Oreokake

Ida82

Forumet er livet
Noen som har en supergod oppskrift dere vil dele?
Smakte en i et bryllup og den var jo helt fantastisk god!!!!!!!:)

http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=1503

Søskenbarnet mitt lagde denne til lillesøsteren's konfirmasjon; og fyyyy faan [unnskyld språket] - men akkurat da gav jeg blaffen i om at jeg igrunn ikke burde putte i meg denne mektige, lekre, goooood kaken 

Ingredienser  
1 pk. Philadelphia Classic (200 gr.)
1 liten boks kremfløte (3,3 dl.)
2,5 dl. melis
450 gr. Oreokjeks (fire esker holder)
100 gr. smeltet smør
2,5 ss. sukker
1 pose sjokolademousse
Melk til sjokolademoussen
Slik gjør du
Legg 100 gr. av Oreokjeksene for seg i ei skål og brekk de grovt opp i småbiter. Putt resten av kjeksene i en pose, og smuldre de godt opp til det blir bare smuler igjen av dem.
Smelt smør og hell over smulene i en bolle. Bland dette godt sammen, så godt at det kan smøres ut i ei springform på 24 cm. i diameter.
Bland kremost og melis med en mixer til det blir en luftig og kremete masse. Mix krem av kremfløten med sukkeret og rør halvparten av kremen inn i ostemassen.
Smør massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av de brekte kjeksbitene du har satt til side (50 gr.).
Sett deretter kaken i kjøleskapet i 30 minutter.

Lag sjokolademoussen som anvist på pakken og rør inn de siste kjeksbitene. Smør moussen over kaken og sett i kjøleskapet ytterligere 1 time.
Legg så et lag med krem over moussen tilslutt, og pynt evt. med flere brekte kakebiter, smeltet sjokolade eller et mønster med sjokoladesaus.
Kaken blir best om den får stå kaldt til dagen etter før den serveres. Serveres med jordbærsaus og vaniljeis til.

Denne har jeg brukt

Jeg lager den nesten som hun over, men bruker ostekrem i begge de hvite lagene, da jeg synes krem ikke passer til Oreokaken.

Lager den slik:

Oreokake

ca 450 gr oreokjeks (husk at det må være de uten sjokoladetrekk)
100 gr smeltet smør 
4 pk tine kremost naturell (den er lyseblå) 
5 dl melis 
5 ss sukker

3,5 dl kremfløte
1 pose Toro sjokolademousse
3 dl melk til moussen

*Knekk 1/4 del av kjeksen i biter og legg vekk i en bolle .

*Knus resten av kjeksen

*Smelt smør og bland med den knuste kjeksen og trykk ut i en kakeform (24 cm. Jeg bruker Bake it easy formen).

*Bland kremost og melis med mikser til en glatt krem, vend inn sukkeret. Pisk fløten til krem og bland i osteblandingen. Smør halvparten av ostekremen ut over kaken og strø halvparten av de knekte kjeksene over. Sett kaldt i en halvtime mens du lager moussen.

*Lag moussen som vist på pakka og rør inn resten av kjeksen. Smør moussen over kaken og sett kaldt i 1 time. Det er viktig at du mikser moussen lenge nok, hvis ikke blir kaken for myk.

*Legg andre halvparten av ostelaget på toppen. Pynt med sjokolade. Bruk gjerne sjokoladesaus til å ha oppå isen.

*Avkjøl... kan gjerne stå over natten...

Å tusen takk :) Nå ble jeg glad for at noen ville dele!!! Alle skal prøves :)

Back
Topp