Oppskrift på tovet blånisselue

Biramar

Gift med forumet
Størrelse (2-4) 6-8 (10-12)

Garnmengde:
Blått: 372/5924 eller rødt: 414/4120
(100) 150 (150)

Legg opp på strømpepinner nr 5 1/2 (84) 90 (96) masker, og strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler ca (22) 24 (26)cm begynner fellingen i toppen.
Strikk (12) 13 (14) rett, 2 rett sammen omgangen rundt - strikk så 7 omganger uten felling.
Strikk (11) 12 (13) rett, 2 rett sammen omgangen rundt - strikk 6 omganger uten felling.
Strikk (10) 11 (12) rett, 3 rett sammen omgangen rundt - strikk 5 omganger uten felling.
Fell videre med 5 omganger mellom hver felling, og med en maske mindre mindre mellom fellingene for hver gang til 6 masker står igjen. Trekk disse sammen, og fest tråden godt!

Tov luen, og voila.....blånisseluen er ferdig[:D]. Jeg er ingen strikker, men strikket en lue på en kveld, så denne er enkel[:)]

Husker ikke helt hva garnet het, men tror det var blånissegarn eller noe[8|]


Skulle noen trenge oppskriften på sokkene eller vottene, får dere rope ut[:)]
 
ja det heter blånissegarn! Jeg har oppskriften som følger blånissegarnet, den strikkes i riller frem og tilbake med dobbel tråd (en av hver blåfarge), om noen vil ha den og[:)]

nå ligger visst denne i denne tråden, så da legger ikke jeg ut her..
 
Da var det nok ikke det garnet jeg brukte. Fritidsgarn kanskje[8|]?
Her blir det å strikke lua til Linus i år..............siden det er han vi skal følge gjennom Desember[:)]
 
Oppskrift på tovet blånisselue
[/qu

tusen takk! [:)]legger du ut sokkene og våttene.nå blir to barn glade[:D]
 
Tusen takk! Denne skjønte eg bedre enn den andre som var lagt inn på innlegget mitt, men håper bare eg kan bruke pinnen eg har.
Har ikke største utvalge av pinner så prøver meg på en rundpinne eg. hehe...
Ska gi beskjed hvordan d går[;)]
 
Oppskriften på vottene og sokkene mottas med stooor takk[:)]
 
ORIGINAL: Cathygirl

Tusen takk! Denne skjønte eg bedre enn den andre som var lagt inn på innlegget mitt, men håper bare eg kan bruke pinnen eg har.
Har ikke største utvalge av pinner så prøver meg på en rundpinne eg. hehe...
Ska gi beskjed hvordan d går[;)]

 
Kan bli vanskelig å bruke rundpinne når du skal begynne fellingen[;)]
 
ORIGINAL: Cathygirl

Tusen takk! Denne skjønte eg bedre enn den andre som var lagt inn på innlegget mitt, men håper bare eg kan bruke pinnen eg har.
Har ikke største utvalge av pinner så prøver meg på en rundpinne eg. hehe...
Ska gi beskjed hvordan d går[;)]


Rundpinne går dårlig på slutten her...men du kan bruke rundpinne på den andre, ettersom den strikkes frem ig tilbake, ikke rundt. Har svart deg i andre tråden...

Diddij: kan legge de ut etterpå!
 
Votter
Garnforbruk: 50 gram av to blåfarger
Pinner nr 6
Str (2år) 3-5 år (6-9år) 10-14 år

Høyre vott:
Legg opp (30) 32 (34) 38 masker på pinne nr 6 med dobbelt garn.
Strikk 1r 1v 2 omganger.
Strikk videre (7) 8 (9) 10 omganger glattstrikk. Fell jevnt fordelt på siste omg. til (24) 28 (32) 36 m. Strikk hullbord: 2m sammen, 2 kast.
Strikk nå tommelhull på 1. pinne slik: Strikk 1m, sett (4) 5 (6) 7 m på en tråd. Legg opp (4) 5 (6) 7 nye m aover tommelhullet og fortsett å strikke rundt.
Strikk til votten måler (4) 6 (8) 9,5 cm fra tommelhullet. Fordel like mange masker på hver pinne. Strikkd e 2 første maskene på hver pinne sammen. Strikk 1 omg uten felling.  Gjenta disse 2 omgangene 2 ganger til. Deretter felles det på hver omg. tild et er 8m igjen. Trekk tråden gjennom og fest got.
Tommel: Sett m fra tråden på pinne. Strikk opp (4) 5 (6) 7 mfra motsatt side og 1m i hver side = (10) 12 (14) 16 M. Strikk glattstrikk til tommelen måÅler (4) 5 (6) 7 cm. Strikk de 2 første m på hver pinne sammen til det er 4m igjen. trekk tråden igjennom m og fest godt.

Flett en snor med 12 tråder og træ igjennom hullraden og sett en dusk i hver snorende.

Vesntre vott strikkes lik, men med tommelen på den andre siden.
 
Tøfler:
Str (2år) 3-5år (6-9år) 10-14år
Garnforbruk:(100g) 150g (200g) 200g

Pinne nr 6

Hele tøffelen strikkes rett fram og tilbake med enkelt garn. Legg opp (36) 42 (46) 50 m på pinne nr 6. Strikk r frem og  tilbake tild et er (24) 28 (35) 40 riller. Dette er skaftet på tøffelen.
 Fell (14) 16 (17) 19 m i hver siden = (8) 10 (12) 12 m igjen.til såle.
Strikk (10) 13 (15) 17 riller. Dette er midt under foten.
Ta opp (9) 11 (12) 14 m nederst på skaftet, 1m mellom hver rille.Strikk disse m sammen med sålemaskene.
strikk (5) 7 (10) 12 riller.
Fell på annenehver omg. (fra retten):
Strikk 5 m r, 2 r sammen omg. ut, og 1 omg uten felling.
Strikk 2 m r, 2 m r sammen omg. ut og 1 omg uten felling.
Strikk 1 m r, 2 m r sammen omg. ut.
Strikk 2 og 2 m sammen omg. ut.
Trekk tråden gjennom de resteredne m og trekk sammen.
Sy sammen under foten, oppå foten og skaftet helt opp.
 
Ja...også skal jo begge deler toves da![;)]
 
Back
Topp