Organrettet UL

Allekallenavneropptatt

Glad i forumet
Julegavene 2019
Er det flere enn meg som skal bestille seg organrettet UL på Jessheim? Det er jo eneste stedet i landet det er en spesialist på akkurat det. Har ikke hatt med de to andre, men pga alder nå ønsker jeg en slik UL.

Jeh skal på ultralyd der i uke 13,men om det er organrettet vet jeg ikke. Jeg var der på ultralyd i uke 6+6, utrolig dyktige folk:happy:
Edit: når jeg sjekket nettsiden deres så viser det seg at det er organrettet mellom uke 12 og 14,så da skal jeg visst på det:hilarious:.
Men for min del handler det mer om en bekreftelse på om alt er ok, selv om jeg var der i uke 7 så kan jo mye skje underveis ..

Det er en UL som fokuserer på organene, at alt ser normalt ut uten ulike kromosomfeil/hjertefeil osv. Må utføres rundt uke 12. Er visst en egen spesiell utdannelse og det er kun en som jobber der som har kompetansen på det i Norge. Er jo pga alderen min jeg velger å ta dette:)

Hva vil en organrettet UL være i forhold til vanlig da? Aldri hørt om før jeg.

Det er en UL som fokuserer på organene, at alt ser normalt ut uten ulike kromosomfeil/hjertefeil osv. Må utføres rundt uke 12. Er visst en egen spesiell utdannelse og det er kun en som jobber der som har kompetansen på det i Norge. Er jo pga alderen min jeg velger å ta dette:)
Sniker jeg :)
Vi skulle på organrettet ultralyd hos Rikshospitalet i fjor, fosterdiagnostikk der er et av de beste i landet :)

men jeg får ikke offentlig så lenge jeg er under 38. Mangler 2 uker på det fra termin..
Aah, dumt at de skal være så vrange på det, samtidig som jeg forstår at de må ha en grense.
Vi fikk ikke tilbudet pga alder, men organavvik hos storesøster.

Aah, dumt at de skal være så vrange på det, samtidig som jeg forstår at de må ha en grense.
Vi fikk ikke tilbudet pga alder, men organavvik hos storesøster.
Ok:) Jeg spurte gynekologen om det en gang og han sa at grensa var 38 mens man er gravid, så hadde jeg hatt termin litt senere hadde jeg vel fått hvis jeg hadde bedt om det. Men han på Jessheim skal visst være skikkelig bra så jeg betaler gjerne den summen;)

Jeg er nå henvist til første ul, som da er den første «vanlige» ul. Legen sa da at det sjekkes for kromosomfeil og at fosteret har utviklet seg som det skal. Så hva Jessheim tilbyr ifht andre steder skjønte jeg ikke helt :wideyed:

Her jeg bor har vi ingen private som driver med ultralyd, så vi skal egentlig bare på sykehuset på tidlig rundt uke 8, og ved måling av livmorhals og OUL. Så vi tar turen til Sverige rundt uke 12 for å ta NIPT og en ultralyd for en sjekk. Vi mistet i uke 21+5 nå i desember (ikke noe galt med babyen, men med meg), så er jeg livredd for å komme til OUL og da oppdage noe som gjør at man må/bør avbryte sent. Selv om man ikke har noen garanti med NIPT og det, så klarer jeg nok slappe litt mer av:)

Back
Topp