Ordet kondolerer

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Er det bare jeg som synes det er et helt forferdelig ord? Synes det er så rart å bruke da jeg på ingen måte føler det beskriver noe jeg føler/tenker, og synes også det er helt meningsløst å få i retur... Klarer liksom ikke å gå noe "forhold" til ordet og da er det "vanskelig" å bruke det til andre også..

Er det bare jeg som synes det er et helt forferdelig ord? Synes det er så rart å bruke da jeg på ingen måte føler det beskriver noe jeg føler/tenker, og synes også det er helt meningsløst å få i retur... Klarer liksom ikke å gå noe "forhold" til ordet og da er det "vanskelig" å bruke det til andre også..
Jeg er helt enig med deg. Jeg bruker konsekvent ALDRI det ordet, det er det styggeste jeg hører i en begravelse, og får avsmak i munnen når koen sier det til meg, men forstår jo at det er ment godt selvsagt.. Men jeg HATER det :-( Jeg sier/skriver alltid "tenker på deg" eller "føler med deg" eller koe i den dur... Kondolerer er et ubrukelig ord!

Jeg er helt enig med deg. Jeg bruker konsekvent ALDRI det ordet, det er det styggeste jeg hører i en begravelse, og får avsmak i munnen når koen sier det til meg, men forstår jo at det er ment godt selvsagt.. Men jeg HATER det :-( Jeg sier/skriver alltid "tenker på deg" eller "føler med deg" eller koe i den dur... Kondolerer er et ubrukelig ord!

Så enig med deg!

Det er nok et litt stivt, og gammeldags ord for mange. Det jeg liker med det er at det er et enkelt ord som betyr at du føler med de etterlatte, at du viser empati og sørger med dem. Jeg syns personlig det er vanskelig å si noe som helst til noen som har mistet en de er glad i. Er redd for å si noe feil eller rart, så kondolerer er et "reddende ord" for min del :)

Kommer vel helt an på hva slags ordforråd man har. Noen bruker mange fremmedord, andre bruker et enklere språk. Du kan jo heller si "jeg føler med deg". Personlig synes jeg det ikke er dekkende nok i enkelte tilfeller, hvis man sammenligner hva ordet betyr på latin.

Meningsløst å få i retur? Du vet jo (forhåpentligvis) hva det betyr. Er det meningsløst for deg at folk utrykker at de føler sorg og smerte sammen med deg? ...synes det er utaknemlig.

Det er nok et litt stivt, og gammeldags ord for mange. Det jeg liker med det er at det er et enkelt ord som betyr at du føler med de etterlatte, at du viser empati og sørger med dem. Jeg syns personlig det er vanskelig å si noe som helst til noen som har mistet en de er glad i. Er redd for å si noe feil eller rart, så kondolerer er et "reddende ord" for min del :)
Enig:)

Jeg er helt enig og for meg har det ingenting med dårlig ordforråd å gjøre. Det er selve ordet i seg selv. Bruker det aldri. Det høres så kaldt for meg (da er betydningen underordnet). Jeg sier/skriver heller andre ting som dekker opp minst like godt. Og ja, jeg hadde faktisk latin (som fag) på videregående samt mange år etterpå gjennom studiene mine. Ordet høres bare ikke bedre ut av den grunn ;).

Syns det er et fint ord å bruke når andre ord blir fattige, og man gjerne ikke vet helt hva man skal si.
Å si at man føler med noen, tenker på dem, at dette er forferdelig, dekker gjerne ikke mitt følelsesspekter iallefall. Så jeg bruker gjerne kondolerer sammen med noen av de andre frasene.

Så enig med deg. Ordet for meg er så "kaldt" og "følelsesløst".

Kommer vel helt an på hva slags ordforråd man har. Noen bruker mange fremmedord, andre bruker et enklere språk. Du kan jo heller si "jeg føler med deg". Personlig synes jeg det ikke er dekkende nok i enkelte tilfeller, hvis man sammenligner hva ordet betyr på latin.

