Oppvaskmaskin som ikke vasker rent

*FruM*

Elsker forumet
... Jeg holder på å bli gal. Vi kjøpte oss splitter ny bosch oppvaskmaskin påsken 2008 - den har gått som ei klokke, og har alltid vært kjempe god.

Men så... De siste ukene / månedene har den blitt skikkelig dårlig, og vasker IKKE rent? Spesielt glasser blir ikke rene, og det ser ut som det er "sand" som henger fast på glassene. Jeg holder på å bli gal.... Rett og slett. Vi har renset filter og nå har vi også prøvd å ta løs de "spylearmene" å renset dem. Vi har også kjørt maskinsrens mange ganger og vi har prøvd å bytte oppvaskmiddel.

Hva i huleste er galt med maskina!? Hvordan kan vi få den til å vaske rent igjen?!

Skyller du tingene før du setter de i maskinen?

Har opplevd et par ganger hvor glassene har vært sånn hvis jeg har slurvet med skyllingen, og det har vært mye krydder på tingene.

nå er vår oppvaskmskin 10 år gammel tror jeg, men den slurvet endel etter at vi hadde bodd her et års tid...
jeg renset den med oppvaskmaskinrens.. tømte filter og renset alt som skal renses...
byttet fra tabletter til pulver og fylte opp med glansemiddel...

vips - ren vask, hver eneste gang.

Bruker du glansmiddel? 
Jeg synes at spesielt glassene blir mye finere når jeg bruker det, og de ser mye renere ut! Og så bruker jeg maskinrens jevnlig.. 
Det er en Siemens fra slutten av 2008, og Boch og Siemens skal jo være så godt som samme greia.. :) Er iallefall fornøyd! Håper virkelig du finner ut av hva som er galt.. 

Sliter med det samme selv. Noen sa til meg at det skal være et kammer hvor det står "salt" og hvis det er tomt så skal man fylle på med salt. MEN ikke vanlig salt... Jeg har ikke fått surra meg bort på elkjøp, men planen er at jeg skal, for det er ikke noe salt i min maskin?
Mulig noen har kødda med meg, men ettersom det var et kammer der hvor det står salt så skal det vel være salt der da? Eller no... Sjekk det i allefall.

Jeg skyller alltid glassene og tar en runde med oppvaskbørsten oppi før jeg setter de i skapet. Irriterende å bruke til på det...

Vi har hatt det av og til og vi har komt fram til at det må vera viss "spylearmene" blir stoppa av noke. F.eks steikespade som står i bestikkbeholderen. Då står den i ro og spyler bare noken plasser, og det som ikkje blir spylt vil det jo henge igjen skittent vatn på. Viss du skjønner.. ;-) No legger eg alle høge redskap nede, og vi har ikkje hatt problem etterpå :-)

Glansemiddel er viktig, og da spesielt for glassene.
Ellers så fikk vi beskjed om at det ikke er nødvendig med det saltet her i Norge. Det har noe med vannet å gjøre....hardheten på vannet tror jeg...er ikke sikker.

¤Woolfmother¤ skrev:
Sliter med det samme selv. Noen sa til meg at det skal være et kammer hvor det står "salt" og hvis det er tomt så skal man fylle på med salt. MEN ikke vanlig salt... Jeg har ikke fått surra meg bort på elkjøp, men planen er at jeg skal, for det er ikke noe salt i min maskin?
Mulig noen har kødda med meg, men ettersom det var et kammer der hvor det står salt så skal det vel være salt der da? Eller no... Sjekk det i allefall.

Jeg skyller alltid glassene og tar en runde med oppvaskbørsten oppi før jeg setter de i skapet. Irriterende å bruke til på det...

så hardt vann har vi ikke her i landet, så det saltet trenger du ikke...

Vi MÅ ha salt i vår maskin, ellers ser faktisk koppene skitten ut! Og vet om flere som har hatt samme problemet, men som har blitt kvitt det når dem har fyllt på salt. Men med glansemiddel og salt og alt så har vi ingen problemer med vår. :) Stemmer at det ikke er vanlig salt, men oppvaskmaskinsalt. Vil tro alle som selger oppvaskmaskiner har det :)

Vi sliter også med det samme! Synes heller ikke det hjelper med maskinrens. Og vi skyller ting godt. Men kan jo godt være fordi lange ting blir stående i bestikkskuffen sånn at de ikke går nok rundt... Det skal jeg snakke med samboer om. 

Men er det ikke samme greia med tabletter med glansemiddel som med pulver og glansemiddel i tillegg?

Snuffle skrev:
Vi MÅ ha salt i vår maskin, ellers ser faktisk koppene skitten ut! Og vet om flere som har hatt samme problemet, men som har blitt kvitt det når dem har fyllt på salt. Men med glansemiddel og salt og alt så har vi ingen problemer med vår. :) Stemmer at det ikke er vanlig salt, men oppvaskmaskinsalt. Vil tro alle som selger oppvaskmaskiner har det :)

vi må også ha oppvaskmaskinsalt i vår.. merker stor forskjell om det er tomt for det..

