"Ordne opp med puppene"

Ragnhildmor

Glad i forumet
Mormor sa til meg at jeg måtte "ordne opp med brystene" mine. Med det mente hun å vaske dem i "sårsprit" sånn at de ikke skal bli ømme når jeg begynner å amme. Men sårsprit er vel noe man brukte for 60 år siden, går jeg ut ifra. Mora mi sa at da hun var gravid, ble det anbefalt å "herde" brystene ved å gni dem og sole dem og sånn. Men jeg leste at man har gått bort ifra å anbefale det.

Hva anbefaler man nå? Skal man gjøre noe i det hele tatt, eller skal man bare la puppene være i fred?

Jeg regner med å bli øm uansett. Har inntrykk av at alle blir det...

Jeg snakket med jordmor om det forrige tirsdag (jeg hadde nemlig begynt med herdingen). Hun sa at de anbefalte dette før, men nå vet de bedre. Man blir ikke sår hvis man ammer på riktig måte så da blir herdingen egentlig bare tull. Man får bare såre brystvorter til ingen nytte.
Hvis jeg følte for det kunne jeg gjøre det. Det var ikke farlig, men unødvendig mente hun.

Takk, Monicus!

Hvordan ammer man på riktig måte, da?

Det lærer vi på sykehuset[;)]
Noe med at nesten hele det mørke feltet skal inn i barnets munn. Slik at den ikke sutter på knoppen, da blir man sår. Eller at babyen har den skjevt i munnen. Dette vil vi få kjempe fin innføring i etter fødsel. Og man kan ringe ammetelefonen.

Ok. Satser på et lite kurs på sykehuset, da. Takk!

Du har termin på min bursdag[:D]

ORIGINAL: Melody

Hei!

Var på sånn fødselsforberedende kurs i forrige uke. Jordmødrene der tipset oss om at man kan bruke jordnøttolje til å massere brystvortene også - det er visst en fordel at de er så "myke" som mulig før babyen tar dem i bruk  3-4 ganger i uken er nok. Man kan også bruke den samme oljen på brystene etter at babyen var kommet ut - den er visstnok helt ufarlig.

Jeg gjorde deg for litt siden... det er nok noen delte meninger om den saken virker det som. Jordmor på skedsmokorset sa det bare var tull.
Skal til jordmorsamtale igjen neste torsdag på Ahus, tror sannelig jeg skal spørre henne.

Du har termin på min bursdag

Å, så kult!

Jordmødrene der tipset oss om at man kan bruke jordnøttolje til å massere brystvortene også - det er visst en fordel at de er så "myke" som mulig før babyen tar dem i bruk

Jeg har mandelolje. Men det går vel like bra, regner jeg med?

Jeg bruker hvetekim olje og jordnøtt olje. Sikkert samme sak.

Back
Topp