Meningsløst å få i retur? Du vet jo (forhåpentligvis) hva det betyr. Er det meningsløst for deg at folk utrykker at de føler sorg og smerte sammen med deg? ...synes det er utaknemlig.
Mener du kondolerer er ett fremmedord? Altså det er ikke ett fremmedord, det er ett ord alle vet hva betyr og har ett forhold til.
Jeg synes det er ett kaldt ord, ett ord som brukes og slenges rundt.
Jeg liker ikke ordet, det er helt feil for meg. Og nei det er ikke utakknemlig å ha en mening om ett ord som er kaldt og upersonlig ;)

Enig med deg! Bruker ikke det. Og i en begravelse jeg var i, var det en som sa feil og sa gratulerer i stedet :o

Jeg har alltid avskydd det ordet, aldri brukt det selv. Men da min far døde for ett par år siden, så erfarte jeg at det faktisk gjorde godt når folk sa kondolerer til meg. Det fikk en helt ny klang, og nå tenker jeg på det som noe fint istedet.

Enig :)

Jeg ser ikke problemet. Men jeg bruker det ikke selv for det faller meg ikke naturlig, i hvert fall ikke i muntlig tale.

For mange er det nok vanskelig å vite hva man skal si så da er det sikkert greit å kunne bruke ordet "kondolerer".

Ikke meningsløst på den måten! Ser at mitt valg av ord ble litt feil her altså.. Jeg forstår jo hva de mener og tenker ikke at det er galt at det blir brukt - så setter pris på omtanken. Men har fortsatt ingen følelser i forhold til ordet, som jeg synes er grusomt!

Handler ikke om ordforråd heller..

Jeg ser ikke problemet. Men jeg bruker det ikke selv for det faller meg ikke naturlig, i hvert fall ikke i muntlig tale.

For mange er det nok vanskelig å vite hva man skal si så da er det sikkert greit å kunne bruke ordet "kondolerer".

Det er ikke noe problem altså! Jeg mener ikke det er galt å bruke ordet. Jeg har bare ingen "følelser" i forhold til ordet.. Synes ikke det er noe mening i det for min del, og derfor føler jeg det blir et ord jeg føler det bare FORVENTES at man skal si.. Kan like godt si bord eller stol (for min del). Da er en klem, jeg tenker på deg ++ mye mer mening i for min del.

Vil mye heller ha en klem enn "kondolerer" tilbake også - selv om jeg såklart setter pris på omtanken som ligger bak ordet!

Det er vel et ord som primært blir brukt i begravelser (?) og gjerne kanskje når du ikke har "tid" eller mulighet til å utbrodere hva du føler? Jeg har vært i flere begravelser hvor jeg har vært "mottageren" og også i en hvor jeg var "avsenderen" av ordet. Og det er jo ofte når man tar mange folk i handa (kanskje mange man ikke har et spesielt nært forhold til også) og skal uttrykke sin medfølelse at man sier kondolerer, det er jo ikke så enkelt når en hel flokk med mennesker som man kanskje ikke engang har et forhold til skal legge ut i det vide og det brede om sine følelser. Det er jo kort og godt ett ord som skal bety "mye".

Men ja, hvis du sier til søstern din at du nettopp har mistet en du hadde veldig kjær og hun sier kun kondolerer tilbake så blir jo det upersonlig.

Men det er jo litt viktig å huske på hva ordet faktisk betyr og hvorfor man bruker det. Det er jo virkelig godt ment.

Det er ikke noe problem altså! Jeg mener ikke det er galt å bruke ordet. Jeg har bare ingen "følelser" i forhold til ordet.. Synes ikke det er noe mening i det for min del, og derfor føler jeg det blir et ord jeg føler det bare FORVENTES at man skal si.. Kan like godt si bord eller stol (for min del). Da er en klem, jeg tenker på deg ++ mye mer mening i for min del.

Vil mye heller ha en klem enn "kondolerer" tilbake også - selv om jeg såklart setter pris på omtanken som ligger bak ordet!

Skjønner. :)

Back
Topp