¤Woolfmother¤ skrev:

Kjenner en som selger hvitevarer på Lefdal. De selger slikt salt, men det er visst bare de som har vann fra egen brønn som trenger det sier han. Likevel selger de som hakkamøkk fordi det er tilgjengelig og folk tror på det.

Er noe billige greier til skampris sa han og.

Vi har selv et lys som lyser når det er tomt for salt. Men siden vi ikke har vann fra egen brønn, men offentlig vann- og det er rett mengde kalk i det- så har vi ikke salt i.

Ellers vil jeg jo si FruM at om dere bruker tabletter ville jeg bytta til pulver og tatt litt mindre vaskemiddel i enn det står. Og glansemiddel. Vasker den ikke rent da, etter å ha rensa alt av ting inni ville jeg tro det er noe galt med maskina.

Prøvd å fylle på salt? Det får du kjøpt i dagligvarebutikken. Ligger samme sted som oppvaskemiddelet. Har dere mye kalk i vannet kan det hvertfall hjelpe. Mine foreldre har slitt med det samme med sin vaskemaskin, men det bedret seg etter en maskinrens og påfylling av salt. Håper du finner ut av det. Kjedelig når ikke oppvaskemaskinen fungerer som den skal...

Har du renset alt som er inni maskinen? I vår maskin er det en slags rist rundt/under filteret, som kan taes ut. Under der ligger det som regel masse gammel morro.... 

Sunshine* skrev:
Vi har hatt det av og til og vi har komt fram til at det må vera viss "spylearmene" blir stoppa av noke. F.eks steikespade som står i bestikkbeholderen. Då står den i ro og spyler bare noken plasser, og det som ikkje blir spylt vil det jo henge igjen skittent vatn på. Viss du skjønner.. ;-) No legger eg alle høge redskap nede, og vi har ikkje hatt problem etterpå :-)

Det har skjedd her og.

Jeg har en asko maskin da. For en stund tilbake vasket den ikke rent uansett hva jeg gjorde.
Så fant jeg ut at "ledningen" som fører vannet ut til spylearmen i overkurven hadde løsnet fra bakveggen. Da subbet spylearmene. Fikk dytta den "ledningen/røret"på plass i sporet sitt, og problemet ble løst.

Om du skjønte noe av dette da:P

Et tips for å rense oppvaskmaskina (fått det av en reperatør på brunevarer):
Start maskina på høyeste temp, og lengste vask. Vent 10-15 min, når du hører lokket til såpekammeret åpner seg, det slår i ytterveggen i oppvaskmaskina (sånn ca etter 10 min). Da åpner du oppvaskmaskina og fyller bunnen med oppvaskemiddel og matolje!
MYE bedre enn å kjøpe rensetabletter. Det er også mere miljøvennlig OG billigere!!!

SALT. Er det eneste av det som er nevnt over her som hjelper mot kalkbelegg. Eller, rens maskina med maskinrens først. Så fyller du på med salt. Det er bare tull at det ikke trengs salt i oppvaskmaskiner her til lands. I enkelte områder har man lite nok kalk i vannet til at det ikke trengs, men jevnt over må man belage seg på å etterfylle salt en gang i året. Og uansett, det skader ikke, det er vanlig salt, men krystallene er i rett størrelse for maskinen. Koser 50 kr for en pakke. 

har bosch maskin og har opplevd det der flere ganger. på vår går noe matrester tvert gjennom silen/filteret og blir liggende under og tetter. så tar løs silen/filteret og har ut det som ligger nedi der. spyleraremene tetter seg på vår hvis man bruker tabletter ifra f.eks europris eller av billigmerkene. blir liggende noe som ligner papir masse i dysene som tetter. skyll gjennom dysene og ha ut alt inni der.

Dollface skrev:

¤Woolfmother¤ skrev:

så hardt vann har vi ikke her i landet, så det saltet trenger du ikke...

åkei. :P da er det ikke det som er problemet ;)
Jeg har glansemiddel, OG jeg er flink til å vaske maskinen, samt at jeg kjører sånn rent med jevne mellomrom. Alikevel vasker den ikke helt rent. Maskinen er 2 år gammel bare... :/

LisseUmmaNuddeAteJam skrev:
SALT. Er det eneste av det som er nevnt over her som hjelper mot kalkbelegg. Eller, rens maskina med maskinrens først. Så fyller du på med salt. Det er bare tull at det ikke trengs salt i oppvaskmaskiner her til lands. I enkelte områder har man lite nok kalk i vannet til at det ikke trengs, men jevnt over må man belage seg på å etterfylle salt en gang i året. Og uansett, det skader ikke, det er vanlig salt, men krystallene er i rett størrelse for maskinen. Koser 50 kr for en pakke. 

Så da salt et godt alternativ alikevel ;) Kan jo ikke skade i allefall! Går for salt her og ser om det hjelper ;)

Back
Topp