Ordinær ultralyd

Hva mener du? OUL pleier å være rundt uke 17-19, forrige graviditet var jeg i uke 18, og nå skal jeg i uke 19. 20+ uker regner jeg som for seint.

Det jeg mente når ordinær pleier å være. Jeg får ultralyd seint siden fastlegen har glemt å sende henvisning

Synes selv at jeg får sen ultralyd denne gangen. Vil være 20 uker på vei da.. Legen sendte inn søknad når jeg var 12 uker på vei.. Regner med at det skyldes stor pågang på sykehuset, men kjipt uansett

Hvis du er så langt på vei, og legen ikke har sendt inn henvisningen, så må du få han til å pushe på for å få en time. Du kan jo evt ringe inn å høre med sykehuset selv? Du bør jo få komme inn ganske kjapt da. Håper du blir prioritert snarest:happy:

Jeg sa ifra forrige uke. Og i dag ringte jeg sykehuset, men dem hadde ikke fått noe. Så jeg ringte til legekontoret å så legen måtte fikse det. Han surrer

Jeg skal på oul 20+2, det mente de ikke var for sent :p

Jeg har fått termindato. Men må på ordinær ultralyd .
På oul setter de det som regnes som den korrekte termindato. I uke 16-20 har alle fostre vokst like mye og har stort sett lik hodeomkrets, det er dette som brukes for å beregne ny termin. Termin fra oul er den overtid og permisjon før fødsel blir beregnet ut fra.

På oul setter de det som regnes som den korrekte termindato. I uke 16-20 har alle fostre vokst like mye og har stort sett lik hodeomkrets, det er dette som brukes for å beregne ny termin. Termin fra oul er den overtid og permisjon før fødsel blir beregnet ut fra.
Men jeg får sikkert ikke noe ny termindato nå

Dersom du har vært på ultralyd fra uke 10-14ish fra før og fått mål på baby der, er det ikke krise med terminsettinga.

I følge retningslinjene som gynekologforeningen anbefaler (men som Helsedirektoratet ennå ikke har tatt med i sine retningslinjer) skal termin ut ifra sikker befruktningsdato (assistert befruktning f.eks) trumfe datoen som målene på OUL tilsier. Termin bestemt ut fra ultralyd rundt uke 12 skal også være riktigere enn ved uke 18-20, forskjellene i vekst har allerede begynt å gjøre seg gjeldende da. Men disse anbefalingene har ikke blitt tatt med i de nye retningslinjene ennå, noe Helsedirektoratet har blitt kritisert for. Det gir utslag som at genetisk små babyer kan få seinere termin, og babyer med store hoder får termin tidligere - og dette er viktig for avgjørelse av overtid og evt igangsettelse. Noen steder følger de nye anbefalingene (ofte ved assistert befruktning), mange gjør det ikke.

I mannens familie har de store hoder, og på OUL var målene på mage og lårbein tilsvarende min termin, mens hodemålet anslo at fosteret var minst halvannen uke eldre. Fordi retningslinjene sier at man skal legge vekt på hodemål (fordi det er der forskjellene er minst mellom fostre i lik alder) ble terminen satt en del før enn jeg mente var mulig. Egentlig ganske tåpelig - fosteret blir ikke eldre bare fordi det har genetisk anlegg for stort hode. Gutten vår ble født 14 dager over termin (etter igangsettelse) med helt gjennomsnittlig størrelse i kroppen og ingen tegn til overtidighet - men hodeomkrets på 99%-percentilen. Hodemål-kurven gikk kjapt ut av skjemaet etter fødsel og vi var på flere kontroller for å utelukke vannhode o.l., men de konkluderte med at han bare har genetisk stort hode, og dette gjorde at terminen ble satt feil.

Beklager avsporing - poenget mitt er bare at det kan være dette jordmor har i tankene når hun sier at du ikke vil få ny termindato uansett, hvis det har blitt satt tidligere eller du er sikker på befruktningsdato.

Back
Topp