omtrent like deler yoghurt (gjerne en med smak), havregryn og melk. Kokos og/eller litt bær eller rosiner er også godt.

Omelett i diverse varianter, lapper (banan- eller søtpotetlapper er det jeg liker best), matmuffins, scones (eller er det for likt brød?), yoghurt med hakkede nøtter (metter godt!). Har også hatt noen dager hvor det eneste jeg fikk ned var nudler ... Det er jo null næring, men det fylte opp magen, i det minste.
I helgene har det blitt en del skikkelige cowboyfrokoster med egg, bacon og bønner (og litt agurk, tomat og paprika for samvittighetens skyld. :p).
Oppskrift på søtpotet-lapper?? :) Ble sulten jeg nå :D

Oppskrift på søtpotet-lapper?? :) Ble sulten jeg nå :D
Oppskrift og oppskrift ... Jeg bare slumper. :P Kok søtpotet og mos den, bland med egg og havregryn til passe røre. Ellers kan du jo nesten putte oppi hva som helst, litt yoghurt, kulturmelk eller lignende er godt. De må stekes langsomt på ganske svak varme, ikke snu dem før de er helt tørre på overflaten (da faller de bare fra hverandre).

Havregrøt, yoghurt og nudler er det som har fungert her.. Og kavring med kefir og bittelitt sukker :)

Når jeg er skikkelig kvalm, så funker f eks allbran eller annen frokostblanding med mye fiber og biola eller kulturmelk veldig bra. Får syrligheten som holder magen fin, og fiber som metter.

Jeg har alltid elsket brød, og spist 6-7 skiver hver dag. Nå som jeg sliter med kvalme og oppkast er brød det som byr meg mest imot.. (knekkebrød går til nød, men også det kommer i retur).

Har dere forslag til mat/ enkle retter som er enkle å få ned og å lage? Jeg er såpass dårlig form at det å kokkelere lenge på kjøkkenet ikke er et alternativ:)
Hva er det som går ned om dagen da? Er middagsmat lettere? Lage ekstra så du bare kan varme? Det er jo ikke så viktig hva det er, viktigere at du og lille får litt næring :)

Hva er det som går ned om dagen da? Er middagsmat lettere? Lage ekstra så du bare kan varme? Det er jo ikke så viktig hva det er, viktigere at du og lille får litt næring :)

Det meste som har gått ned siste dagene har raskt kommet i retur. I går kastet jeg opp 20-25 ganger. I dag har det "kun" vært 10. Et under at jeg ikke har fått spørsmål på jobb sånn som jeg flyr på do:p

Merker foreløpig at syrlig frukt og yoghurt er enklere å holde på enn mye annet. Men jeg har fått en del tips her, så jeg får prøve litt forskjellig:) Ellers så er restemiddag et godt tips:)

Back
Topp